Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Gierszewska Grażyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie prezentacji + 15h przygotowanie do egzaminu+ 10h studiowanie literatury +5h konsultacji= 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie prezentacji + 15h przygotowanie do egzaminu+ 10h studiowanie literatury +5h konsultacji= 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Przedmiot obejmuje pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu formułowania i implementacji strategii rozwoju organizacji, a następnie sprawnej i skutecznej realizacji i racjonalizacji konkretnych szczegółowych zadań operacyjnych.
Treści kształcenia:
Na zajęciach zostaną omówione teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty. Zaprezentowane zostanie otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. Pokazane zostaną diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa. A.Wykład: 1. Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej. 2. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny. Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT. 3. Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. E. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści 4. Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa. 5. Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa. 6. Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. 7. Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna. B. Ćwiczenia: 1. Model konkurencji M.E. Portera i mapa grup strategicznych – przykład dla konkretnego przedsiębiorstwa 2. Kluczowe czynniki sukcesu dyskusja w oparciu o konkretny przykład sektora i przedsiębiorstwa 3. Prezentacja studentów wybranych macierzy portfelowych – przykłady dla konkretnych przedsiębiorstw 4. Analiza i ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa 5. Dyskusja o potencjalnych strategiach ogólnych i funkcjonalnych wyznaczanych przez uwarunkowania w otoczeniu i potencjał strategiczny organizacji
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny 2. Ocena sumatywna : ocena punktowa B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, projekt dla przedsiębiorstwa, prezentacja projektu – analiza i ocena strategii przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod dyskutowanych na ćwiczeniach 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 10%, projekt dla przedsiębiorstwa 55%, prezentacja projektu 15% E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona gdzie wykład 20%, ćwiczenia 80%. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie zaliczenia z każdej z dwóch części przedmiotu, tj. z ćwiczeń oraz wykładu. Oceny: 50 – 59 punktów ocena 3 60 – 69 punktów ocena 3,5 70 – 79 punktów ocena 4 80 – 89 punktów ocena 4,5 90 – 100 punktów ocena 5
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gierszewska G., Romanowska M., 2017 Analiza strategiczna przed-siębiorstwa, wyd. V, Warszawa: PWE 2. Romanowska A.,2017 Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWE, wyd. III Uzupełniająca: 1. Porter M.E., 2005 Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE 2. Strategor. 1995 Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., Warszawa: PWE 3. Yip G.S.,1996 Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyj-na, Warszawa: PWE
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania strategicznego
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem produkcyjnym
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: