- Nazwa przedmiotu:
- Strategiczna analiza otoczenia przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Osiecka
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZEMPS11/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 16h
Praca własna 59h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,36
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia, Podstawy makroekonomii, Podstawy zarządzania, Podstawy marketingu, Statystyka
- Limit liczby studentów:
- 15-20
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu analizy otoczenia przedsiębiorstwa, a także doskonalenie praktycznej umiejętności pozyskiwania informacji na temat otoczenia współczesnego przedsiębiorstwa, przeprowadzenia metod analizy rynku i analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa w otoczeniu
- Treści kształcenia:
- 1, Cele strategicznej analizy otoczenia przedsiębiorstwa.
2. Zakres analizy makrootoczenia: otoczenie ekonomiczne, prawne, społeczne, technologiczne, otoczenie przyrodnicze, otoczenie polityczne.
3. Metody analizy makrootoczenia: metody scenariuszowe i metody bezscenariuszowe.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego (sektorowa).
5. Metody analizy sektorowej: analiza pięciu sił Portera, punktowa ocena atrakcyjności sektora, mapa grup strategicznych, krzywa doświadczeń.
6.Wnioski z analizy otoczenia przedsiębiorstwa i ich wartość decyzyjna.
- Metody oceny:
- Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych następuje na kolokwium zaliczającym przedmiot (70% oceny końcowej) oraz na podstawie oceny przygotowanej samodzielnie analizy (30% oceny końcowej).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa- Kraków 2000.
2. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.
3. Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.
4. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Rokita J., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2004
2. Borodako K., Foresight w zarządzaniu strategicznym, C.H. Beck, Warszawa 2009.
3. Johnson G., Scholes K., Withttington R., Podstawy strategii, PWE, Warszawa 2010.
4. Gołębiowski T., Zarządzanie strategiczne: planowanie i kontrola, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001.
5. Musiałkiewicz J., Otoczenie przedsiębiorstwa, Polish Open University, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- www.kneis.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka K_W03
- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu otoczenia przedsiębiorstwa i zachodzących w nim procesów, zna metody analizy otoczenia.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej. Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO3
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_W06
- Ma wiedzę z zakresu narzędzi analizy otoczenia (dalszego, bliższego) stosowanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem w zależności od uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej. Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO6
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_W11
- Ma podstawową wiedzę dotycząca sposobu realizacji procesu zarządzania strategicznego oraz elementów tworzących koncepcję zarządzania strategicznego
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej. Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka K_U07
- Potrafi przeprowadzić analizę otoczenia przedsiębiorstwa z wykorzystaniem wybranych metod oraz dokonać ich oceny
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej. Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_U09
- Potrafi sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz oraz zaprezentować je w formie raportu
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej. Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_K02
- Uczestniczy w pracach zespołu projektowego pełniąc w nim różne role
Weryfikacja: Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO2
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_K08
- Jest zdolny do analitycznego myślenia i formułowania opinii / sądów.
Weryfikacja: Ocena przygotowanej samodzielnie analizy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO8
Powiązane charakterystyki obszarowe: