Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorstwo na rynku Unii Europejskiej
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
EMPS11/5
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach: 30h Praca własna: 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,76
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza o organizacji i funkcjonowaniu UE; mikroekonomia
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy przez studentów na temat istoty przedsiębiorstwa funkcjonującego na jednolitym rynku. Student nabędzie wiedzę oraz umiejętności w zakresie uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw, regulacji unijnych dla nich, tendencji rozwoju biznesu na jednolitym rynku, procesów włączenia przedsiębiorstw w rynek światowy. Student nabędzie umiejętności mechanizmów sukcesu na jednolitym rynku wobec nasilającej się konkurencji i ryzyka w prowadzeniu biznesu.
Treści kształcenia:
1. Definicja, istota przedsiębiorstwa, kryteria UE podziału przedsiębiorstw 2. Światowe tendencje rozwoju biznesu; biznes europejski – ku specyfice czy ku globalizacji 3. Pozycja europejskiego biznesu – charakterystyka na jednolitym rynku; udział w wymianie światowej 4. Konflikty w biznesie europejskim – trwałe czy przejściowe przyczyny 5. Regulacje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw, powiązane z jednolitym rynkiem europejskim 6. Rodzaje podmiotów na jednolitym rynku – korporacje transnarodowe i międzynarodowe sieci handlowe 7. Rodzaje podmiotów na rynku UE – podmioty z udziałem kapitału zagranicznego 8. Sektor MSP na rynku UE 9. Rola Karty Małych Przedsiębiorstw , wydanej przez UE 10. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku UE 11. Europejska i międzynarodowa dolność konkurencyjna przedsiębiorstw w UE 12. Strategie konkurowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE 13. Strategie funkcjonowania przedsiębiorstw europejskich na rynkach międzynarodowych
Metody oceny:
Zarówno dla studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych – test zaliczeniowy: - stacjonarne i niestacjonarne – 10 pytań zamkniętych i 2 pytania otwarte Warunkiem zaliczenia jest pozytywne napisane testu. I tak: 1 pkt za pytanie zamknięte i po 3 pkt za pytanie otwarte. 10 pkt – ocena b. dobra, 9-dobra plus, 8 – dobra, 7 – dostateczna plus, 6 dostateczna i ta – zalicza przedmiot.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Red. J. Lichtarski Podstawy nauki o przedsiębiorstwie Wyd. AE Wrocław, 2007 2. Red. S. Łobejko Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej Oficyna Wyd. SGH Warszawa2012 3. Red. I. Lichniak Nauka o przedsiębiorstwie SGH, Warszawa 2009 4. Red. M. Nowakowski Eurobiznes SGH Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Red. M. Duczkowska-Piasecka Unia Europejska – organizacja-funkcjonowanie-korzyści Almamer warszawa 2009 2. M.Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw PWE Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt K_W01
Zna podstawowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na jednolitym rynku, rozumie istotę przedsiębiorstwa funkcjonującego w skali międzynarodowej
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W01
Efekt K_W02
Ma wiedze i potrafi zdefiniować międzynarodowe uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO2
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W02
Efekt K_W08
Ma wiedze pozwalającą na objaśnienie istoty konkurencji międzynarodowej i zachowania się przedsiębiorstw na konkurencyjnym rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO8
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W05, S1P_W08
Efekt K_W12
Ma wiedzę z zakresu strategii funkcjonowania przedsiębiorstwa w międzynarodowym otoczeniu gospodarczym
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W05, S1P_W06

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U02
Potrafi analizować uwarunkowania i wykorzystać wiedze do prowadzenia przedsiębiorstwa z sukcesem na międzynarodowym rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U02, S1P_U08
Efekt K_U03
Potrafi dobierać i posługiwać się stosownymi kategoriami ekonomicznymi i danymi statystycznymi w celu oceny sytuacji w przedsiębiorstwie i jego pozycji na rynku
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U03, S1P_U07

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę jej uaktualniania i doskonalenia, rozumie, że to wyznacza ścieżkę sukcesu i rozwoju zawodowego
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K01
Efekt K_K03
Potrafi określić podstawowe działania zmierzające do osiągnięcia wyznaczonego celu grupowo lub indywidualnie
Weryfikacja: test zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO3
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K02, S1P_K03, S1P_K07