Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzilność biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Krzętowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
FiRPS11/2
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30 Udział w ćwiczeniach Praca własna: przegląd literatury-10, przygotowanie do zhaliczenia 10 h, 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 0,6 Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy, konsultacje oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach) 0,4 Łącznie 1,0
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania, Marketing, Podstawy Socjologii,
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością).
Treści kształcenia:
Geneza, definicja i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Instrumenty i prawodawstwo międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm, mobbing, korupcja, niegospodarność i inne. Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne. Prezentacja na wybrany temat. Aktywność studenta w trakcie zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009 2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010 3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005 Literatura uzupełniająca: 4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999 5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt K_WO2
Ma podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach społeczno–ekonomicznych, funkcjonujących na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO2
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W02
Efekt K_WO3
Ma podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami struktury społeczno- ekonomicznej, o celach funkcjonowania tych struktur i prawidłowościach kształtujących te relacje i cele.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO3
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W03, S1P_W05
Efekt K_WO4
Ma podstawową wiedzę o rodzajach relacji społeczno – ekonomicznych i rządzących nimi prawidłowościach.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO4
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W04
Efekt K_WO7
Ma wiedzę o normach i regulacjach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych kształtujących struktury i instytucje społeczno – ekonomiczne.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO7
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W04, S1P_W07

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U12
Analizuje zachowanie różnych podmiotów funkcjonujących na rynku oraz ich wpływ na decyzje menedżerskie.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U08
Efekt K_U05
Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnych problemów społeczno - gospodarczych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U05

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_KO4
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu ekonomisty oraz z przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO4
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K04
Efekt K_KO5
Umie współdziałać w przygotowaniu projektów gospodarczych, uwzględniając wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i politycznych
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO5
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K05