Nazwa przedmiotu:
Praktyczne i ekonomiczne aspekty projektowania procesów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Gierej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
HES obowiązkowy
Kod przedmiotu:
1070-IC000-MSP-H110
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 6 3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 34 4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. - Sumaryczny nakład pracy studenta 85
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw fizykochemicznych i bilansowych transportu masy i energii w procesach przetwarzania materii.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
1. Omówienie zakresów parametrów technologicznych i procesowych ważnych w planowaniu koncepcji technologicznej na tle wymogów BAT i wytycznych dla poszczególnych gałęzi przemysłu. Przedstawienie podejścia do planowania technologicznego i procesowego oraz zasad modernizacji procesów. 2. Przedstawienie teoretycznych podstaw oraz metodyki sporządzania analizy i oceny projektów inwestycyjnych.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Bilans masy i energii jako stan odniesienia dla koncepcji i strategii projektowania procesów. Omówienie ograniczeń procesowych, wynikających z barier określonych przez zjawiska fizykochemiczne będące elementami procesu. Zasady poszukiwania procesów krytycznych i ich wpływ na bilans masy i energii. 2. Zagadnienia efektywności procesów oraz Best Available Technology. Istotne dokumenty określające wymogi procesowo-technologiczne typu LIVC i ich wpływ na aspekty procesowe na etapie planowania i pomysłu. Przykłady bilansów w przemyśle - schematy i wykresy Sankeya. 3. Opis nośników energii i ich zamienników. Omówienie kosztów energii i ich zmienności, trendów zmian cen energii na rynku światowym oraz wpływu emisji CO2 na koszty energii. Wpływ przyjmowanych w planowaniu założeń na bilans masowy i energetyczny, a w konsekwencji ekonomiczny. 4. Zastosowanie bilansu masy i energii do typowania obszarów redukcji kosztów stałych. BEP a bariery procesowe. Struktura kosztów w dużym koncernie porównanie polskiego podmiotu do sytuacji światowej. 5. Bilanse w logistyce oraz zakres bilansu układów przepływowych. Omówienie modelu i wyników obliczeń logistyki paliwowej w RP. 6. Istota i rodzaje inwestycji – podstawowe pojęcia. 7. Kluczowe zagadnienia planowania i podejmowania decyzji. Finansowanie nakładów inwestycyjnych, koszt i struktura kapitału. 8. Metodologia oceny efektywności ekonomiczno-finansowej inwestycji. 9. Podstawowe sprawozdania finansowe oraz prognozowanie strumieni pieniężnych. 10. Analiza finansowa i ocena projektów inwestycyjnych. Metody obliczeniowe oceny efektywności. Ćwiczenia projektowe 1. Analiza swat, przykłady analiz, przygotowanie informacji na spotkanie rozpoczynające projekt. 2. Prezentacja analiz swat, wyznaczenie istotnych elementów decyzyjnych, obszarów bilansowych projektów. Seminarium. 3. Hierarchizacja bilansów w procesie inwestycyjnym, odrzucanie wariantów rozwiązań procesowych na etapach pośrednich. 4. Analiza wyników projektu, prezentacje, dyskusja wniosków końcowych. Decyzje inwestycyjne i ich uwarunkowania. Seminarium.
Metody oceny:
1. praca domowa 2. dyskusja 3. seminarium 4. referat 5. sprawozdanie
Egzamin:
nie
Literatura:
1. T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, 1986. 2. J. Ciborowski, Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1967. 3. Najlepsze dostępne techniki (BAT) wytyczne dla branży chemicznej w Polsce, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 2005. 4. Best Available Techniques (BAT) Reference Document in the Large Volume Organic Chemical Industry, European Commission, draft 1, April 2014. 5. W. Behrens, P.M. Hawranek, Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility, UNIDO, Warszawa, 1993. 6. R.A. Brealey, S.C. Myers, Podstawy finansów przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 1999. 7. E. Filar, J. Skrzypek, Biznes plan, Poltekst, Warszawa, 1996. 8. H. Johnson, Ocena projektów inwestycyjnych. Maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Liber, Warszawa, 2000. 9. K. Marcinek, Finansowa ocena przedsięwzięć inwestycyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo AE, Katowice, 2000. 10. W. Pluta, T. Jajuga, Inwestycje. Capital Budgeting – budżetowanie kapitałowe, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 1995. 11. W. Rogowski, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004. 12. M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1995. 13. S. Wrzosek, Ocena efektywności rzeczowych inwestycji przedsiębiorstw, Wydawnictwo SYGMA, Wrocław, 1994.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Przedmiot jest realizowany zdalnie na platformie MS Teams w pierwszej części w formie (30 godzin), na którym obecność nie jest obowiązkowa. Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się jest dokonywana na podstawie sprawdzianu po każdym 15 godzinnym bloku, którego terminy są w trakcie semestru, a termin poprawkowy jest wyznaczany w sesji letniej. Na sprawdzianie realizowanym w platformie Forms studenci mogą posiadać jedynie klasyczne kalkulatory oraz wydruki materiałów dostarczone przez prowadzącego. Za każdy sprawdzian można uzyska 7 punktów. Ćwiczenia projektowe polegają na wydaniu i sprawdzeniu projektu oraz zweryfikowaniu efektów uczenia się i umiejętności argumentacji poprzez przeprowadzenie dwóch prezentacji na platformie MS Teams. Pierwsza dotyczy założeń i sposobu rozwiązania problemu zawartego w projekcie, druga dotyczy przedstawienia wyników i rekomendacji najlepszego rozwiązania problemu wraz ze wskaźnikami ekonomicznymi i procesowymi opracowanego projektu Obecność na prezentacjach jest obowiązkowa. Za pierwszą prezentację są 3pkt., za drugą 4pkt. Możliwe jest osiągnięcie 21 punktów, zaliczenie daje co najmniej 11. Ocena końcowa przedmiotu – suma punktów z kolokwiów i projektu. 11- 13 – dostateczna; 13,1-15- dostateczna ½; 15,1-17 – dobra; 17,1-19 dobra ½; 19,1-21 bardzo dobra.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Ma wiedzę na temat wykorzystania barier procesowych wpływających na efektywność procesu do wyznaczania kluczowych węzłów technologicznych w ocenie technologii.
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Charakterystyka W2
Ma wiedzę dotyczącą zasad BAT, zasad funkcjonowania rynku surowców oraz metod obliczania CAPEX i OPEX.
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Zdobywa umiejętność planowania rozwoju technologii, tworzenia koncepcji, oceny opłacalności zmian technologicznych i nowych rozwiązań procesowych. Potrafi tworzyć i wykorzystywać modele biznesowe oparte na bilansach masy i/lub energii.
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U13, K2_U06, K2_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.o, P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UO
Charakterystyka U2
Ma doświadczenie związane z pracą zespołową. Umie zaprezentować wyniki obliczeń i analiz oraz je zhierarchizować.
Weryfikacja: praca domowa, referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UO, P7U_U

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS1
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: praca domowa, referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K2_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KK