- Nazwa przedmiotu:
- Przekładnie mechaniczne w napędach elektrycznych i hybrydowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Arkadiusz Hajduga
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1120-PE000-MSP-0603
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych/ - 62 w tym/i
a) wykład 30 godz.;
b) projekt - 30 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.;
2) Praca własna studenta – 40 godzin, w tym:
a) 32 godz. – bieżące przygotowywanie zagadnienia projektowego,
b) 8 godz. – przygotowywanie się studenta do 2 kolokwiów .”
3) RAZEM – 102
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2.48 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych - 62 w tym:
a) wykład – 30 godz.;
b) projekt - 30 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - 50 godzin pracy studenta, w tym:
a) udział w ćwiczeniach projektowych - 30 godzin;
b) sporządzenie raportu końcowego - 20 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu teorii elektrycznych i hybrydowych układów napędowych, ich konstrukcji i zasad działania,
- Limit liczby studentów:
- Zgodnie z Rozporządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Wiedza: Poznanie rodzajów przekładni mechanicznych mogących znaleźć zastosowanie w napędach elektrycznych i hybrydowych, ich wpływu na parametry energetyczne tych napędów oraz wpływu na strategie sterowania napędem wynikającego z własności danego typu przekładni mechanicznej.
Umiejętności: Umiejętność w zakresie doboru właściwego typu przekładni mechanicznej i jej parametrów dostosowanych do funkcji przewidzianej w napędzie przy uwzględnieniu wpływu na strategię sterowania napędem w celu osiągnięcia minimalnego zużycia energii
Kompetencje Społeczne: Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
- Treści kształcenia:
- Zakres merytoryczny wykładu :
Rodzaje przekładni mechanicznych i ich rola w napędzie.
Przekładnie wielostopniowe w napędach elektrycznych i hybrydowych – kształtowanie charakterystyki momentu napędowego w celu minimalizacji zużycia energii.
Zagadnienie synchronizacji prędkości w przekładni wielobiegowej elektrycznym napędzie bezsprzęgłowym.
Zagadnienie automatycznego sterowania zmianą przełożenia – strategia sterowania napędem.
Przekładnie CVT i ich wpływ na charakterystykę momentu napędowego na kole napędowym pojazdu.
Metody sterowania zmianą przełożenia przekładni CVT.
Przekładnie IVT.
Charakterystyka urządzeń odpowiedzialnych za realizację zmiany przełożenia – aktuatory.
Przekładnia planetarna, jako „power split device” w napędzie hybrydowym.
Wpływ konfiguracji PSD w napędzie na własności energetyczne napędu i poszczególnych źródeł.
Urządzenia dodatkowe wspierające pracę PSD.
Dobór przełożenia przekładni mechanicznej.
Zagadnienia projektowe :
Zagadnienia projektowe wraz z ich praktyczną realizującą będą bazować na istniejących stanowiskach zawierających przekładnie mechaniczne odpowiednio, w razie potrzeby modyfikowanym i adaptowanym, np. stanowisko do badania napędu hybrydowego z przekładnią planetarną, stanowisko do badania przekładni CVT, stanowisko do badania napędu elektrycznego z wielobiegową, zautomatyzowaną skrzynią biegów.
Propozycje tematów projektów:
Zaprojektowanie zabudowy danego szeregu planetarnego jako PSD.
Zaprojektowanie stanowiska do badania przekładni CVT – V-belt.
Zaprojektowanie elementów wykonawczych odpowiedzialnych za zmianę przełożenia w przekładni wielostopniowej.
Zaprojektowanie elementów wykonawczych odpowiedzialnych za zmianę przełożenia w przekładni CVT.
Zaprojektowanie i badanie algorytmów sterowania przekładnią wielobiegową w napędzie elektrycznym.
Zaprojektowanie i badanie algorytmów sterowania przekładnią CVT w napędzie elektrycznym.
Zaprojektowanie i badanie algorytmów sterowania PSD w napędzie hybrydowym.
Zaprojektowania stanowiska do badania zespołu sprzęgło-hamulec wspomagającego pracę przekładni PSD.
Tematy te będą ulegały modyfikacji i rozszerzeniu w miarę prowadzonych prac. Z tego samego powodu przewiduje się powstanie nowych tematów.
- Metody oceny:
- Wykład: Zaliczany jest na podstawie dwóch kolokwiów organizowanych w pierwszej połowie i na końcu semestru. Oba kolokwia muszą być zaliczone pozytywnie. Pod koniec semestru zostanie zorganizowane kolokwium poprawkowe na którym do którego dopuszczony jest student mający co najmniej jedną pozytywna ocenę z kolokwiów. W uzasadnionych przypadkach losowych dopuszczalne jest poprawiane dwóch niezaliczonych kolokwiów jednak jest to decyzja indywidualna.
Student może otrzymać ocenę pozytywną po uzyskaniu pozytywnych ocen z obu kolokwiów.
Projekt:
Ocenie podlega sposób rozwiązania zagadnienia projektowego przez studenta. Podstawą oceny jest raport opisujący rozwiązanie zagadnienia projektowego. Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny jest sporządzenie raportu końcowego i dostarczenie go prowadzącemu w określonym terminie. Na ocenę ma również wpływ aktywność studenta na zajęciach projektowych.
Ocena łączna zostaje wystawiona na podstawie oceny z obu część przy wadze każdej z części 50%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Koczara W.: Wprowadzenie do napędu elektrycznego, OWPW 2012
Szumanowski A.: Akumulacja Energii w pojazdach, WKiŁ 1984
Szumanowski A.: „Hybrid Electric Vehicle Drives Design” ITEE 2006
W. Grzegożek Przekładnie o ciągłej zmianie przełożenia (CVT) w układach napędowych pojazdów.
Zeng, Xiaohua, Wang, Jixin Analysis and Design of the Power-Split Device for Hybrid Systems
Naunheimer, H., Bertsche, B., Ryborz, J., Novak, W Automotive Transmissions Fundamentals, Selection, Design and Application
- Witryna www przedmiotu:
- https://wynalazca.tv/rodzaje-przekladni-mechanicznych-obliczenia-przelozenia/
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka K_W01
- Ma wiedzę o typach przekładni mechanicznych, ich podstawowych właściwościach i ich funkcji w napędzie elektrycznym i hybrydowym .
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W02
- Ma wiedzę o kryteriach doboru przekładni mechanicznych w napędzie elektrycznym i hybrydowym, wynikających z analizy charakteru obciążenia i warunków pracy poszczególnych źródeł mocy ww napędów.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W03
- Zna zasady doboru wartości przełożenia mechanicznego w napędzie elektrycznym i hybrydowym w zależności od obciążeń trakcyjnych i roboczych i ich efektów.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W04
- Rozumie wpływ wartości przełożenia na kształtowanie charakterystyk komponentów napędu elektrycznego i hybrydowego niezbędne dla minimalizacji konsumpcji energii.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W05
- Potrafi zaprojektować układ pomiarowy w celu wyznaczenia odpowiednich charakterystyk napędu elektrycznego lub hybrydowego.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej. Raport końcowy z realizacji zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W06
- Potrafi zaprojektować układ sterowania zmianą przełożenia przekładni mechanicznej oraz dobrać odpowiednie aktuatory w celu realizacji założonej strategii sterowania pracą napędu.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej. Raport końcowy z realizacji zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka K_W07
- Potrafi zdefiniować i zaprojektować strukturę napędu hybrydowego lub elektrycznego uwzględniając przekładnię mechaniczną.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej. Raport końcowy z realizacji zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka K_U01
- Potrafi przeprowadzić pomiary stanowiskowe w celu wyznaczenia odpowiednich charakterystyk mających na celu weryfikacje założonej funkcji przekładni mechanicznej w strukturze napędu.
Weryfikacja: Rozmowa Prowadzącego ze Studentami w trakcie wykładu i zajęć projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.3.o, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka K_U02
- Potrafi przeprowadzić badania symulacyjne w celu weryfikacji parametrów przekładni przy uwzględnieniu istotnych cech wynikających z typu przekładni mechanicznej oraz jej miejsca w strukturze napędu
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej. Rozmowa Prowadzącego ze Studentami w trakcie wykładu i zajęć projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.3.o, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka K_U03
- Potrafi dobrać parametry przekładni mechanicznej w celu realizacji określonej funkcji w strukturze napędowej wykorzystując odpowiednie narzędzia.
Weryfikacja: Kolokwium w formie pisemnej i ewentualnie uzupełnione w formie odpowiedzi ustnej. Rozmowa Prowadzącego ze Studentami w trakcie wykładu i zajęć projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.3.o, III.P7S_UW.4.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_K01
- Doskonali się poprzez realizację zagadnień projektowych.
Weryfikacja: Ocena postępów przy realizacji zadania projektowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK
- Charakterystyka K_K02
- Potrafi współpracować w zespole i wymieniać się wiedzą w celu grupowego osiągnięcia założonego celu.
Weryfikacja: Ocena postępów przy realizacji zadania projektowego oraz raportu końcowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO