- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie numeryczne nadwozi pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. inż. Mariusz Pyrz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MBNPO-ISP-0406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godz.
a) wykład - 30 godz.;
b) konsultacje - 3 godz.;
2) Praca własna studenta - 30 godz. w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do  zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie),
b) 10 godz. - studia literaturowe, 
c) 10 godz. – realizacja zadań domowych. 
3) RAZEM – 63 godz. 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-  1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - - 33 godz.,  w tym:
a) wykład - 30 godz.;
b) konsultacje - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 punktu ECTS – 30 godz. pracy studenta, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do  zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie),
b) 10 godz. - studia literaturowe,
c) 10 godz. – realizacja zadań domowych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość budowy i zasad projektowania konstrukcji pojazdów,  znajomość mechaniki i wytrzymałości materiałów, ogólna znajomość systemów komputerowych wspomagających projektowanie.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie specyfiki modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi pojazdów i ich elementów.
Prezentacja zasad i sposobów tworzenia modeli elementów nadwozia pojazdu, prowadzenia obliczeń i symulacji numerycznych oraz analiza przykładów   modelowania różnych konstrukcji.
- Treści kształcenia:
- Wykład:  Metody modelowania układów mechanicznych w zadaniach statyki, stateczności i dynamiki. Metoda elementów skończonych: specyfika modeli prętowych, powierzchniowych i bryłowych, analiza liniowa i nieliniowa, obliczenia statyczne i dynamiczne.  Aspekty praktyczne numerycznego modelowania problemów mechaniki. Rozwiązywanie zagadnień statyki, dynamiki i stateczności za pomocą programu MES - analiza przykładów obliczeniowych związanych z pojazdami i nadwoziami. Wprowadzenie do optymalnego projektowania konstrukcji.
- Metody oceny:
- Wykład: na podstawie sprawozdań z przykładów modelowania wykonywanych na zajęciach oraz oceny indywidualnych zadań domowych 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A. Zieliński, Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, WKŁ, 2008. 
2. E. Rusiński, Zasady projektowania konstrukcji nośnych pojazdów samochodowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W1
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi
 Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W2
- Orientuje się we współczesnych metodach modelowania konstrukcji inżynierskich
 Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W3
- Zna podstawowe etapy i techniki tworzenia modelu numerycznego oraz potrafi zdefiniować dane do symulacji numerycznych
 Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U1
- Posługując się programem MES potrafi przeprowadzić symulacje komputerowe zachowania prostego elementu nadwozia, zinterpretować otrzymane wyniki i wyciągnąć wnioski
 Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych przykładach obliczeniowych i sformułowanie poprawnych wniosków.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_U16, KMiBM_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U2
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe MES umożliwiające zwymiarowanie prostego elementu konstrukcji pojazdu
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_U16, KMiBM_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U3
- Potrafi dobrać rodzaj elementu i prawidłowe parametry podstawowych analiz MES
 Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych obliczeniach
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_U16, KMiBM_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_K1
- Ma świadomość wagi i dokładności obliczeń inżynierskich, konieczności weryfikacji wyniku symulacji, wpływu tych czynników na bezpieczeństwo projektowanego obiektu i związanej z tym odpowiedzialności.
 Weryfikacja: Dyskusja podczas realizacji przykładów obliczeniowych i komentarze studenta.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        KMiBM_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, InzA_K01