Nazwa przedmiotu:
Modelowanie numeryczne nadwozi pojazdów
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. inż. Mariusz Pyrz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MBNPO-ISP-0406
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godz. a) wykład - 30 godz.; b) konsultacje - 3 godz.; 2) Praca własna studenta - 30 godz. w tym: a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie), b) 10 godz. - studia literaturowe, c) 10 godz. – realizacja zadań domowych. 3) RAZEM – 63 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - - 33 godz., w tym: a) wykład - 30 godz.; b) konsultacje - 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 punktu ECTS – 30 godz. pracy studenta, w tym: a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do zajęć (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie), b) 10 godz. - studia literaturowe, c) 10 godz. – realizacja zadań domowych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość budowy i zasad projektowania konstrukcji pojazdów, znajomość mechaniki i wytrzymałości materiałów, ogólna znajomość systemów komputerowych wspomagających projektowanie.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie specyfiki modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi pojazdów i ich elementów. Prezentacja zasad i sposobów tworzenia modeli elementów nadwozia pojazdu, prowadzenia obliczeń i symulacji numerycznych oraz analiza przykładów modelowania różnych konstrukcji.
Treści kształcenia:
Wykład: Metody modelowania układów mechanicznych w zadaniach statyki, stateczności i dynamiki. Metoda elementów skończonych: specyfika modeli prętowych, powierzchniowych i bryłowych, analiza liniowa i nieliniowa, obliczenia statyczne i dynamiczne. Aspekty praktyczne numerycznego modelowania problemów mechaniki. Rozwiązywanie zagadnień statyki, dynamiki i stateczności za pomocą programu MES - analiza przykładów obliczeniowych związanych z pojazdami i nadwoziami. Wprowadzenie do optymalnego projektowania konstrukcji.
Metody oceny:
Wykład: na podstawie sprawozdań z przykładów modelowania wykonywanych na zajęciach oraz oceny indywidualnych zadań domowych
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Zieliński, Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, WKŁ, 2008. 2. E. Rusiński, Zasady projektowania konstrukcji nośnych pojazdów samochodowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2002.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W1
Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania numerycznego konstrukcji nadwozi
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W2
Orientuje się we współczesnych metodach modelowania konstrukcji inżynierskich
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_W3
Zna podstawowe etapy i techniki tworzenia modelu numerycznego oraz potrafi zdefiniować dane do symulacji numerycznych
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U1
Posługując się programem MES potrafi przeprowadzić symulacje komputerowe zachowania prostego elementu nadwozia, zinterpretować otrzymane wyniki i wyciągnąć wnioski
Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych przykładach obliczeniowych i sformułowanie poprawnych wniosków.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U2
Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe MES umożliwiające zwymiarowanie prostego elementu konstrukcji pojazdu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_U3
Potrafi dobrać rodzaj elementu i prawidłowe parametry podstawowych analiz MES
Weryfikacja: Uzyskanie prawidłowych wyników w realizowanych obliczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U16, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-MBNPO-ISP-0406_K1
Ma świadomość wagi i dokładności obliczeń inżynierskich, konieczności weryfikacji wyniku symulacji, wpływu tych czynników na bezpieczeństwo projektowanego obiektu i związanej z tym odpowiedzialności.
Weryfikacja: Dyskusja podczas realizacji przykładów obliczeniowych i komentarze studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, InzA_K01