Nazwa przedmiotu:
Fizyka 2
Koordynator przedmiotu:
dr hab inż..Wojciech Gębicki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
1110-IS000-ISP-2202
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość fizyki i matematyki w zakresie wymagań szkoły średniej. Znajomość rachunku różniczkowego i całkowego w zakresie podstawowym.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze zjawiskami i procesami fizycznymi w przyrodzie, wykształcenie umiejętności ich rozumienia i wykorzystania w technice i w życiu codziennym oraz wykształcenie umiejętności pomiaru i określania wielkości fizycznych. Student zdobywa wiedzę z zakresu elektrodynamiki i elementów optyki oraz fizyki ciała stałego i nabywa umiejętności rozwiązywania problemów w tym zakresie. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych student nabiera umiejętności prowadzenia pomiarów fizycznych w zakresie podstaw mechaniki, termodynamiki i elektrodynamiki ze szczególnym uwzględnieniem optyki fizycznej.
Treści kształcenia:
Fizyka klasyczna w zakresie: prawo Gaussa, prawo Coulomba, dipol elektryczny, parametry pola elektrycznego, natężenie pola elektrycznego i potencjał pola. Kondensator, pojemność kondensatora, energia pola elektrycznego w kondensatorze. Prąd elektryczny: prawo Ohma, mikroskopowe prawo Ohma, prawa Kirchoffa. Dielektryki i przewodniki. Stała dielektryczna. Magnetyzm. Dipol magnetyczny. Natężenie pola magnetycznego i indukcja magnetyczna.. Ładunek elektryczny w polu magnetycznym. Siła Lorentza. Ramka z prądem jako dipol magnetyczny. Pole magnetyczne prądu. Prawo Ampere'a i prawo Biota Savarta. Prawo indukcji Faraday'a. Równania Maxwella, Pole elektormagnetyczne. Fala elektromagnetyczna, jej parametry i własności. Spektrum fali elektromagnetycznej. Elementy optyki geometrycznej. Załamanie i odbicie światła. Elementy optyki fizycznej. Dyfrakcja i interferencja światła. Efekt fotoelektryczny jako przykład nowych koncepcji w fizyce. W ramach labortorium fizyki student wykonuje osiem ćwiczeń laboratoryjnych obejmujących całokształt zagadnień objętych programem nauczania Fizyka 1 i Fizyka 2. Ćwiczenia są tak dobrane, aby każdy ze studentów wykonał przynajmniej jedno ćwiczenie z każdego z działów fizyki klasycznej jak mechanika klasyczna, termodynamika, elektryczność i magnetyzm. Ćwiczenia są poprzedzone wykładem i kolokwium z rachunku błędów.
Metody oceny:
Egzamin ustny i pisemny. Ocena zintegrowana wg. algorytmu 60% ocena z egzaminu + 40% ocena z laboratorium.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker – PODSTAWY FIZYKI, t. 1 – 5, PWN 2003-2004             (Przystępny i obszerny opis zjawisk fizycznych. Wiele przykładów szczegółowo             rozwiązanych, duża liczba zadań do samodzielnego rozwiązania).   2. B. M. Jaworski, A. A. Dietłaf – FIZYKA. Poradnik encyklopedyczny, PWN 2004             (Fantastycznie napisane ale bardzo zwarte przedstawienie fizyki ogólnej na wysokim poziomie.             Podręcznik idealny do powtórek dla zaawansowanego studenta)   3. H. D. Young, R. A. Friedman – UNIVERSITY PHYSICS, Pearson (np. 12th Edition)             (Najlepszy podręcznik, moim zdaniem, fizyki ogólnej w języku angielskim. Wspaniale wydany, napisany bardzo przystępnie, duża liczba        przykładów , piękny styl angielskiego)     4. I. W. Sawieliew – KURS FIZYKI, t. 1 – 3, PWN 1987-1989             (Znakomity podręcznik do samodzielnego studiowania podstaw fizyki ogólnej na wysokim poziomie).  
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
.

Efekty uczenia się