- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Konstrukcji Maszyn 3
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Gadomski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Projektowanie Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK365
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: 
a) wykład -15 godz.,
b) ćwiczenia -15 godz., 
c) konsultacje - 5 godz. 
2. Praca własna studenta - 40 godz., w tym: 
a) kończenie w domu zadań -10 godz.,
b) przygotowanie do zajęć, kolokwiów i egzaminu -30 godz. 
Razem 75 godzin – 3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
 a) wykład 15 godz.,
 b) ćwiczenia 15 godz.,
 c) konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy Konstrukcji Maszyn 1, Podstawy Konstrukcji Maszyn 2.
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Rozwinięcie i uzupełnienie wiedzy na temat procesu projektowania urządzeń mechanicznych - rola inżyniera-konstruktora, członka organizacji projektującej. Zwrócenie uwagi na niepewność w działalności inżyniera i jej przyczyny. Uświadomienie znaczenia odpowiedniego doboru wartości współczynnika bezpieczeństwa w obliczeniach inżynierskich. Nabycie przez studenta umiejętności    rozwiązywania problemów, związanych z projektowaniem i funkcjonowaniem układów przenoszenia napędu, w tym - wyznaczania obciążeń poszczególnych zespołów, także w okresach ruchu nieustalonego.  Zaznajomienie studentów z podstawami projektowania przekładni mechanicznych oraz z zasadami ich doboru do układu przenoszenia napędu.
- Treści kształcenia:
- Rozwinięcie i uzupełnienie wiedzy na temat procesu projektowania urządzeń mechanicznych z uwzględnieniem niezbędnych cech i nawyków inżyniera-konstruktora, członka organizacji projektującej. Niepewność w działalności inżyniera, przyczyny, sposoby zmniejszania. Możliwości modelowania probabilistycznego w inżynierii mechanicznej. Wpływ współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia obiektu mechanicznego. Probabilistyczne modele trwałości łożysk tocznych, dobór łożysk i układów łożysk dla różnych poziomów niezawodności. Struktura układu przenoszenia napędu. Wyznaczanie obciążeń zespołów układu przenoszenia napędu i ich elementów w okresach ruchu ustalonego i nieustalonego. Straty energetyczne. Modele dynamiki ruchu układu ze sprzęgłem podatnym i układu ze sprzęgłem ciernym.  Rodzaje przekładni. Przekładnie zębate, rodzaje. Geometria zazębienia. Przyczyny uszkodzeń. Warunki ograniczające i modele (wg ISO). Obciążenia w strefie zazębienia oraz łożysk i wałów.
- Metody oceny:
- Trzy kolokwia organizowane w ciągu semestru,
Kolokwium poprawkowe pod koniec semestru,
Egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. Szopa T.: Podstawy konstrukcji maszyn. Zasady projektowania i obliczeń inżynierskich., Ofic. Wyd.PW 2012; 
2. Szopa T.:Podstawy konstrukcji maszyn. Wybrane problemy projektowania typowych zespołów urządzeń mechanicznych., Ofic. Wyd.PW 2013;
3. Skoć A., Spałek J.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.1., WNT 2006; 
4. Skoć A., Spałek J., Markusik S.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.2., WNT 2008; 
5.Podstawy konstrukcji maszyn - pod red. M.Dietricha, WNT 1999; 
6. Machine Elements in Mechanical Design – R.L. Mott, Prentice Hall
Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka ML.NK365_W1
- 							Zna przyczyny niepewności w działalności inżynierskiej i stosowane sposoby jej zmniejszania.						
 Weryfikacja: Kolokwia. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_W1
- 							Zna przyczyny niepewności w działalności inżynierskiej i stosowane sposoby jej zmniejszania.						
 Weryfikacja: Kolokwia. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W11
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_W2
- 							Ma wiedzę o możliwościach modelowania probabilistycznego w obliczeniach inżynierskich i o sposobach uwzględniania losowości w obliczeniach deterministycznych (np. w obliczeniach zmęczeniowych, łożysk tocznych). Ma wiedzę o wpływie współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia elementu.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W05
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_W2
- 							Ma wiedzę o możliwościach modelowania probabilistycznego w obliczeniach inżynierskich i o sposobach uwzględniania losowości w obliczeniach deterministycznych (np. w obliczeniach zmęczeniowych, łożysk tocznych). Ma wiedzę o wpływie współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia elementu.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W10
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_W3
- 							Zna strukturę układu przenoszenia napędu i funkcje spełniane przez poszczególne jego zespoły. Ma wiedzę o zjawiskach  i procesach zachodzących w układzie  i w poszczególnych zespołach w różnych okresach funkcjonowania układu.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_W3
- 							Zna strukturę układu przenoszenia napędu i funkcje spełniane przez poszczególne jego zespoły. Ma wiedzę o zjawiskach  i procesach zachodzących w układzie  i w poszczególnych zespołach w różnych okresach funkcjonowania układu.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_W09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka ML.NK365_U1
- 							Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U1
- 							Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U10
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U1
- 							Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U1
- 							Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U2
- 							Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U2
- 							Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U2
- 							Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U14
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U2
- 							Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U3
- 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U14
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U3
- 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U3
- 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U3
- 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U10
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U3
- 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U4
- 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U4
- 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U4
- 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U14
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U4
- 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_U4
- 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.						
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_U20
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka ML.NK365_K1
- 							Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym: bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K02
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_K1
- 							Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym: bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K05
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_K1
- 							Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym: bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć. 							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K06
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_K2
- 							Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K01
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_K2
- 							Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K02
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK365_K2
- 							Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera.							
 Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        MiBM1_K06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: