Nazwa przedmiotu:
Procesy zintegrowane
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Eugeniusz Molga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
1070-IC000-ISP-OBMB5
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 6 3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 12 4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 8 Sumaryczny nakład pracy studenta 56
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej, chemii fizycznej oraz kinetyki procesowej.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie studentów z podstawami koncepcji procesów zintegrowanych. 2. Zapoznanie studentów z reaktorami wielofunkcyjnymi, w których realizowane są procesy zintegrowane. 3. Nabycie umiejętności formułowania modeli dla wybranych reaktorów wielofunkcyjnych.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Strategia zrównoważonego rozwoju i koncepcja procesów zintegrowanych. Klasyfikacja procesów zintegrowanych i reaktorów wielofunkcyjnych. 2. Ogólna charakterystyka procesów separacji reaktywnej (integracja reakcji chemicznych z procesami separacji). 3. Szczegółowe omówienie procesów adsorpcji reaktywnej (reakcje integrowane z adsorpcją). 4. Szczegółowe omówienie reaktorów adsorpcyjnych i reaktorów chromatograficznych. 5. Modelowanie reaktorów adsorpcyjnych i chromatograficznych. Ćwiczenia projektowe 1. Formułowanie modeli reaktorów adsorpcyjnych. 2. Formułowanie modeli reaktorów chromatograficznych. 3. Symulacje działania wybranych reaktorów wielofunkcyjnych.
Metody oceny:
1. sprawdzian pisemny 2. praca domowa 3. dyskusja 4. referat 5. sprawozdanie 6. seminarium
Egzamin:
nie
Literatura:
1. E. Molga, Procesy adsorpcji reaktywnej – reaktory adsorpcyjne i chromatograficzne, WNT, Warszawa, 2008. 2. K. Sudmacher, A. Kienle, A. Seidel-Morgenstern (Eds.), Integrated Chemical Processes, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2005. 3. M.L. Paderewski, Procesu adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999. 4. Najnowsze publikacje polecane przez prowadzącego.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Wykład: Wykład jest jednym z elementów przedmiotu. Zajęcia wykładowe odbywają się w formie: 15 wykładów po 1 godz. w tygodniu. Obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa. Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia dla tej części przedmiotu jest dokonywana na podstawie wyniku sprawdzianu pisemnego. Wyznacza się dwa terminy: bezpośrednio po zakończeniu wykładów w sesji letniej. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest przygotowanie odpowiedzi (eseju) na temat zadany przez prowadzącego. Odpowiedź ta przygotowana jest przez studentów „w domu” i składana w wyznaczonym terminie. Wymagania dotyczące zakresu materiału obowiązującego na sprawdzianie są przekazywane studentom w formie ustnej podczas wykładu oraz w formie pisemnej na ostatnim wykładzie. Warunkiem zaliczenia części wykładowej przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu (min. 3.0) zgodnie ze skalą ocen; od 2,0 do 5,0. Ćwiczenia projektowe: Drugim elementem przedmiotu jest wykonanie i zaliczenie jednego projektu. Terminy wydawania zadania projektowego, składania wykonanego projektu oraz jego ustnego zaliczenia wyznaczane podczas trwania semestru i podawane z wyprzedzeniem przez prowadzącego. Przed wydaniem zadania projektowego przewidziane jest spotkanie informacyjnie, w postaci krótkiego wykładu objaśniającego istotę, cel i zakres projektu. Podczas wykonywania projektu odbywać się będą spotkania konsultacyjne z prowadzącym. Warunkiem zaliczenia projektu jest: złożenie projektu w terminie, poprawne wykonanie projektu oraz zaliczenie ustnego sprawdzianu (tzw. obrona projektu). Projekt może być zaliczony, jeżeli student uzyska pozytywną ocenę (tzn. min. 3.0) zgodnie ze skalą ocen; od 2,0 do 5,0. Podczas ustnego zaliczania projektu studenci nie mogą korzystać z żadnych materiałów. W przypadku nieuzyskania zaliczenia z projektu istnieje możliwość jego jednokrotnej poprawy. Poprawa polega na ponownym zaliczeniu wszystkich elementów projektu w terminie uzgodnionym z prowadzącym, jednak nie później niż 2 tygodnie po terminie podstawowym dla danego projektu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z części wykładowej oraz z projektu. Oceny te są wpisywane jako odrębne zaliczenia oraz wystawiana jest łączna ocena końcowa będąca średnią z ocen składowych. W przypadku nieuzyskania zaliczenia przedmiotu konieczne jest jego powtórzenie w kolejnym cyklu realizacji zajęć, przy czym powtórzeniu podlega jedynie ta część przedmiotu (wykład i/lub ćwiczenia projektowe), z której student nie uzyskał oceny pozytywnej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W1
Posiada wiedzę z matematyki, fizyki i chemii fizycznej w zakresie umożliwiającym opis przebiegu reakcji chemicznych oraz procesów separacji, w tym przede wszystkim procesu adsorpcji.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_W03, K1_W04, K1_W01, K1_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W, III.P6S_WG
Charakterystyka W2
Ma wiedzę niezbędną do obliczeń złożonych równowag fazowych i chemicznych. Posiada wiedzę o korzyściach płynących z integracji procesów, w tym synergicznego oddziaływania integrowanych procesów.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U1
Ma umiejętności samokształcenia się. Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych opracowywanego tematu
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U01, K1_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU
Charakterystyka U2
Potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi oraz potrafi przygotować własne proste programy.
Weryfikacja: praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U3
Potrafi modelować przebieg procesów chemicznych w reaktorach adsorpcyjnych i chromatograficznych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, praca domowa, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS1
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz potrafi przekazać informacje o osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej, i różnych aspektach zawodu inżyniera w sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_K01, K1_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK, P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KR
Charakterystyka KS2
Prawidłowo reaguje na problemy związane z pracą inżyniera.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat, sprawozdanie, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K1_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR, P6U_K