- Nazwa przedmiotu:
- Algebra liniowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr/ Katarzyna Matczak/starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WS1A_05
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 15; ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów)-15, przygotowanie do zajęć-15, zapoznanie się z literaturą - 4; przygotowanie do zaliczenia-11 przygotowanie do kolokwium-15; RAZEM: 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 15h =  0,6ECTS; ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów)-15h = 0,6ECTS, RAZEM:30h = 1,2ECTS  
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość treści programowych z matematyki w zakresie maturalnym.
- Limit liczby studentów:
- wykład min. 15 studentów; ćwiczenia 15-30 studentów.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami algebry liniowej i geometrii analitycznej w przestrzeni kartezjańskiej. Poszerzenie zbioru liczbowego do ciała  liczb zespolonych. Wprowadzenie działań na wektorach w przestrzeni i przedstawienie ich interpretacji.  Umiejętność badania  wzajemnego położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Umiejętność klasyfikacji i szkicowania powierzchni stopnia drugiego w przestrzeni. Przedstawienie różnych metod rozwiązywania układów równań liniowych o stałych współczynnikach.
- Treści kształcenia:
- W1 -Działanie dwuargumentowe w zbiorze i jego własności. Przykłady grup skończonych.                                               
W2- Podstawowe struktury algebraiczne: grupa, pierścień, ciało i przestrzeń liniowa.                                                     
W3-Ciała liczb rzeczywistych i zespolonych.                       
W4-Postać trygonometryczna liczby zespolonej. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.                                 
W5-Pierwiastki zespolone z liczby 1. Zasadnicze twierdzenie algebry.                                                                                  W6-Działania na macierzach.                                                
W7-Wyznacznik macierzy kwadratowej i jego własności.      
W8-Macierz odwrotna. Równanie macierzowe.                       
W9-Układ Cramera. Sposoby rozwiązywania układu Cramera.                                                                           W10-Rząd macierzy. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa.
W11- Działania na wektorach w przestrzeni.                         
W12-Równanie prostej i równanie płaszczyzny w przestrzeni.                                                                             W13-  Wzajemne położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
W14 -  Krzywe stożkowe i ich własności. 
W15- Powierzchnie stopnia drugiego w przestrzeni.
C1 -Sprawdzanie własności działań. Kongruencja "mod n" w zbiorze liczb całkowitych. Przykłady grup skończonych.       
C2-Sprawdzanie spełniania aksjomatów grupy, pierścienia, ciała i przestrzeni liniowej w danej strukturze.                        
C3-Wykonywanie działań na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej.                                                                         C4-Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej.                                                    C5-Rozwiązywanie równań wielomianowych w dziedzinie zespolonej.                                                                             C6-Wykonywanie działań na macierzach.                            
C7-Powtórzenie ćwiczeń C1-C6.                                         
C8-Rozwiązywanie równań macierzowych.                          
C9-Rozwiązywanie układów Cramera.                                 
C10- Badanie rzędu macierzy. Rozwiązywanie układów równań liniowych o stałych współczynnikach.                       
C11-Wykonywanie działań na wektorach i ich interpretacja geometryczna.                                                                      C12-Wyznaczanie równania prostej i równania płaszczyzny. Zastosowanie do rozwiązywania zadań.                               
C13-Rozwiązywanie zadań. Wzajemne położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni.                                   
C14-Powtórzenie ćwiczeń C8-C13.                                       
C15-Klasyfikacja  i rysowanie powierzchni stopnia drugiego w przestrzeni.                        
- Metody oceny:
- 1.	Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalne jest opuszczenie co najwyżej dwóch zajęć, które należy usprawiedliwić indywidualnie. W przypadku zwolnienia lekarskiego, liczba nieobecności na ćwiczeniach nie powinna przekroczyć  50% zajęć.  Obecność na wykładach jest zalecana.
2.	Efekty kształcenia przypisane do przedmiotu będą weryfikowane na kolokwiach, które odbędą się w czasie trwania ćwiczeń z przedmiotu i zapowiedzianych kartkówkach w czasie wykładów.
3.	Ocena końcowa z zaliczenia przedmiotu jest oceną na podstawie zdobytych  punków z dwóch kolokwiów i dodatkowych punktów za kartkówki. Kolokwia  odbywają się  w szóstym i trzynastym tygodniu zajęć. Z każdego kolokwium student może uzyskać 20 punktów (10pkt. z ćwiczeń i 10 pkt. z wykładów).  Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student, który uzyskał 50% punktów na kolokwiach z zadań praktycznych realizowanych na ćwiczeniach.  Za kartkówki student może uzyskać dodatkowe 4 punkty, są to dodatkowe punkty za aktywność. Zaliczenie wykładu uzyskuje student, który uzyskał 50% punktów na kolokwiach z zadań teoretycznych i praktycznych realizowanych na wykładach i z kartkówek. Kryterium oceny z wykładu:  (0 - 50%] liczby punktów – ocena 2,0;  (50 - 60%] – ocena 3,0;  (60 - 70%] – ocena 3,5;  (70 - 80%] – ocena 4,0;  (80 - 90%] – ocena 4,5;  (90 - 100%] – ocena 5,0.  Ocenę końcową z zaliczenia przedmiotu ustala się według następujących zasad: [20,24pkt]-ocena 3,0; (24,28pkt]-ocena 3,5; (28,32pkt]-ocena 4,0; (32,36pkt]-ocena 4,5; (36,40pkt]-ocena 5,0.
4.	Liczba punktów uzyskana z  kolokwium lub kartkówki przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z przedmiotu przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 
5.	Prowadzący ćwiczenia może przeprowadzić poprawę kolokwium, z którego maksymalnie student może uzyskać 15 pkt., w  dodatkowym terminie, ustalonym ze studentami. Każdy student ma  prawo do uczestnictwa w poprawie. Osoby, które nie uzyskały zaliczenia na podstawie odbytych kolokwiów, mogą się o nie starać, w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze,  przystępując do kolokwium poprawkowego. To kolokwium obejmuje zakres wszystkich treści z całego semestru z wykładu i ćwiczeń i maksymalnie student może uzyskać 40 punktów za poprawne rozwiązania i odpowiedzi. Punkty uzyskane wcześniej nie sumują się z punktami uzyskanymi na ostatniej pracy kontrolnej. Kryteria ocen jak wyżej.
6.	Student powtarza, z powodu niezadawalającego wyniku z wykładu lub oceny końcowej z przedmiotu, całość zajęć wykładowych i ćwiczenia.
7.	W czasie kolokwium można korzystać z kalkulatora, lecz nie w telefonie komórkowym. Telefony w czasie trwania pracy pisemnej należy wyłączyć. Zabronione jest również korzystanie z urządzeń elektronicznych. Nie można korzystać z notatek z wykładów i z ćwiczeń. 
8.	Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji.
9.	Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć, bez zgody prowadzącego,  jest zabronione.
10.	Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) T.Jurlewicz, Z. Skoczylas ""Algebra liniowa 1"", Przykłady i zadania GiS Wrocław 2004, 
2) H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz ""Matematyka"", Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999,                                    
3)  A. Białynicki-Birula ""Algebra liniowa z geometrią"",  PWN  Warszawa 1979,                                                              
4) G. Banaszak, W. Gajda, ""Elementy algebry liniowej"" część I, II, WNT, Warszawa 2002,                                      
5) L. Smith ""Linear algebra"", third edition, Springer,  USA 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Program studiów dostosowany do potrzeb społeczno-gospodarczych w ramach zadania 8 projektu NERW PW
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01_01
- 							Zna aksjomatykę podstawoych struktur algebraicznych. Podaje przykłady: grupy, pierścienia, ciała i przestrzeni liniowej. Posiada uporządkowaną wiedzę w  zakresie podstawowych pojęć algebry liniowej i geometrii w przestrzeni.							
 Weryfikacja: kolokwium (W1-W15 C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I1A_W01_01
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U09_02
- 							Umie korzystać z rachunku macierzowego, rozwiązywać układy równań liniowych oraz bada położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Potrafi wykonywać działania na liczbach zespolonych. 
 Weryfikacja: Kolokwium (W1-W15, C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I1A_U09_02
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01_01
- 							Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę kształcenia się.							
 Weryfikacja: Kolokwium (W1-W15, C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I1A_K01_01
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P6S_KK