Nazwa przedmiotu:
Twórcze metody rozwiązywania problemów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Smagowicz Justyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 3h zapoznanie z literaturą +2h konsultacji = 25h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,48 ECTS 10h ćwiczenia +2h konsultacji= 12h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 3h zapoznanie z literaturą +2h konsultacji = 25h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu zastosowania metod rozwiązywania problemów niezbędną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, - potrafił posługiwać się wybranymi metodami rozwiązywania problemów oraz narzędziami stosowanymi w ramach koncepcji Lean Management, - potrafił zrozumieć potrzebę rozwiązywania problemów z uwzględnieniem aspektu finansowego i społecznego przedsiębiorstwa.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Ogólna charakterystyka metod rozwiązywania problemów. 2. Burza mózgów jako metoda rozwiązywania problemów. 3. Wykres Ishikawy jako metoda rozwiązywania problemów. 4. „5xdlaczego ?” oraz 5W+1H jako metody rozwiązywania problemów. 5. Kaizen zorientowany na jednostkę i grupę. System składania i oceny wniosków. 6. Myślenie lateralne jako metoda rozwiązywania problemów. 7. Diagram konfliktu jako metoda rozwiązywania problemów. 8. Zaliczenie.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie projektów z ćwiczeń na podstawie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-osobowych); po dokonaniu oceny przez prowadzącego elementy raportu są omawiane ze studentami; 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski oraz wynik przeprowadzonej prezentacji uzyskanych rozwiązań. ocena z przedmiotu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Hamrol A., 2013, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Kosieradzka A. (red.), 2013, Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri 3. Liker J.K., 2004, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Warszawa: MT Biznes 4. Łuczak J., Matuszak-Flejszman A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy, Poznań: Quality Progress 5. Proctor T., 2002, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Uzupełniająca: 1. Góralski A., 1989, Twórcze rozwiązywanie zadań, wyd. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 2. Hamrol A., Mantura W., 2013, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Imai M., 2006, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Warszawa: MT Biznes 4. Imai M., 2005, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kraków: MT Biznes 5. Kosieradzka A., 2012, Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie, Warszawa: C.H. Beck 6. Productivity Press Development Team, 2010, Kaizen na hali produkcyjnej, Wrocław: ProdPublishing.com
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W06
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U14
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: