- Nazwa przedmiotu:
- Systemy społeczno - gospodarcze
- Koordynator przedmiotu:
- mgr B. Gudowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_SSG
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć oraz zaliczenia 15
czytanie wskazanej literatury 15
napisanie referatu / przygotowanie prezentacji 10
konsultacje 5 h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h co stanowi 3 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ogólna wiedza ekonomiczna oraz znajomość głównych zasad gospodarowania
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Najważniejszym celem przedmiotu jest przyswojenie wiedzy z zakresu systemów społeczno-gospodarczych, oraz analizy porównawczej systemów w poszczególnych krajach.
- Treści kształcenia:
- 1. System gospodarczy państwa. Wprowadzenie.2. Podstawowe systemy społeczno-gospodarcze 3. Państwo, zadania, zakres funkcji, skuteczność polityki społeczno-gospodarczej. 4. Konkurencyjność i zdolność konkurencyjna gospodarki.5. Globalizacja a systemy gospodarcze. 6. Wielka Brytania. Od klasycznego do europejskiego modelu rynkowego. 7. Niemcy. Społeczna gospodarka rynkowa.8. Francja. Od etatyzmu do społecznej gospodarki rynkowej. 9. Szwecja. Skandynawski model dobrobytu. 10. Amerykański system gospodarczy. 11. Kraje Azjatyckie: Japonia, Singapur, Hongkong.
12. Chiny. Reformy gospodarcze. 13. Polska. Transformacja ustrojowa.
- Metody oceny:
- Test zaliczeniowy w formie wielokrotnego wyboru oraz referat w ramach pracy zespołowej w postaci multimedialnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 51% z kolokwium oraz zaliczenia pracy tematycznej (referat/prezentacja). Dodatkowo oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za aktywność.
Zasady wystawiania ocen z kolokwium: :
2,0 – student nie uzyskał 51% punktów możliwych do zrealizowania w ramach przedmiotu, co oznacza zarówno brak wiedzy, jak umiejętności i kompetencji na poziomie dostatecznym.
3,0 – student uzyskał co najmniej 51% punktów z kolokwiów na poziomie zadowalającym
3,5 – student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów
4,0 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów na poziomie zadowalającym
4,5 - student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów na poziomie zadowalającym
5,0 – student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów na poziomie zadowalającym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
J. W. Bossak, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja, SGH w Warszawie, Warszawa 2006
J. W. Bossak, Instytucje, rynki i konkurencja we współczesnym świecie, SGH w Warszawie, Warszawa 2008
W. Bieńkowski, M.J. Radło, Wzrost gospodarczy czy bezpieczeństwo socjalne ? PWN, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
J.Stiglitz, Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
J. W. Bossak, Konkurencja i współpraca międzynarodowa, Difin, Warszawa 2013
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- W_01 Student zna wpływ współczesnych narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych na rozwój systemów społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: test wiedzy, prezentacja, omawianie zagadnienia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- W_02 Student posiada wiedzę nt. regulacji prawnych w zakresie prowadzonej polityki gospodarczej
Weryfikacja: test wiedzy, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- U_01 Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu funkcjonowania urządów państwowych do praktycznych rozwiązań i podejmowania decyzji jako pracownik administracji publicznej.
Weryfikacja: test wiedzy, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- U_02 Student posiada umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejące problemy oraz różnice w zakresie zarządzania w gospodarce w poszczególnych krajach.
Weryfikacja: test wiedzy, omawianie zagadnienia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- K_01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się w zakresie zarządzania gospodarką.
Weryfikacja: test wiedzy, omawianie zagadnienia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR, I.P6S_KO