Nazwa przedmiotu:
Dostęp do informacji publicznej. Prawo i praktyka.
Koordynator przedmiotu:
dr Adriana Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_DIPPP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
nie ma
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Nauczenie funkcjonowania ustawy o dostępie do informacji publicznej na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów ze społecznym otoczeniem administracji publicznej takim jak: organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy oraz różne nieformalne postaci działania społecznego obywateli. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne skutecznego współdziałania administracji różnych szczebli z podmiotami społecznymi zorganizowanymi lub też indywidualnymi. Szczególny nacisk położony został na rozwijanie praktycznych umiejętności społecznych słuchaczy w komunikowaniu się administracji z otoczeniem takich jak metody i formy komunikowania decyzji. Program opiera się na analizie ustawy i orzecznictwa sądów administracyjnych oraz praktycznym poznawaniu funkcjonowania ustawy – studenci sami występować będą do różnych organów z wnioskami o informację publiczną i porównywać odpowiedzi tych podmiotów. Studenci samodzielnie będą analizować orzecznictwo sądów administracyjnych i uczestniczyć w rozprawach z zakresu udostępniania informacji publicznej
Treści kształcenia:
Informacja publiczna, podstawy prawne –podstawowe pojęcia i analizowanie ustawy Konwersatorium Klasyczne a nowoczesne podejście do informacji publicznej w administracji publicznej. Wdrażanie nowych idei w praktyce. Organizacje zajmujące się informacją publiczną Konstruowanie wniosków, monitoring instytucji, korespondencja z urzędami Analiza orzecznictwa Analiza otrzymanych odpowiedzi z monitoringu Funkcjonowanie sądownictwa administracyjnego Samoocena słabych i mocnych stron monitoringu wykonanego przez studentów.
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów. 1. Badanie funkcjonowania ustawy o DIP 60 2. Analiza wyroków 40 Dodatkowe zadania, dla chętnych 3. Udział w rozprawie 10pkt 4. Referaty 10 pkt Student może otrzymać punkty dodatkowe za potwierdzone uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez wydział.
Egzamin:
nie
Literatura:
Aleksandrowicz T.R., Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2008., 2. Bałaban A, W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., PS 1999, Nr 6. , 3. Bar M., O dostępie do informacji publicznej raz jeszcze - artykuł polemiczny, R. Pr. 2005, Nr 1. , 4. Bednarczyk M., Obowiązek bezwnioskowego udostępniania informacji publicznej, Warszawa 2008. , 5. Bednarczyk M., Jabłoński M., Wygoda K., Biuletyn Informacji Publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005. , 6. Chmaj M., Pojęcie i geneza wolności i praw człowieka, w: M. Chmaj (red.), Konstytucyjne wolności i prawa w Polsce, t. I, Zasady ogólne, Kraków 2002. LITERATURA DODATKOWA: 1. Czarnow S., Prawo do informacji publicznej w Polsce a wymogi prawa europejskiego, ST 2007, Nr 4. , 2. Czarny-Drożdżejko E., Funkcjonowanie prokuratury a dostęp do informacji publicznej, Prok. i Pr. 2008, Nr 11. , 3. Drachal J., Prawo do informacji publicznej w świetle wykładni funkcjonalnej, w: Sądownictwa administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980-2005, Warszawa 2005. , 4. Fajgielski P., Informacja w administracji publicznej. Prawne aspekty gromadzenia, udostępniania i ochrony, Wrocław 2007. , 5. Gardocka T. (red.), Obywatelskie prawo do informacji, Warszawa 2008. , 6. Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2004. , 7. Jabłoński M., Udostępnianie informacji publicznej w trybie wnioskowym, Wrocław 2009. , 8. Jabłoński M., Wejście w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej, AUWr - PPiA 2002, Nr 2396. , 9. Jabłoński M., Wygoda K., Dostęp do informacji i jego granice, Wrocław 2002., 10. Jabłoński M., Wygoda K., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław 2002. , 11. Jarzęcka-Siwik E., Dostęp do informacji publicznej. Uwagi krytyczne, Kontrola Państwowa 2002, Nr 1. , 12. Jarzęcka-Siwik E., Jawność warunkiem skutecznego i etycznego działania administracji, Dobra administracja - seminaryjne posiedzenie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, 20.4.2005 r., http://bip.nik.gov.pl z 6.10.2009 r. , 13. Jarzęcka-Siwik E., Ograniczenie dostępu do informacji przetworzonej, PS 2004, Nr 7-8. , 14. Jaśkowska M., Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002. , 15. Jendrośka J., Stoczkiewicz M., Ustawa o dostępie do informacji publicznej a regulacje szczególne, PiP 2003, z. 6. 16. Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M., Dostęp do informacji publicznej. Orzecznictwo sądów administracyjnych, Warszawa 2007. , 17. Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz praktyczny, Warszawa 2012. , 18. Kłaczyński M., Szuster S., Komentarz do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198), LEX/el. 2003. , 19. Knopkiewicz A., O nadużyciu prawa do informacji publicznej, PiP 2004, z. 10. , 20. Knopkiewicz A., Tryby udostępniania informacji publicznej, RPEiS 2004, z. 4. , 21. Korczak J., Udostępnianie informacji i dokumentacji znajdujących się w posiadaniu urzędu gminy, NZS 2003, Nr 2. , 22. Kudrycka B., Iwanowski S., Prawo obywatela do informacji o działaniach organów do informacji publicznej, PiP 1999, z. 8. , 23. Maciejewski M., Prawna regulacja ponownego wykorzystania informacji publicznych, w: G. Sibiga (red.), Główne problemy prawa do informacji w świetle prawa i standardów międzynarodowych europejskich i wybranych państw Unii Europejskiej, Warszawa 2013., 24. Maciejuk I., Dostęp do informacji publicznej zawierającej dane osobowe, ZNSA 2009, Nr 2. , 25. Mamot S., Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej w praktyce prokuratorskiej, Prok. i Pr. 2008, Nr 10. 26. Niżnik-Mucha A., Problematyka zakresu przedmiotowego konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, Casus 2008, Nr 2. , 27. Opaliński B., Ponowne wykorzystanie informacji publicznej, w: P. Szustakiewicz (red.), Dostęp do informacji publicznej. Praktyczne wskazówki w świetle obowiązujących przepisów i orzecznictwa, Warszawa 2014., 28. Piechocki J., Jawne nie dla wszystkich, Rzeczp. 2004, Nr 8. , 29. Piskorz-Ryń A., Dostęp do informacji publicznej - zasady konstrukcyjne ustawy, KPP 2002, z. 4. , 30. Piskorz-Ryń A., Glosa do wyroku WSA w Warszawie z 22.2.2006 r., II SA/Wa 1721/05, ST 2007, Nr 3. , 31. Piskorz-Ryń A., Poszerzanie BIP-u, Wspól. 2003, Nr 24. , 32. Piskorz-Ryń A., Zasady ponownego wykorzystywania informacji publicznej będącej utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ZNSA 2014, Nr 1., 33. Sibiga G., Dostęp do informacji publicznej a prawa do prywatności jednostki i ochrony jej danych osobowych, ST 2003, Nr 11. , 34. Sibiga G., "Informacja przetworzona" i "przetworzenie informacji" po nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej z 16.9.2011 r., KPP 2012, Nr 3, poz. 163., 35. Sibiga G., Prawne formy działania podmiotów udostępniających informację publiczną na żądanie indywidualne, PPP 2007, Nr 3. , 36. Sitniewski P., Dostęp do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego, Białystok 2005. , 37. Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009. , 38. Sokolewicz W., Komentarz do art. 61 Konstytucji RP, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, Warszawa 2005. , 39. Stefanicki R., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Wybrane zagadnienia w świetle orzecznictwa sądowego, PiP 2004, z. 2. , 40. Szkudlarek P., Przepisy o utajnianiu informacji z komentarzem, KPP 2002, z. 1-2. , 41. Szmyt A., W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., Prz. Sejm. 1999, Nr 6. , 42. Szpor G., Wojsyk K., Komentarz do art. 18 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w: C. Matysz, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz, Warszawa 2007., 43. Szustakiewicz P., Jawność umów w zamówieniach publicznych, Zamówienia Publiczne. Doradca 2008, Nr 3. , 44. Szustakiewicz P., Ustawa o dostępie do informacji publicznej w pracy radcy prawnego, R. Pr. 2004, Nr 5. , 45. Śniecikowski W., Ograniczenie prawa do informacji publicznej (de lege lata), ST 2002, Nr 7-8. , 46. Tabernacka M., Komunikacja obywateli z władzą - warunek funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, w: M. Tabernacka, A. Szadok-Brauń (red.), Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Warszawa 2012., 47. Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r., Warszawa 2000. , 48. Winczorek P., W sprawie interpretacji art. 61 Konstytucji RP z 2.4.1997 r., Prz. Sejm. 1999, Nr 6. , 49. Zaremba M., Prawo dostępu do informacji publicznej. Zagadnienia praktyczne, Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
---

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy urzędu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania relacji urzędu z jego społecznym otoczeniem.
Weryfikacja: Badanie funkcjonowania ustawy o DIP. Praca polega na wysyłaniu do wybranych urzędów wniosków o udzielenie informacji publicznej – student wysyła maile do urzędu – uczy się dokładnie sformułować zapytanie, wniosek, gdy urząd odmowi lub pozostaje w bezczynności student koresponduje z urzędem odwołując się do ustawy o DIP. Analiza wyroków NSA
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, I.P6S_WK
Charakterystyka W_02
Student wie jak napisać wniosek O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ i jakie przepisy prawa przytoczyć
Weryfikacja: Monitoring działania urzędów, Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.H.P6S_WG.1.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
student potrafi samodzielnie pracować na systemach prawnych niezbędnych w pracy administratywisty tj lex, legalis, isap
Weryfikacja: analiza orzecznictwa, prace domowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student potrafi skutecznie komunikować się z urzędnikiem, aktywnie kreować sytuacje komunikacyjne. Potrafi przytoczyć potrzebne orzecznictwo.
Weryfikacja: Badanie funkcjonowania ustawy o DIP Praca polega na wysyłaniu do wybranych urzędów wniosków o udzielenie informacji publicznej – student wysyła maile do urzędu – uczy się dokładnie sformułować zapytanie, wniosek i korespondować z urzędem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
absolwent potrafi jako pracownik instytucji zobowiązanej na podstawie ustawy DiP i art 61 Konstytucji RP udostępnić informację publiczną albo zaprojektować decyzje odmawiającą i ją uzasadnic faktycznie i prawnie.
Weryfikacja: analiza orzecznictwa i monitoringu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO