- Nazwa przedmiotu:
- I.d / Przedmiot obieralny (z grupy HES,...) Polska w Unii Europejskiej. Możliwości Korzystania z Funduszy Unijnych  
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Szymon Drabczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- GK.NIOB401
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 10 godzin, w tym:
a) wykład - 8 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
2. Praca własna studenta: 40 godzin, w tym:
a) 20 godz. - bieżące przygotowywanie się do wykładów;
b) 20 godz. - przygotowywanie się do kolokwium;
RAZEM: 50 godzin, co odpowiada 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin kontaktowych: 10 godzin, w tym:
a) wykład - 8 godz.
c) konsultacje - 2 godz.
RAZEM: 10 godzin, co odpowiada 0.4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat UE i integracji Polski w ramach UE oraz nabycie przez nich wiadomości i umiejętności przydatnych do pozyskiwania środków z funduszy i programów UE, np. umiejętności wyszukiwania informacji o UE i oferowanych przez nią funduszy dla różnych kategorii ewentualnych beneficjantów.
- Treści kształcenia:
- 1.	System prawa unijnego – elementy składowe, zasady (po wejściu w życie Traktatu z Lizbony).
2.	Główne organy (tzw. instytucje UE) i procedury decyzyjne Unii Europejskiej i EURATOM-u po wejściu w życie Traktatu z Lizbony.
3.	Integracja Polski z UE.
4.	Geneza i ewolucja polityki regionalnej UE (założenia, okresy, cele, zasady, instrumenty, ocena) .
5.	Środki  z unijnych funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności dla Polski w latach 2014-2020. Ogólna charakterystyka polskich Programów Operacyjnych i instytucjonalnego schematu zarządzania ich realizacją.
6.	„Horyzont 2020 – Program Ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020)”
7.	Unijny program edukacyjny ErasmusPlus: wyjazdy studentów na studia i praktyki.
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	.Jacek Barcik, Aleksandra Wentkowska: Prawo Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa  2014
2.	 Prawo Unii Europejskiej. Vademecum. Instytucje i porządek prawny. Prawo materialne; praca zbiorowa pod red. A. Zawadzkiej-Łojek, R. Grzeszczaka, A. Łazowskiego, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa  2014
3.	Sławomir Pastuszka: Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty; wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2012
Adresy internetowe: www.europa.eu  ,  www.polskawue.gov.pl, www.funduszeeuropejskie.gov.pl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt K_W23
- ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością; zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu kierunku studiów
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W23
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt K_U06
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć geodezji i kartografii i innych aspektów działalności inżyniera geodety i kartografa; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01