Nazwa przedmiotu:
I.d / Przedmiot obieralny (z grupy HES,...) Polska w Unii Europejskiej. Możliwości Korzystania z Funduszy Unijnych
Koordynator przedmiotu:
mgr Szymon Drabczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GK.NIOB401
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 10 godzin, w tym: a) wykład - 8 godz. c) konsultacje - 2 godz. 2. Praca własna studenta: 40 godzin, w tym: a) 20 godz. - bieżące przygotowywanie się do wykładów; b) 20 godz. - przygotowywanie się do kolokwium; RAZEM: 50 godzin, co odpowiada 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba godzin kontaktowych: 10 godzin, w tym: a) wykład - 8 godz. c) konsultacje - 2 godz. RAZEM: 10 godzin, co odpowiada 0.4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat UE i integracji Polski w ramach UE oraz nabycie przez nich wiadomości i umiejętności przydatnych do pozyskiwania środków z funduszy i programów UE, np. umiejętności wyszukiwania informacji o UE i oferowanych przez nią funduszy dla różnych kategorii ewentualnych beneficjantów.
Treści kształcenia:
1. System prawa unijnego – elementy składowe, zasady (po wejściu w życie Traktatu z Lizbony). 2. Główne organy (tzw. instytucje UE) i procedury decyzyjne Unii Europejskiej i EURATOM-u po wejściu w życie Traktatu z Lizbony. 3. Integracja Polski z UE. 4. Geneza i ewolucja polityki regionalnej UE (założenia, okresy, cele, zasady, instrumenty, ocena) . 5. Środki z unijnych funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności dla Polski w latach 2014-2020. Ogólna charakterystyka polskich Programów Operacyjnych i instytucjonalnego schematu zarządzania ich realizacją. 6. „Horyzont 2020 – Program Ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020)” 7. Unijny program edukacyjny ErasmusPlus: wyjazdy studentów na studia i praktyki.
Metody oceny:
sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
1. .Jacek Barcik, Aleksandra Wentkowska: Prawo Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014 2. Prawo Unii Europejskiej. Vademecum. Instytucje i porządek prawny. Prawo materialne; praca zbiorowa pod red. A. Zawadzkiej-Łojek, R. Grzeszczaka, A. Łazowskiego, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2014 3. Sławomir Pastuszka: Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty; wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2012 Adresy internetowe: www.europa.eu , www.polskawue.gov.pl, www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W23
ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością; zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu kierunku studiów
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U06
ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć geodezji i kartografii i innych aspektów działalności inżyniera geodety i kartografa; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01