Nazwa przedmiotu:
Technologie SIP
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Anna Fijałkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMK108
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 50 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 1x15 godzin = 15 godzin, b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 2x15 godzin = 30 godzin, c) udział w konsultacjach - 5 godzin. 2) Praca własna studenta - 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć - 15 godzin, b) zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godz. c) przygotowanie sprawozdań z projektów - 15 godz. d) przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS – liczba godzin kontaktowych 50, w tym: a) wykład – 15 godz. b) ćwiczenia projektowe – 30 godz. c) konsultacje – 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 pkt. ECTS - 65 godzin pracy studenta, w tym: a) ćwiczenia projektowe – 30 godz. b) konsultacje – 5 godz. c) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz. d) przygotowanie sprawozdań z projektów - 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu systemów informacji przestrzennej. Znajomość środowiska GIS: ArcGIS / QGIS na poziomie średniozaawansowanym.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności stosowania wybranych metod i narzędzi z zakresu technologii systemów informacji przestrzennej oraz narzędzi modelowania do praktycznego rozwiązywania problemów i wspierania procesów podejmowania decyzji w obszarze zadań gospodarowania przestrzenią wynikających z aktualnych potrzeb społeczno-gospodarczych zgodnie ze współczesnymi zasadami zrównoważonego rozwoju. Ważnym elementem przedmiotu ma być zarówno zrozumienie podstaw metodycznych, jak i poznanie możliwości technologicznych SIP, praca na danych dwu- i trójwymiarowych oraz automatyzacja geoprzetwarzania. Zakres tematyczny projektów wynika z doświadczeń i współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, a prezentacja otrzymanych w projektach wyników będzie odpowiednio wizualizowana - w postaci materiałów, które mogłyby być włączone do dokumentacji przedstawianej w konsultacjach społecznych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Powtórzenie i przypomnienie pojęć z zakresu SIP i technologii SIP. 3D GIS, źródła danych 3D, pozyskiwanie danych 3D i przekształcanie danych 2D do 3D. Metodyka rozwiązywania zadań z zakresu analiz przydatności terenu. Narzędzia i algorytmy trójwymiarowych analiz przestrzennych 3D. Wprowadzenie do modelowania z wykorzystaniem SIP, generowanie różnych scenariuszy i prognoz w rozwiązywaniu bieżących problemów i realizacji potrzeb społeczno-gospodarczych. Standaryzacja wyników analiz przestrzennych. Przekształcenia geometrii, bazy danych przestrzennych, definiowanie i kontrola reguł topologicznych. Wprowadzenie do analiz sieciowych, źródła danych dla wybranych typów sieci, przegląd i przykłady zastosowań wybranych algorytmów analiz sieciowych. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: Projekt 1: Zastosowanie technologii SIP do oceny atrakcyjności lokalu (analizy widoczności, kryteria oceny atrakcyjności lokalu ze względu na widok z okna). Ocena wpływu nowo projektowanego budynku wysokościowego na otoczenie - analizy widoczności i analizy zacieniania z wykorzystaniem danych 3D i algorytmów analiz przestrzennych 3D. Projekt realizowany indywidualnie. Projekt 2: Wyznaczenie lokalizacji elementów infrastruktury miejskiej z wykorzystaniem wielokryterialnych analiz przestrzennych i analiz sieciowych. Automatyzacja procesu wielokryterialnych analiz przestrzennych – budowa modeli geoprzetwarzania z wykorzystaniem zmiennych. Istotnym etapem projektu jest, przegląd, wybór i pozyskiwanie danych do proponowanych kryteriów oraz testowanie różnych algorytmów analiz sieciowych, generowanie wariantów lokalizacji elementów infrastruktury oraz porównanie uzyskanych wyników, w tym również z propozycjami lokalizacji pozyskanych ze źródeł zewnętrznych (propozycje JST lub zaproponowane np. w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych). Projekt realizowanych w grupach projektowych.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie wykładów – sprawdzian pisemny na przedostatnim wykładzie. Próg zaliczeniowy: 60% maksymalnej liczby punktów. Sprawdzian poprawkowy odbywa się na ostatnim wykładzie. Ocena z wykładu obliczona jest na podstawie procentowej liczby zdobytych punktów wg skali: 3,0: <60% - 68%), 3,5: <68% – 76%), 4,0: <76% - 84%), 4,5: <84% - 92%), 5,0: <92% - 100%> maksymalnej l. punktów. Zajęcia projektowe: zaliczenie zajęć projektowych na podstawie sumy punktów z 2 raportów (każdy raport oceniany w skali 0-10pkt.), uzyskanie pozytywnej oceny z raportu dla min. 60% maksymalnej liczby punktów. Ocena z projektu obliczona jest na podstawie procentowej liczby zdobytych punktów wg skali: 3,0: <60% - 68%), 3,5: <68% – 76%), 4,0: <76% - 84%), 4,5: <84% - 92%), 5,0: <92% - 100%> maksymalnej l. punktów. Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu. Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń. Ocenę łączną z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładów i ćwiczeń projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
• Białousz S., 2004, System Baz Danych Przestrzennych dla Województwa Mazowieckiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, • Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, Helion, • Białousz S., 2013, Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, • Kubik T., 2009, GIS. Rozwiązania sieciowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, • Olszewski R., Gotlib G., Iwaniak A., 2008; GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, 6. Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006. GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, • Malczewski J. , Jaroszewicz J. , 2018, Podstawy analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej, OWPW, • Tomilson R., 2008, Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów, ESRI Polska, Warszawa, • Urbański J.,2011, GIS w badaniach przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 252pp., • Bielecka E., 2005. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wydawnictwo PJWSTK , 9. Lodwick W.,2008, Fuzzy surfaces in GIS and geographical analysis : theory, analytical methods, algorithms, and applications, Boca Raton ; London ; New York : CRC Press, • O’Sullivan D., Perry G., 2013, Spatial Simulation: Exploring Pattern and Process, Somerset : Wiley, 11. Dale M., Fortin M.J-.,2014, Spatial analysis : a guide for ecologists, Cambridge University Press, 12. Longley P.A., Batty M., 2003, Advanced spatial analysis : the CASA book of GIS, ESRI Press, • de Simith M., Goodchild M., Longley P.A., Geospatial analysis : a comprehensive guide to principles, techniques and software tools, Matador, 14. http://www.esri.com/esri-news
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMK108_W1
Posiada wiedzę w zakresie SIP oraz technologii wykorzystywanych na różnych etapach korzystania z SIP. Posiada wiedzę o głównych zbiorach danych przestrzennych w Polsce.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.SMK108_W2
Zna najważniejsze algorytmy analiz przestrzennych, wie jak przekształcać obiekty wektorowe do obiektów punktowych, liniowych i powierzchniowych. Zna metody standaryzacji wyników analiz.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.SMK108_W3
Posiada wiedzę o źródłach danych 3D, ich pozyskiwaniu i przekształcaniu danych 2D do 3D. Zna narzędzia i algorytmy trójwymiarowych analiz przestrzennych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów, raport z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.SMK108_W4
Wie czym jest topologia w odniesieniu do danych przestrzennych, zna podstawowe reguły topologiczne.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMK108_U1
Umie pozyskać i ocenić istniejące dane przestrzenne oraz przetworzyć je do postaci wymaganej dla założonego projektu realizowanego z zastosowaniem technologii SIP.
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.SMK108_U2
Potrafi dobrać odpowiednie algorytmy przetwarzania danych przestrzennych dla wspomagania procesów podejmowania decyzji planistycznych.
Weryfikacja: raport z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.SMK108_U3
Potrafi krytycznie ocenić wyniki analiz wykonanych z zastosowaniem technologii SIP, potrafi wyciągnięte wnioski zastosować w raportach i opracowaniach tworzonych na potrzeby wspomagania procesów podejmowania decyzji planistycznych.
Weryfikacja: raport z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.SMK108_U4
Potrafi współdziałać w zespole i wspólnie wypracować metodykę przetwarzania danych dla wspomagania procesów podejmowania decyzji planistycznych. Potrafi pracować według harmonogramu realizacji projektu.
Weryfikacja: raport z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, P2A_U04
Efekt GP.SMK108_U5
Posiada umiejętność i rozumie wagę samokształcenia.
Weryfikacja: raport z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMK108_K1
Ma poczucie odpowiedzialności za wyniki przeprowadzonych analiz i wypracowanych zaleceń.
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05