- Nazwa przedmiotu:
- Public relations i reklama we współczesnym świecie - przedmiot obieralny
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Piotr Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- GP.SMOB306
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 5 godz.
2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym:
a) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (zaliczeniu końcowym) - 10 godz.
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godz., 
b) udział w konsultacjach - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie
- Cel przedmiotu:
- Public relations jest niezbędnym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu, a reklama - niezbędnym już wsparciem sprzedaży. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat PR i reklamy, która to wiedza będzie przydatna studentom tak w roli pracowników/pracodawców, jak i obywateli (krytyczny/świadomy odbiorca treści multimedialnych). Zajęcia definiują PR, wyjaśniają jego założenia i cele – w tym zwłaszcza media relations, PR wewnętrznego i komunikacji kryzysowej - jak również przekazują studentom umiejętności praktyczne - w tym np. umiejętność rozpoznania właściwych publiczności dla stosownych kampanii PR, działań nieetycznych w PR, a także stereotypów powielanych przez reklamę. Zajęcia łączą wątki dyskusji i ćwiczeń w grupach z wykładem porządkującym wiedzę na temat definicji, założeń i perswazyjnych celów PR i reklamy.
- Treści kształcenia:
- 1.	Public relations i reklama w dzisiejszym świecie – wprowadzenie. Czym różni się PR od reklamy? Relacja PR z marketingiem i propagandą. 
2.	Czym jest, a czym nie jest PR: fakty i mity. Etyka public relations.
3.	Public relations jako zarządzanie komunikacją. Podstawowe zasady komunikacji społecznej. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. 
4.	Publiczności w PR.
5.	Metody działań public relations. Kampanie długofalowe i działania ad hoc.
6.	Najczęstsze błędy w zarządzaniu komunikacją.
7.	Media relations. PR a media społecznościowe.
8.	Sytuacje kryzysowe i zarządzanie nimi.
9.	Wizerunek, logo, image. Corporate identity – tożsamość przedsiębiorstwa.
10. Definicje i uwarunkowania społeczne reklamy. Narzędzia reklamy i kanały komunikowania, z których korzysta reklama. 
11-12. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy. Podstawowe motywy i stereotypy obecne w reklamie.
13. Podstawowe prawa marketingu w kontekście PR i reklamy.
- Metody oceny:
- Kolokwium końcowe  w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.	S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2006
2.	P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 1999
3.	Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations [online] 1996
4.	Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Karta przejrzystości relacji z mediami [online] 2003
Literatura uzupełniająca:
1.	P. Anthonissen, Komunikacja kryzysowa, Warszawa: Wolters Kluwer 2010
2.	T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: PWN, 1999 (i późniejsze)
3.	M. Przybysz, Kryzys medialny w Wikinomii. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów, Wydawnictwo WSZiB 2011, s. 166-179.
4.	B. Rozwadowska, Public relations, Warszawa: Studio Emka, 2009
5.	R. Smith, Public Relations: The Basics, Londyn i Nowy Jork: Routledge, 2017 
6.	J. Tracewicz, Jak wybuchały największe kryzysy w social mediach w Polsce? Tych afer można było uniknąć [online]; Spidersweb.pl z dn. 22.05.2018, https://www.spidersweb.pl/e/najwieksze-kryzysy-social-media-polska
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt GP.SMOB306_W1
- Student zna podstawową terminologię w zakresie public relations oraz reklamy, a także wybrane teorie i koncepcje w zakresie public relations, komunikacji kryzysowej i reklamy oraz ich umiejscowienie w dziedzinach zarządzania i marketingu.
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
- Efekt GP.SMOB306_W2
- Student zna zróżnicowane kategorie publiczności, do których należy kierować komunikaty PR i reklamowe.
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
- Efekt GP.SMOB306_W3
- Student zna różnicę między rzetelnym PR a PR prowadzonym z naruszeniem zasad, w tym tzw. czarnemu PR.
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt GP.SMOB306_U1
- Student ma umiejętność odróżniania działań PR od innych działań promocyjnych oraz od innych technik komunikowania.
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMOB306_U2
- Student potrafi wykorzystać wiedzę nt. PR i reklamy do kształtowania pozytywnych relacji swoich lub reprezentowanej organizacji z otoczeniem (klientami, kontrahentami, pracownikami, mediami itp.)
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U08
- Efekt GP.SMOB306_U3
- Student umie dostrzegać warstwę perswazyjną reklamy, jej odniesienie do stereotypów i ich wzmacnianie.
 Weryfikacja: Zadania indywidualne i grupowe w trakcie zajęć (weryfikacja bieżąca), kolokwium zaliczeniowe (weryfikacja formalna)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U03, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt GP.SMOB306_K1
- Student jest świadomy roli, jaką reklama i PR odgrywają we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z tymi dziedzinami, i etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05
- Efekt GP.SMOB306_K2
- Student jest świadomy etycznego wymiaru komunikacji kryzysowej, ze szczególnym uwzględnieniem zobowiązania do komunikowania prawdy zamiast fałszu w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.
 Weryfikacja: Kolokwium końcowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05