- Nazwa przedmiotu:
- Estetyczne aspekty przestrzeni publicznych (przedmiot obieralny)
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dorota Borowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- .60 godz. 
W tym 30 godz. wykłady, 15 godz. przygotowanie do sprawdzianu, 15 godz. napisanie eseju 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- .1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- .
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- .Przygotowanie studentów do odpowiedzialnego podejmowania decyzji dotyczących wyglądu miasta, jego wizerunku, dziedzictwa kulturowego oraz sztuki w przestrzeni publicznej
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładów mogą być omawiane treści takie jak
- znaczenie pojęcia "estetyka", "sztuka", "natura człowieka" oraz ich fundamentalne znaczenie w tworzeniu/kształtowaniu się kultury
- wartości artystyczne, wartości estetyczne, wartości pozaestetyczne
- przestrzeń publiczna miasta a przestrzeń wspólna
- przestrzenie sakralne i miejsca niezwykłe. Przestrzenie władzy.
- centrum i peryferie. Przestrzenie pustki. Skale i proporcje.
- miejski design i ozdoby miasta (fasady, okna wystawowe,  szyldy, reklamy w tym wielkoformato-we i bilboardy)
- światło i kolor. Iluminacja jako narzędzie estetyzacji miasta. Neony
- sztuka przestrzeni publicznej; sztuka w publicznym interesie;  sztuka w przestrzeni publicznej. Współczesne projekty artystyczne w historycznej przestrzeni miasta
- miasto i natura. Różne sposoby myślenia o zieleni w przestrzeni miejskiej
- odpowiedzialność za kształt przestrzeni publicznej.
- Metody oceny:
- Pisemne kolokwium obejmujące materiał wykładów
Napisanie eseju na temat trzech wylosowanych haseł zaczerpniętych z omawianych na wykładach zagadnień
1.	Jeden esej: 10 punktów; 
2.	Jeden sprawdzian 10 punktów; 
Ocena za przedmiot
Ocena	Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0	Uzyskał co najmniej 10,5 punktów 
3.5	Uzyskał co najmniej 12 punktów 
4.0	Uzyskał co najmniej 14  punktów 
4.5	Uzyskał co najmniej 16  punktów
5.0	Uzyskał co najmniej 18  punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- .1. Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa 2010
2. Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009.  
3. Ewa Rewers, Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków 2005.
4. Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery. Poznań 2007.
5. Krystyna Gutowska, Zrozumieć sztukę. Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt K_W12
- Posiada elementarną wiedzę o różnych instytucjach, które mają wpływ na kształt miejskiej przestrzeni publicznej 
 Weryfikacja: kolokwium pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W02, S1A_W03
- Efekt K_W13
- Ma podstawową wiedzę o regulacjach prawnych odnoszących się do przestrzeni publicznej (np. umieszczania w niej pomników, szyldów, reklam itp.).
 Weryfikacja: kolokwium pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W13
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W07
- Efekt K_W10; K_W26_UR
- Zna i rozumie zależności pomiędzy estetyką i dziedzinami takimi jak administracja, urbanistyka, architektura krajobrazu, projektowanie zieleni, na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną  pracę ze specjalistami innych dziedzin
 Weryfikacja: kolokwium pisemne;
prezentacja stanowiąca przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W10, K_W26_UR
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt K_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk w sferze przestrzeni publicznej
 Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej  prezentacji, stanowiącej przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01
- Efekt K_U22
- Potrafi zastosować teoretyczną wiedzę z zakresu estetyki, zarządzania oraz wymienionych wyżej dyscyplin humanistycznych do obróbki danych praktycznych, uzyskanych poprzez obserwację przestrzeni publicznej miasta, w szczególności umie wskazać istotę problemów oraz sposoby ich rozwiązywania 
 Weryfikacja: Jak wyżej oraz kolokwium pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U22
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U04
- Efekt K_U14
- Ma kompetencje wizualne wystarczające, by zauważyć ład i harmonię otoczenia oraz odróżnić otoczenie harmonijne od dysharmonijnego.
 Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej  prezentacji, stanowiącej przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych  a także podczas dyskusji w czasie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K_K02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w celu zwiększenia piękna i ładu środowiska, w którym przebywa 
 Weryfikacja: Te kompetencje społeczne powinny uwidocznić się w dyskusji w trakcie zajęć
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02
- Efekt K_K03; K_K04
- Ma przekonanie o wadze profesjonalnego decydowania o wyglądzie otoczenia oraz wizerunku miejsca a także o potrzebie wprowadzania i respektowania prawnych regulacji w tym zakresie
 Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej  w niewielkim zespole prezentacji
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03, K_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
- Efekt K_K09_UR
- Interesuje się sztuką w przestrzeni publicznej, nowymi projektami artystycznymi i docenia jej znaczenie
 Weryfikacja: Jak wyżej
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K09_UR
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K07