Nazwa przedmiotu:
Podstawy projektowania urbanistycznego
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Maciej Delnicki, dr inż. arch Ewa Jarecka-Bidzińska, mgr inż. Monika Piotrkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK322
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 54 godz., w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 45 godz. b) konsultacje - 9 godz. (12 x 45 min) 2. Praca własna studenta – 49 godz., w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz materiałami dydaktycznymi - 8 godz. b) przygotowanie do zajęć - 12 godz. c) wykonanie ćwiczeń w terenie – 5 godz. d) dokończenie (w domu) ćwiczeń projektowych - 24 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 103 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 54, w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 45 godz. b) konsultacje - 9 godz. (12 x 45 min)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,3 pkt. ECTS - 83 godz., w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 45 godz. b) konsultacje - 9 godz. (12 x 45 min) c) wykonanie ćwiczeń w terenie – 5 godz. d) dokończenie (w domu) ćwiczeń projektowych - 24 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu "Rysunek techniczny i planistyczny" na semestrze I - Zaliczenie przedmiotu "Grafika inżynierska" na semestrze II
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy urbanisty w zakresie przygotowywania dokumentacji planistyczno - projektowej, zapoznanie i przećwiczenie wiedzy z zakresu warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, projektowania układów komunikacyjnych, rozwiązywania kwestii parkowania pojazdów oraz projektowania przestrzeni publicznych, jak również obliczania wskaźników urbanistycznych. Zajęcia pozwalają również na zapoznanie studentów z podstawami kompozycji urbanistycznej i projektowania urbanistycznego, przygotowując do tworzenia układów zabudowy w myśl zrównoważonego rozwoju oraz kreowania ładu przestrzennego w środowisku zamieszkania. Rezultatem poznania podstawowych zasad kompozycji urbanistycznej powinien być między innymi rozwój wyobraźni przestrzennej, pamięci wizualnej, umiejętności obserwacji i odczuwania właściwej skali założeń architektonicznych i urbanistycznych oraz umiejętność zastosowanie ich we własnych projektach. Głównym celem przedmiotu jest opracowanie projektów zagospodarowania przestrzennego osiedli mieszkaniowych oraz przestrzeni publicznych, zgodnie z wymogami warunków technicznych, jak również tworzenie opracowań stanowiących diagnozę funkcjonowania obszarów zabudowy. Zajęcia mają również na celu nabycie umiejętności rysunkowych związanych z projektowaniem urbanistycznym i rysunkiem budowlanym. Studenci w ramach zajęć wykonują odręcznie projekty zagospodarowania przestrzennego osiedli mieszkaniowych (jedno i wielorodzinnych) i przestrzeni publicznych, rysunki budowlano-techniczne (przekroje budynków, rzuty kondygnacji) oraz diagnozę funkcjonowania obszarów zabudowy (ocena multisensoryczna). W ramach wykonywanych projektów studenci nabywają umiejętność odczytywania symboli i oznaczeń stosowanych na mapach geodezyjnych, rozpoznawania i oceny detali urbanistycznych i architektonicznych, tworzenia opracowań urbanistycznych oraz odpowiedniego stosowania oznaczeń urbanistycznych, architektonicznych i budowlanych. Poznają także techniki przydatne do odręcznego sporządzania opracowań planistycznych i budowlano-technicznych.
Treści kształcenia:
W ramach zajęć projektowych następuje zapoznanie studentów z różnymi formami zabudowy głównie mieszkaniowej i usługowej, komunikacją, zarówno pieszą, jak i kołową oraz innymi przestrzeniami publicznymi, takimi jak park i plac. Studenci nabywają wiedzę i umiejętności w zakresie określenia ich wymiarów, przeznaczenia, roli społecznej, wymogów technicznych oraz zasad kompozycji urbanistycznej. Program dydaktyczny obejmuje ćwiczenia projektowe niedużych zespołów urbanistycznych o przeważającej funkcji mieszkaniowej, usługowej lub rekreacyjnej z zastosowaniem elementów kompozycji urbanistycznej. Podział zajęć projektowych w semestrze obejmuje: P1, P2 Opracowanie oceny multisensorycznej obszaru zabudowy fragmentu dzielnicy Praga Północ w Warszawie. P3, P4 Opracowanie projektu zagospodarowania przestrzeni publicznej – parku miejskiego, a w tym: • zaproponowanie programu wypoczynkowego, • zaproponowanie programu rekreacyjnego z podziałem na różne grupy użytkowników, • zaprojektowanie układu komunikacyjnego oraz różnych form zagospodarowania zieleni. P5, P6, P7, P8 Opracowanie projektu zagospodarowania przestrzennego osiedla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, a w tym: • zaproponowanie przestrzeni publicznej w formie niewielkiego parku, • rozwiązanie problemu parkowania pojazdów na terenie osiedla, • szczegółowe zaprojektowanie zagospodarowania działek poszczególnych typów zabudowy wraz z uzbrojeniem technicznym. P9, P10, P11, P12, P13, P14 Opracowanie projektu zagospodarowania przestrzennego osiedla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, a w tym: • zaproponowanie przestrzeni publicznej w formie niewielkiego placu z przyległymi usługami wraz z zaprojektowaniem posadzki planu, różnych form zieleni oraz datali urbanistycznych, • rozwiązanie problemu parkowania pojazdów w formie parkingu podziemnego wraz z rozrysowaniem rzutu parkingu, • szczegółowe zaprojektowanie zagospodarowania wnętrza wybranego kwartału zabudowy wraz z komunikacją wewnętrzną (awaryjną), oraz zagospodarowaniem towarzyszącym tj. plac zabaw, plac gospodarczy z miejscem składowania odpadów. P15 Omówienie efektów wykonanych projektów zagospodarowania.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Oddanie wszystkich projektów. Ocenie podlega: 1. kompletność wykonywanych projektów (zgodność z wytycznymi), 2. precyzja wykonania, 3. umiejętność zastosowania wymaganego nazewnictwa i symboliki, 4. zgodność z warunkami technicznymi, 5. terminowość oddania projektu. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25). Opóźnienie w oddaniu projektu zgodnie z wytycznymi skutkuje obniżeniem oceny o 0,5 za każdy tydzień zwłoki.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2001 2. Chmielewski J.M., Teoria i praktyka planowania przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016 3. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego, Akapit-DPT, 2014 4. Bradecki T., Twardoch A., Współczesne kierunki kształtowania zabudowy mieszkaniowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2013 5. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, 1985 6. Chmielewski J.M. (red.), Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, 1996 7. Chmielewski J.M., Mirecka M., Modernizacja osiedli mieszkaniowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2001 8. Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli, PWN, Warszawa 9. Dylewski R., Nowakowski M., Szopa M. Poradnik urbanisty. Standardy, przykłady, przepisy, TUP Oddział w W-wie, 2000 10. Korzeniwski W., Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta, Arkady, Warszawa 1989 11. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, 2016 12. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, 1984 13. Michalak H., Kształtowanie konstrukcyjno - przestrzenne garaży podziemnych na terenach silnie zurbanizowanych, Oficyna Wydawnicza PW, 2006 14. Pluta K., Przestrzenie Publiczne miast europejskich. Projektowanie Urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza PW, 2012 15. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004 16. Madrukowicz M., Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014 Literatura uzupełniająca: 17. Lynch K., Obraz miasta, Archivolta, 2011 18. Szmidt B., Ład przestrzeni, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981 19. Szolginia W., Estetyka miasta, Arkady, 1981 20. Szolginia W., Ład przestrzenny w zespole mieszkaniowym, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, 1987 21. Gehl J., Miasta dla ludzi. wyd. RAM, 2014 22. Gehl J., Życie między budynkami, wyd. RAM, 2009 23. Wallis A., Miasto i przestrzeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977 24. Losantos A., Santos Quartino D., Vranckx B., Krajobraz miejski, Nowe trendy. Nowe Inspiracje. Nowe Rozwiązania, LOFT Publication, 2008 25. Adamczewska-Wejchert H., Wejchert K., Małe miasta: problemy urbanistyczne stale aktualne, Arkady, 1986 26. Wojtkun K., Osiedle mieszkaniowe w strukturze miasta XX wieku, Wydawnistwo Politechniki Szczecińskiej, 2004 27. Poradnik o przestrzeniach publicznych, Biuro Rozwoju Gdańska, 2014 28. Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, 1975 29. Gzell S. Urbanistyka XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Pwn, 2020 30. Zumthor P., Myślenie architekturą, Karakter, 2010 31. Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Murator, 1999 32. Zachwatowicz J., Architektura polska do połowy XIX wieku, Budownictwo i Architektura, 1956 33. Habrel M., Przestrzenna organizacja systemów urbanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016 Akty prawne: 34. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2020 poz. 293) 35. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 2020 poz. 470) 36. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2003 nr 164 poz. 1587) 37. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1065) 38. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1643)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
W ramach zajęć wykorzystuje się formy kształcenia zdalnego E-learning, takie jak: • platforma Moodle (postępna pod adresem https://ekursy.okno.pw.edu.pl/) na której przekazywane będą studentom materiały dydaktyczne do zajęć oraz informacje związane z realizacją zajęć, • aplikacja Microsoft Teams, w której w razie konieczności przejścia na zdalny sposób kształcenia prowadzone będą zajęć teoretyczne (wprowadzające) oraz konsultacje projektów.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK322_W1
Posiada wiedzę dotyczącą warunków technicznych projektowania układów komunikacyjnych, parkingów oraz zabudowy mieszkaniowej jedno i wielorodzinnej
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem warunków technicznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07
Efekt GP.SIK322_W2
Posiada wiedzę na temat kompozycji urbanistycznej i ładu przestrzennego. Rozpoznaje charakterystyczne cechy przestrzeni tj. detale architektoniczne i urbanistyczne. Zna zasady projektowania układów zabudowy w myśl idei zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem ładu przestrzennego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17_SR, K_W17_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02, T1A_W04
Efekt GP.SIK322_W3
Posiada wiedzę na temat aktów prawnych stosowanych przy projektowaniu zespołów zabudowy mieszkaniowej, komunikacji oraz urządzeń infrastruktury technicznej. Zna zasady kreowania przyjaznego środowiska zamieszkania, ładu przestrzennego, projektowania wydolnych układów komunikacyjnych oraz rozwiązywania problemu parkowania pojazdów.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem kompozycji urbanistycznej oraz efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt GP.SIK322_W4
Posiada wiedzę na temat wskaźników urbanistycznych określających poziom zainwestowania terenu.
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem zastosowania wskaźników urbanistycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK322_U1
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury przedmiotu i stron internetowych o tematyce urbanistycznej. Potrafi analizować i interpretować zdobytą wiedzę, oceniać rozwiązania i wyciągać wnioski co do możliwości ich zastosowania w projektach urbanistycznych.
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem zastosowanych rozwiązań i kompozycji urbanistycznej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.SIK322_U2
Posiada umiejętność zaprojektowania układów zabudowy mieszkaniowej jedno i wielorodzinnej zapewniających dostęp do przestrzeni publicznych. Posiada umiejętność projektowania wydolnych układów komunikacyjnych oraz rozwiązywania problemu parkowania pojazdów. Potrafi uzasadnić przyjęte rozwiązania i zna skutki ich realizacji.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem warunków technicznych, kompozycji urbanistycznej oraz efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt GP.SIK322_U3
Posiada umiejętność stosowania oznaczeń urbanistycznych oraz zna podstawowe zasady konstrukcji budynków i oznaczeń budowlanych, które potrafi zastosować w tworzonych projektach zagospodarowania.
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem stosowania oznaczeń urbanistycznych i budowlanych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15
Efekt GP.SIK322_U4
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z przepisów prawa i norm technicznych. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w projektach urbanistycznych.
Weryfikacja: Ocena poprawności zadań projektowych pod kątem warunków technicznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05
Efekt GP.SIK322_U5
Posiada umiejętność projektowania osiedli mieszkaniowych uzupełnionych o przestrzenie publiczne tj. park, plac miejski/skwer. Zna i potrafi zastosować zasady dobrych praktyk projektowania urbanistycznego stosowane w celu stworzenia przyjaznego środowiska zamieszkania.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK322_K1
Rozumie ideę uczenia się przez całe życie (tzw. long life learning) oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie najnowszych realizacji urbanistycznych oraz zmian w przepisach prawa.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem znajomości i stosowania najnowszych realizacji oraz dobrych praktyk urbanistycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GP.SIK322_K2
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe, mające wpływ na kształtowanie przestrzeni, krajobrazu miejskiego oraz ładu przestrzennego. Zna skutki złej lokalizacji inwestycji.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt GP.SIK322_K3
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe, mające wpływ na komfort zamieszkania oraz użytkowania osiedli mieszkaniowych.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07, T1A_K07
Efekt GP.SIK322_K4
Ma świadomość społecznych aspektów przestrzeni. Wyczuwa potrzeby różnych użytkowników przestrzeni miejskiej oraz potrafi dostosować rozwiązania do różnych grup społecznych.
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych pod kątem efektywności proponowanych rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K09_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07