Nazwa przedmiotu:
Miejski transport szynowy
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wojciech Oleksiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-TS000-MSP-0205
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 20 godz.; przygotowanie do egzaminu 5 godz.; konsultacje, egzamin: 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; konsultacje, egzamin: 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna lub Infrastruktura transportu I.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Posiadanie wiedzy specjalistycznej o infrastrukturze - w szczególności torowo-budowlanej - miejskiego transportu szynowego w zakresie wymagań technicznych dotyczących jej projektowania i eksploatacji oraz wpływu na środowisko.
Treści kształcenia:
Wykłady (30 g): Strukturalno-organizacyjne rozwiązania zarządzania infrastrukturą transportu miejskiego (zwłaszcza szynowego) w polskich i zagranicznych aglomeracjach miejskich. Charakterystyki eksploatacyjne miejskiego transportu szynowego (kolej, tramwaj, metro) na tle innych systemów transportu. Węzły komunikacyjne w miastach – zasady rozwiązań funkcjonalnych i technicznych głównych elementów systemowych w węzłach przesiadkowych. Zasady kształtowania peronów i innych obiektów obsługi podróżnych w poszczególnych systemach miejskiego transportu szynowego. Kształtowanie przystanków krańcowych (m.in. pętli) i stacji obsługi technicznej taboru w miejskim transporcie szynowym. Ograniczanie oddziaływania na środowisko w miejskim transporcie szynowym. Niekonwencjonalne systemy miejskiego transportu szynowego. Ćwiczenia (30 g): Zadanie projektowe – opracowanie założeń modernizacji i rozbudowy węzła tramwajowego lub innego wskazanego obiektu infrastruktury miejskiego transportu szynowego. Projekt rozbudowy tramwajowego węzła rozjazdowego.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. K. Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004 Normy i przepisy: 3. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajni budowli, wymagania. 4. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wydawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student (absolwent) ma zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania, projektowania i eksploatacji miejskich systemów transportowych (kolej, tramwaj, metro); zna zasady diagnostyki i technologii napraw elementów miejskich, szynowych systemów transportowych (w tym trakcji); zna wybrane programy wspomagające proces projektowania, utrzymania i modernizacji infrastruktury miejskiego transportu szynowego, a także zna zasady oddziaływania infrastruktury miejskiego transportu szynowego na środowisko (zna zasady ochrony środowiska naturalnego)
Weryfikacja: Egzamin, zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W04, TS_W06, TS_W12, TS_W14, TS_W18
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Student (absolwent) potrafi dokonać właściwego doboru źródeł oraz informacji, dokonać ich oceny i analizy oraz identyfikować, formułować i rozwiązywać, a także dokonać analizę ekonomiczną dla złożonych zadań inżynierskich z zakresu miejskiego transportu szynowego; potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych w infrastrukturze miejskiego transportu szynowego oraz wykorzystać nowe osiągnięcia myśli technicznej w zakresie metod projektowania i modernizacji obiektów infrastruktury miejskiego transportu szynowego
Weryfikacja: Zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U03, TS_U04, TS_U11, TS_U14, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Student (absolwent) potrafi pracować samodzielnie i w zespole, kierować zespołem i wyznaczać zadania; rozumie znaczenie odpowiedzialności i rzetelności w działalności inżynierskiej; potrafi formułować i prezentować opinie oraz w kreatywny sposób rozwiązywać postawione przed nim zadania
Weryfikacja: Zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K01, TS_K03, TS_K04
Powiązane efekty obszarowe: , ,