Nazwa przedmiotu:
Ustrój samorządu terytorialnego
Koordynator przedmiotu:
dr Dorota Wilkowska-Kołakowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_UST
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 godzin, w tym praca na wykładach 20 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., konsultacje 5 godz., przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń 30 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Udział w wykładach i ćwiczeniach 35h, konsultacje 5h = 1,6 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot należy do grupy obowiązkowych przedmiotów prawniczych. Przedmiotami wprowadzającymi były podstawy prawoznawstwa oraz prawo konstytucyjne.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi i zasadami samorządności terytorialnej, a także z problematyką ustroju samorządu terytorialnego, zdaniami jednostek samorządowych oraz zasadami powoływania, odwoływania, podziałem zadań i kompetencji organów samorządowych. Przedmiotem wykładów jest omówienie najważniejszych zagadnień teoretycznych obejmujących pojęcia dotyczące samorządu terytorialnego, jego strukturę i funkcjonowanie. Ćwiczenia mają na celu naukę samodzielnej pracy z materiałem normatywnym i stosowania przepisów prawnych w praktyce (kazusy), a także utrwalenie i poszerzenie zdobytych podczas wykładów wiadomości.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ZASADY SAMORZĄDNOŚCI TERYTORIALNEJ. Konstytucja RP z 1997 r. — Europejska Karta Samorządu Lokalnego — Prawo Unii Europejskiej — Ustawy ustrojowe i inne ustawy dotyczące zadań jednostek samorządu terytorialnego — Zasada pomocniczości — Zasada samodzielności — Zasada decentralizacji. 2. EUROPEJSKIE MODELE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Samorząd w państwie federalnym — Samorząd w państwie opartym na autonomii regionalnej — Samorząd w ramach niecentralizacji —Samorząd w ramach decentralizacji — Samorząd w prawie Unii Europejskiej. 3. JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Podział terytorialny państwa — Jednostki podziału zasadniczego — Tworzenie i tryb zmiany podziału zasadniczego — Jednostki podziału pomocniczego — Tworzenie podziału pomocniczego — Podziały specjalne. 4. DEMOKRACJA BEZPOŚREDNIA W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM. Ustawa o referendum lokalnym — Przedmiot referendum — Procedura przeprowadzania referendum — Wybory wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa — Kodeks Wyborczy. 5. SAMORZĄD GMINNY I JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY. Zadania gminy: własne, zlecone i powierzone — Organy gminy, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Status radnego — Akty prawa miejscowego — Jednostki pomocnicze gminy. 6. SAMORZĄD POWIATU. Zadania powiatu: własne, zlecone i powierzone — Organy powiatu, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Pozycja ustrojowa starosty — Akty prawa miejscowego. 7. SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA. Zadania samorządu województwa: strategia i polityka rozwoju województwa, priorytety współpracy zagranicznej — Organy samorządu województwa, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Akty prawa miejscowego. 8. NADZÓR NAD SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM. Pojęcie i kryteria nadzoru — Organy nadzorcze i ich uprawnienia — Postępowanie w sprawach nadzorczych. 9. URZĘDY I PRACOWNICY SAMORZĄDOWI. Status pracowników samorządowych — Postawy zatrudnienia pracowników samorządowych — Obowiązki i uprawnienia pracowników samorządowych. ĆWICZENIA. 1. PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Wprowadzenie i zapoznanie studentów z aktami normatywnymi dotyczącymi tworzenia i zmiany podziałów terytorialnych państwa. 2. SAMORZĄD GMINNY. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego. 3. SAMORZĄDU POWIATOWY. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego. 4. SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego. 5. ZAJĘCIA PRAKTYCZNE Rozwiązywanie kazusów, praca z orzeczeniami TK, WSA i NSA. 6. WSPÓŁDZIAŁANIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Konstytucyjne prawo zrzeszania się — Formy zrzeszania się jednostek samorządu terytorialnego: związki gmin i powiatów, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, porozumienia międzygminne — Praca z materiałem normatywnym i omawianie podstaw prawnych i przykładów zrzeszeń. 7. URZĄD I PRACOWNICY SAMORZĄDOWI. Podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych — Obowiązki i uprawnienia pracowników samorządowych — Praca z ustawą o pracownikach samorządowych.
Metody oceny:
I. Metody końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: 1. Ćwiczenia: Zaliczenie zajęć na podstawie sprawdzianów pisemnych o zróżnicowanych pytaniach testowych i otwartych bez możliwości korzystania z materiałów. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia ćwiczeń jest obecność oraz aktywny udział w zajęciach, tj. udział w pracach w podgrupach, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie kart pracy, wypowiedzi pisemne i ustne. 2. Wykład: egzamin będzie miał formę sprawdzianu pisemnego, podczas którego student będzie musiał odpowiedzieć na dwa z trzech przedstawionych przez prowadzącego pytań otwartych. Student będzie mógł korzystać podczas egzaminu wyłącznie z aktów normatywnych wskazanych przez prowadzącego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. II. Zaliczenie przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną zintegrowaną. Składa się na nią: - ocena z ćwiczeń (25%) - ocena z wykładu (75%). Uzyskanie przez studenta oceny niedostatecznej (2,0) z wykładu lub z ćwiczeń jest równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu.
Egzamin:
tak
Literatura:
LITERATURA PODSTAWOWA: H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Wydawnictwo Lexis Nexis, wydanie 3, Warszawa 2014 (częściowo nieaktualny stan prawny). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, wydanie 6, Wolters Kluwer 2016.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_1
Po ukończeniu zajęć student ma rozszerzoną wiedzę o zasadach organizacji i działania terenowej administracji publicznej.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W_2
Student ma wiedzę o prawniczych aspektach zasady decentralizacji i pomocniczości.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
Charakterystyka W_3
Student ma wiedzę o samorządności lokalnej i jej znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania wspólnot samorządowych.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W_4
Student ma wiedzę o źródłach prawa miejscowego.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W_5
Student ma wiedzę o regułach prawa wyborczego do lokalnych ciał przedstawicielskich.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W_6
Student ma wiedzę o ustrojowej pozycji jednostek samorządu terytorialnego w państwie.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_1
Student potrafi prawidłowo identyfikować cechy administracji scentralizowanej i zdecentralizowanej, modele samorządu terytorialnego, podstawowe zasady organizacji i działania jednostek samorządu terytorialnego, poszczególne źródła prawa miejscowego i określić ich miejsce w systemie źródeł prawa RP.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_2
Student potrafi wskazać źródła finansowania samorządu terytorialnego i zasady prawa wyborczego w wyborach do ciała stanowiących i wykonawczych.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_3
Student rozróżnia i zna istotę zadań własnych i zleconych samorządu terytorialnego oraz zasady realizacji tych zadań.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_1
Student rozumie wagę i znaczenie korzyści płynących z istnienia samorządności lokalnej w państwie i oparcia administracji publicznej na zasadzie decentralizacji.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_2
Student rozumie potrzebę doskonalenia rozwiązań instytucjonalnych z zakresu samorządu terytorialnego oraz skutki ustrojowe ograniczania kompetencji samorządu.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_3
Student dostrzega związki między jakością życia zbiorowego oraz ochroną wolności i praw jednostki a należycie funkcjonującym samorządem terytorialnym.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_4
Student umie sięgać do odpowiednich źródeł nowej wiedzy (informacji) o samorządzie terytorialnym i samorządności lokalnej.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_5
Student potrafi ocenić i wyjaśnić, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze może mieć przyjęcie regulacji ingerującej w samorządność lokalną.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO