Nazwa przedmiotu:
Ekonomia instytucjonalna
Koordynator przedmiotu:
dr Alina Naruniec
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_EI
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30 godz. Praca własna studenta: - czytanie wskazanej literatury - 10 godz. - przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 10 godz. Sumaryczne obciążenie pracy studenta 50 godz., co stanowi 2 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zalecana jest wiedza z podstaw ekonomii oraz historii gospodarczej
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest pokazanie roli i znaczenia instytucji w społecznym procesie gospodarowania. Zostanie przedstawiona ewolucja systemów społeczno-gospodarczych biorąc pod uwagę przekształcenia otoczenia instytucjonalnego. W ramach prowadzonych zajęć student zapozna się z podstawowymi nurtami ekonomii instytucjonalnej.
Treści kształcenia:
I Geneza i zróżnicowanie ekonomii instytucjonalnej. 2 Systemy instytucjonalne i ich zróżnicowanie 3. Efektywność systemu instytucjonalnego 4. Globalizacja a systemy gospodarcze. 5 Rynek - ujęcie instytucjonalne. 6. Instytucjonalna teoria kontraktów 7. Teoria kosztów transakcyjnych. 8. Przedsiębiorstwo jako instytucja i organizacja. 9. Prawa własności jako podstawowa instytucja formalna. 10. System instytucjonalny rynku pracy. 11. System instytucjonalny rynku finansowego.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu - kolokwium w formie pytań otwartych. Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: - bardzo dobrej - 100% - 91%, - dobrej plus - 90% - 81%, - dobrej - 80% - 71%, - dostatecznej plus - 70% - 61%, - dostatecznej - 60% - 51%, - niedostatecznej - 50% i mniej
Egzamin:
nie
Literatura:
Staniek Zbigniew, Ekonomia Instytucjonalna, Difin, Warszawa 2017 Stankiewicz Wacław, Ekonomika Instytucjonalna, Zarys wykłady, wydanie III zmienione, Warszawa 2012, Bosak Jan, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
W_01 Student ma wiedzę na temat rozwoju nauki ekonomii i nauk pokrewnych oraz zależnościami między nimi oraz praktyką gospodarczą
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.X.P6S_WG.2
Charakterystyka W_02
W_02 Student zna i rozumie znaczenie instytucji w rozwoju gospodarczym kraju
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
Charakterystyka W_03
W_03 Student rozumie znaczenie ochrony praw własności oraz wolności gospodarczej jako instytucjonalnych podstaw niezbędnych w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W07, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK
Charakterystyka W_04
W_04 Student rozumie znaczenie wykorzystywania narzędzi informatycznych i telekomunikacyjnych w rozwoju otoczenia instytucjonalnego
Weryfikacja: omawianie zagadnienia
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
U_01 Student potrafi dostrzegać związki pomiędzy prowadzoną polityką gospodarczą a wynikami ekonomicznymi
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U_02
U_02 Student potrafi obserwować oraz interpretować zjawiska zachodzące w gospodarce krajowej i światowej pod kątem rozwiązań instytucjonalnych.
Weryfikacja: Test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U_03
U_03 Student umie analizować ekonomiczne konsekwencje zróżnicowania systemów instytucjonalnych.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
K_01 Student ma świadomość wpływ czynników ekonomicznych oraz pozaekonomicznych na wyniki ekonomiczne
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
K_02 Student ma kompetencje do komunikowania się z otoczeniem, bronienia swoich poglądów oraz krytycznego wypowiadania się.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO