Nazwa przedmiotu:
Gospodarka oparta na wiedzy
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,17 ECTS: 15h wykład + 20h ćwiczenia = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS: 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 5h zapoznanie z literaturą + 10h przygotowanie do egzaminu = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy ekonomii i zarządzania, obsługa programów MS Word i MS Excel
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących współczesnych gospodarek opartych na wiedzy
Treści kształcenia:
A. Wykład 1. Różne koncepcje gospodarki. Teoretyczne podstawy rozwoju społeczno-gospodarczego. Istota gospodarki opartej na wiedzy i zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza Polski z innymi krajami. Innowacyjność gospodarki. Organizacje oparte na wiedzy. 2. Wskaźniki społeczno-ekonomiczne do oceny stanu gospodarki państw i regionów. Analiza porównawcza dostępnych baz statystycznych GUS i EUROSTAT, wskaźniki pomiarowe, podejścia: UE, Banku Światowego i OECD. 3. Społeczeństwo informacyjne, uczenie się pracownika, przedsiębiorstwa i społeczeństwa. Kapitał intelektualny. Usługi pracowników wiedzy w organizacjach. Wiedza w zarządzaniu procesami i projektami. Wpływ nowych technologii na rozwój gospodarczy i jakość życia ludzi. 4. Inteligentne specjalizacje w kreowaniu gospodarki opartej na wiedzy. 5. Technologie Przemysłu 4.0, Internetu rzeczy i in. 6. Znaczenie sztucznej inteligencji dla rozwoju przedsiębiorstw i gospodarek, przykłady i studia przypadków. 7. Sprawdzian i wystawianie ocen. B. Ćwiczenia 1. Zapoznanie się z dostępnymi publicznymi bazami danych społeczno-ekonomicznych. Analiza danych społeczno-ekonomicznych dotyczących gospodarek różnych państw pod kątem bazowania na wiedzy i innowacyjności. 2. Wykorzystanie wybranych wskaźników statystycznych do obliczeń przeprowadzanych zgodnie z trzema podejściami: UE, Banku Światowego i OECD. 3. Modelowanie komputerowe z wykorzystaniem wskaźników oceny poziomu innowacyjności gospodarek: Global Creativity Index oraz Summary Innovation Index. 4. Wyznaczanie kapitału intelektualnego i szacowanie potencjału kreatywności. Szacowanie kapitału społecznego z wykorzystaniem prostych metod statystycznych. 5. Wybrane zastosowania podstawowych i zaawansowanych technologii informatycznych w analizach społeczno-gospodarczych. Budowanie modeli zintegrowanych organizacji opartych na wiedzy. Znaczenie metod sztucznej inteligencji. 6. Wykorzystanie instrumentów informatycznych w procesach budowania map wiedzy w organizacjach. Opracowanie projektu architektury wiedzy przedsiębiorstwa. 7. Dyskusja podsumowująca ćwiczenia, poprawianie ocen.
Metody oceny:
A. Wykład 1. Ocena formatywna: dotyczy aktywności studentów podczas zajęć i bieżących postępów w realizacji powierzanych zadań. 2. Ocena sumatywna: jest związana z końcowym egzaminem. B. Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: wynika z aktywności studentów podczas zajęć, przedstawiania prezentacji oraz uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów. 2. Ocena sumatywna: wynika z liczby przedstawionych prezentacji projektów oraz ich wartości merytorycznej. E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z dwóch ocen.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Brzeziński, M., 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin. 2. Sherringham K., Unhelkar B., 2020, Crafting and Shaping Knowledge Worker Services in the Information Economy, Pal-grave Macmillan. Uzupełniająca: 1. Campbell D.F.J., 2019, Global Quality of Democracy as Innovation Enabler, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland. 2. Grzeszczyk, T.A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland. 3. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu. 4. World Bank, 2020. Global Economic Prospects, January 2020: Slow Growth, Policy Challenges.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, przedstawienie prezentacji w uzgodnionym terminie i pozytywna ocena co najmniej jednego projektu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W07
Główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zja-wiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U06
Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zja-wiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu pro-blemów poznawczych i praktycznych oraz konieczno-ści samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: