- Nazwa przedmiotu:
- Wizualizacja danych ekonomicznych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Kucharska Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 3h konsultacje + 9h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS
20h laboratorium + 3h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 3h konsultacje + 9h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium20h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza, umiejętności i kompetencje osiągnięte po ukończeniu przedmiotu Systemy Business Intelligence
- Limit liczby studentów:
- - od 4 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) 
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: 
•	znał sposoby wizualizacji danych ekonomicznych,
•	umiał wizualizować dane w sposób jednoznaczny, estetyczny i etyczny,
•	rozumiał i potrafił korzystać z nowoczesnych rozwiązań informatycznych do graficznej prezentacji danych.
- Treści kształcenia:
- C. Laboratorium:
L1-2. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne. Zapoznanie ze środowiskiem laboratoryjnym.
L3-4. Wprowadzenie do wizualizacji danych ekonomicznych. Przegląd dostępnych rozwiązań technologicznych.
L5-6. Przegląd podstawowych sposobów wizualizacji danych.  Ćwiczenia praktyczne.
L7-8. Etyka i rola wizualizacji danych. . Ćwiczenia praktyczne.
L9-10. Diagramy statyczne i dynamiczne. Ćwiczenia praktyczne.
L11-12. Raportowanie. Ćwiczenia praktyczne.
L13-14. Budowanie kokpitów menadżerskich. Wspomaganie decyzji zarządczych. Ćwiczenia praktyczne.
L15-16. Storytelling w wizualizacji danych. Ćwiczenia praktyczne.
L17-18. Inne wizualne sposoby reprezentacji danych. Ćwiczenia praktyczne.
L19-L20. Podsumowanie pracy.
- Metody oceny:
- C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: testy, sprawdziany i zadania odnoszące się do kolejnych etapów procesu wizualizacji danych – oceniana jest: praktyczna umiejętność wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań; umiejętność wnioskowania i doboru rozwiązania; wartość merytoryczna przeprowadzonych analiz i wykonanych wizualizacji; estetyka i poprawność formalna wykonanych wizualizacji; terminowość wykonania prac i frekwencja studenta.
2. Ocena sumatywna: każdy test, sprawdzian i zadanie są punktowane, na podstawie ich sumy wyznaczana jest ocena w zakresie 2-5 (<50%=2; 51-60%=3; 61-70%=3,5; 71-80%=4; 81-90%=4,5; 91-100%=5);
do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3, 
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z zajęć laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Wilke, C.O., 2020. Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów. Gliwice: Helion
2.	Knaflic, C.N., 2019. Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów. Gliwice: Helion - Onepress
Uzupełniająca:
1.	Smiciklas, M., 2013. Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie. Gliwice: Helion - Onepress
2.	Korsak, W. 2015. Wizualizacja informacji w biznesie. Gdynia: Novae Res
3.	Jelen, B., Alxander, M., 2019. Microsoft Excel 2019 Przetwarzanie danych za pomocą tabel przestawnych. Warszawa: APN Promise
4.	Raviv, G., 2020. Power Query w Excelu i Power BI. Zbieranie i przekształcanie danych. Gliwice: Helion
5.	Kabroński, M., Sitkiewicz, M., Wasilewska-Lasa, M. i Furmanek, M., 2018. Infografika: wiedza w obrazach. Olszanica: BOSZ, Warszawa: Infograficy
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W05
- absolwent zna i rozumie metodologię badań w zakresie ekonomii, ze szczególnym uwzględnieniem wizualizacji danych ekonomicznych
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09
- absolwent zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W12 
- absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U06
- absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U08
- absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w ekonomii, w tym również narzędzi IT
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U12
- absolwent potrafi planować i przeprowadzać ekspery-menty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, inter-pretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspoma-gające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicz-nej wdrożenia tych rozwiązań
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi za-łożeniami ich realizacji i wdrożenia
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U16
- absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjali-stycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U20
- absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K01
- absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- absolwent jest gotowy do  uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycz-nych
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K03
- absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań spo-łecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki za-wodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
 Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz oce-na pracy na zajęciach laboratoryjnych
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: