Nazwa przedmiotu:
Projektowanie budynków wg zasad zrównoważonego rozwoju
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Arkadiusz Węglarz, Dr inż. Szymon Firląg
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUBZR-MSP-0404
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 110 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia audytoryjne 15 godz., Wykonanie projektu 30 h, konsultacje projektu 25 godz. Przygotowanie do obrony projektu i egzaminu 10 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 70 h. godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia audytoryjne 15 godz. Konsultacje projektu 25 h.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 60 godz. = 2.0 ECTS: ćwiczenia audytoryjne 15 godz., Wykonanie projektu 30 h, konsultacje projektu 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień omawianych na przedmiocie Fizyka Budowli II.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny i projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki światowej. Definicja zrównoważonego rozwoju. Odmaterializowanie produkcji i konsumpcji (Factor 4 i Factor 10). Recykling materiałów. Ograniczenie cyrkulacji węgla w przyrodzie. 2. Przegląd uregulowań prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju w Budownictwie w Polsce i w Unii Europejskiej. 3. Metody oceny oddziaływania budynku na środowisko. Zostaną omówione: Metoda LCA (Life Cycle Assessmnet), GBC 2000 (Green Building Challenge), Metoda E-audit. 4. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Analiza otoczenia budynku. System transportu i media. 5. Przegląd technologii stosowanych w budownictwie w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostaną omówione i ocenione technologię stosowane w budownictwie w Polsce Jako kryteria oceny przyjęto: Trwałość , Energooszczędność, Ognioodporność, Akustyka, Czas budowy, Bezpieczeństwo zdrowotne – obiektów wznoszonych w danej technologii 6. Analiza porównawcza, stopień wdrożenia energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań materiałowych i technologicznych w Polsce. 7. Zasady projektowania energooszczędnych budynków. Zasada ciągłości tradycji i nowoczesności, Zasada integracji objętości brył budowlanych i minimalnej powierzchni chłodzącej, Zasada racjonalnego wykorzystania energii. 8. Zasady projektowania ekologicznych budynków. Zasada racjonalnego wykorzystania w projektowaniu budynków energii odnawialnej i naturalnych systemów energetycznych, Zasada harmonii z naturą, czyli maksymalnego wykorzystania otoczenia naturalnego i wkomponowania w nie projektowanego budynku, Zasada minimalnej szkodliwości dla zdrowia ludzkiego i otoczenia. 9. Wytyczne projektowania budynków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. 10. Polioptymalna metoda projektowania budynków według kryteriów minimalnego oddziaływania na środowisko. 11. Zasady projektowania budynków pasywnych. 12, Usytuowanie budynku i wpływ otoczenia, możliwości zastosowania rozwiązań architektonicznych i technicznych umożliwiające pasywne ogrzewanie i ochronę przez przegrzewaniem pomieszczeń latem. 13. Minimalizacja strat ciepła przez przenikanie przez przegrody: zewnętrzne ściany, stropy, połacie dachowe, okna i drzwi oraz połączenia wymienionych przegród budynku (izolacje cieplne, wyroby o podwyższonej izolacyjności cieplnej np. energooszczędne elementy murowe, okna, szyby). 14. Wentylacja i przygotowanie ciepłej wody użytkowej. 15. Przykłady budynków energooszczędnych i pasywnych w krajach europejskich.
Metody oceny:
Student wykonuje projekt budynku użyteczności publicznej z wykorzystaniem optymalizacji wielokryterialnej, który musi obronić.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Panek A., Suchecka M. Environmental friendly buildings and assessment methods, 50 Executive Committee Meeting of Energy Conservation in Buildings and Community Systems IEA, Technical Presentations, Kraków, November 2001; [2] Panek A., Budynek a środowisko w świetle Green Building Challenge 2002, Konferencja ITB Energooszczędne Budownictwo Mieszkaniowe, Mrągowo 2002; [3] Panek A., Górzyński J., Wymagania stawiane budownictwu przyjaznemu dla środowiska na przykładzie konkursu Green Building Challange, Gospodarka Paliwami i Energią, marzec 1999; [4] Pogorzelski J. A., Przewodnik po PN-EN ochrony cieplnej budynków, Wydawnictwa ITB.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę pozwalającą na projektowanie budynków według zasad zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W11_IZRwB, K2_W12_IZRwB, K2_W15_IZRwB, K2_W16_IZRwB, K2_W19_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W08, T2A_W01, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętności projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Ocena wykonania projektu w czasie obrony.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U12_IZRwB, K2_U13_IZRwB, K2_U17_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U10, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02