Nazwa przedmiotu:
Podtorze kolejowe
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof Gradkowski, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUDSZ-MSP-0405
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu 30 godz., konsultacje 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu 30 godz., konsultacje 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Warunkiem rozpoczęcia przedmiotu jest wiedza podstawowa z zakresu: Mechaniki gruntów i fundamentowania oraz projektowania dróg szynowych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych. Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru technologii budowy i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych dróg szynowych oraz urządzeń systemów odwodnienia.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych dróg szynowych. Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe. 2. Kolejowe budowle ziemne Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać, kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne 3. Wymiarowanie zewnętrzne kolejowych budowli ziemnych. Przekroje budowli kolejowych. Różne typy gabarytów dróg szynowych. 4. Podstawowe wymagania jakości konstrukcji kolejowych budowli ziemnych. Normy i wytyczne przedmiotu. 5. Ulepszanie mechaniczne, stabilizacje i wzmacnianie gruntów spoiwami hydraulicznymi. Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów podłoży rodzimych. 6. Standardy zastosowań geosyntetyków w kolejowych budowlach ziemnych Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni dróg szynowych 7. Systemy urządzeń odwodnień kolejowych budowli ziemnych.Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki osadowe i chłonne. 8. Ochrona wód infiltrujących Komory filtracyjne, studnie osadowe i chłonne 9. Podstawowe technologie wykonawcze robót ziemnych dróg szynowych Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. Ćwiczenia obejmują analizę konstrukcji kolejowej budowli ziemnej. Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami budowy lub modernizacji dróg szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta polega na systematycznej kontroli postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego, oraz końcowej ocenie z całego ćwiczenia projektowego dopuszczająca do egzaminu,ocenie z testowego egzaminu pisemnego, ustalenia oceny łącznej z przedmiotu.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Pisarczyk S. ;Mechanika gruntów. Oficyna wydawnicza PW, 1999r.; [2] Gradkowski K.; Budowle i roboty ziemne OW PW 2010 – preskrypt; [3] Gradkowski K. publikacje tematyczne na str.; " http://www.kgradkowski.il.pw.edu.pl; [4] Instrukcja Id-3 PLK SA, Norma PN-B-06050 Roboty ziemne.
Witryna www przedmiotu:
www.kgradkowski.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Dysponuje wiedzą teoretyczna i praktyczną opisującą zasady eksploatacji budowli ziemnych dróg szynowych.
Weryfikacja: Segmentowa analiza struktury danych przyjętych przez studenta do projektowania.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_DS
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętności zaprojektowania, modernizacji, rekonstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych.
Weryfikacja: poprzez ćwiczenie projektowe z zakresu modernizacji i rewaloryzacji odcinka linii kolejowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi współpracować ze specjalistami różnych branż budownictwa lądowego.
Weryfikacja: poprzez rachunek porównawczy wykonywany w ćwiczeniu projektowym.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02