Nazwa przedmiotu:
Budowle podziemne (DS, IK)
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska – Lewandowska, mgr inż. Urszula Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MSP-0313
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 25 godz. = 1 ECTS: wykłady 15 godz., studia literatury i przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 15 godz. = 0,6 ECTS: wykład 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami budowy tuneli drogowych i podziemnych parkingów.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Metoda berlińska budowy tuneli. 2. Metoda stropowa budowy tuneli i dużych obiektów podziemnych. 3. Technologia ścian szczelinowych. 4. Metoda tarczowa - tarcze - klasyfikacja, konstrukcja tarcz zmechanizowanych TBM, zasady drążenia tuneli tarczą. 5. Monitorowanie oddziaływania głębokich wykopów i tuneli na obiekty sąsiednie i środowisko.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów i podanej literatury.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne; [2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach; [3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe; [4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki; [5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów; [6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie; [7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu; [8] Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy,projektowanie i wykonawstwo; [9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Tunneling and underground Space Technology, Tunnels and Tunnelling, Tunel.
Witryna www przedmiotu:
www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę o metodach budowy tuneli drogowych i podziemnych parkingów.
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W11_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi wybrać właściwą technologię i metodę wykonania tunelu drogowego oraz podziemnego parkingu.
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U12_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość konieczności współpracy w obszarze zagadnień budownictwa podziemnego.
Weryfikacja: w pracy.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07