Nazwa przedmiotu:
Problemy cywilizacji Zachodu
Koordynator przedmiotu:
dr Beata Maksimczuk-Witkowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1180-BU000-IZP-9209
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 20 godz., praca własna studenta 30 godz. w tym: 5 godz. przygotowanie się do wykładów, 25 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykład 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład20h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest charakterystyka współczesnej cywilizacji Zachodu. Opisane będą i przeanalizowane czynniki scalające i rozkładowe tej cywilizacji.
Treści kształcenia:
1. Źródła cywilizacji Zachodu: filozofia grecka, judaizm, wczesne chrześcijaństwo, prawo rzymskie. 2. Fundamenty cywilizacji Zachodu: chrześcijaństwo, idea wspólnotowości, nauki przyrodniczo-techniczne, niektóre zasady prawa rzymskiego. Nadbudowa cywilizacji: demokracja i technologia. 3. Pęknięcie w cywilizacji Zachodu: strona zachowawcza i strona postępowa. 4. Technologia i nauka – zmienna niezależna przeobrażeń dziejowych, wg Stanisława Lema. 5. Rola społeczna inteligencji technicznej. 6. Rozwój technologiczny i/a kultura duchowa. Biotechnologia. 7. Wspólnota i ksenofobia. Poziomy ksenofobii. O ksenofobii i ojkofilii. 8. Podstawa demokracji: oparcie się na chwiejnej równowadze między władzą świecką i duchową. 9. Demokracja zwykła (represyjna obyczajowo, tolerancyjna politycznie) i demokracja liberalna (tolerancyjna obyczajowo, represyjna politycznie). O roli „politycznej poprawności”. 10. Aktywizm prawniczy. Traktowanie władzy sądowniczej jako nowej władzy duchowej. Słowo „godność” w propagandzie naszego czasu. 11. Desakralizacja świata. Czy chrześcijaństwo staje się marginesową religią? 12. Chrześcijaństwo a inne religie. Islam i judaizm a chrześcijaństwo. 13. Przyczyny wybuchu „Arabskiej wiosny” w latach 2010-2013. Problem uchodźców czy problem najeźdźców z Azji i Afryki?
Metody oceny:
Zaliczenie – sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] R. Buchanan, Śmierć Zachodu, Wrocław 2005 (wybrany fragment); [2] Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010 (wybrany fragment; [3] B. Wolniewicz, O Polsce i życiu, Komorów 2011 (wybrany fragment); [4] J. Zubelewicz, Czynniki rozkładowe w cywilizacji Zachodu, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 25-28.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06