Nazwa przedmiotu:
Komercjalizacja innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jolanta Jurczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 30h ćwiczenia + 3h przygotowanie projektu/prezentacji +8h studia literaturowe + 5h konsultacje + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 30h ćwiczenia + 5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 30h ćwiczenia + 3h przygotowanie projektu/prezentacji +8h studia literaturowe + 5h konsultacje + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania innowacjami
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu komercjalizacji innowacji.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Komercjalizacja innowacji – istota procesu, rodzaje. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji. 2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady - 3M, Microsoft, Toyota Motor Corporation, Deloitte. 3. Ogólny model procesu komercjalizacji. Etapy komercjalizacji nowych technologii. 4. Kluczowe aspekty i bariery procesu komercjalizacji. 5-6. Współczesne modele komercjalizacji innowacji (model Stage-Gate, Jolly’ego, Goldsmitha, model J. Andrewa i A. Sirkina, model Rothwella i Zegvelda, model De Geetera, model Marshal Scool of Business). 7. Przykład wykorzystania modelu Stage-Gate w organizacji proce-sów innowacji. 8. Finansowanie projektów innowacyjnych – case study . Zarządza-nie ryzykiem w działalności innowacyjnej. 9. Ocena potencjału komercyjnego innowacji lub technologii. Metody wyceny nowych technologii (metody kosztowe, metody rynko-we, metody dochodowe, opcje realne, oraz metoda wyceny ekonomicznej wartości dodanej). 10. Pomiar efektów komercjalizacji projektów innowacyjnych. 11. Komercjalizacja produktów zaawansowanych technologii - case study. 12. Komercjalizacja wyników badań naukowych. 13-14. Prezentacja projektów grupowych dotyczących przykładów komercjalizacji innowacji. 15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 2. Ocena sumatywna: projekt końcowy dot. komercjalizacji innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządza-nie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin. 2. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządza-nie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck. 3. Stec P. i in. (red.), 2017. Komercjalizacja wyników badań naukowych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Uzupełniająca: 1. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88. 3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyj-nych. Warszawa: Wolters Kluwer . 4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W15
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: