- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe – Wielokryterialna ocena innowacyjności
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Lamparska Agata
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
30h projekt + 5h studiowanie literatury + 5h przygotowanie do zajęć + 5h opracowanie końcowe + 5h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
30h projekt + 5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
30h projekt + 5h studiowanie literatury + 5h przygotowanie do zajęć + 5h opracowanie końcowe + 5h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu innowacji
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie z metodami oceny innowacyjności i wykształcenie umiejętności ich wykorzystania w praktyce
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
1. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa (z wdrożeniami innowacyjnymi)
2. Charakterystyka wdrażanych innowacji wraz z parametrami
3. Analiza metod oceny innowacyjności i wybór adekwatnej metody (klasyczna punktowa, ekspercka, Q-sort, matematyczne itp.)
4. Określenie kryteriów oceny, ich grup i hierarchii, pożądanych wartości (przedziałowo, punktowo), opracowanie drzewa kryteriów
5. Przyjęcie skal oceny
6. Przyjęcie wag według wybranej metody: lingwistyczna, współczynnikowa, porównania parami
7. Opracowanie macierzy oceny ważonej z uwzględnieniem normalizacji oceny
8. Graficzne przedstawienie wyników
9. Opracowanie krytycznych wniosków wraz z działaniami korygującymi
10. Prognozowanie kierunków wzrostu innowacyjności przedsiębiorstwa
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie kolejnych elementów składających się na końcowy projekt
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu, terminowość wykonania prac, redakcja końcowa, wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia w zakresie zrealizowanego projektu: ocena z projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Knosala R., Boratyńska-Skala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A. 2014 Zarządzanie innowacjami Warszawa: PWE
2. Knosala R., Deptuła A.M. 2018 Ocena ryzyka wdrażania innowacji Warszawa: PWE
3. Szatkowski K. 2016 Zarządzanie innowacjami i transferem technologii Warszawa: PWN
4. Oslo Manual Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation 2005 Paris: OECD/Eurostat
5. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw 2013-2016. 2016 Warszawa: Wydawnictwo GUS i kolejne wydania (aktualizacja co 2 lata)
Uzupełniająca:
6. Brzeziński M. red. 2001 Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi Warszawa: Difin
7. Juchniewicz M., Trocki M. red. 2013 Ocena projektów Koncepcje i metody Warszawa: Wydawnictwo SGH
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- absolwent zna i rozumie: teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Wykorzystanie metod w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W12
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Analiza wybranego przedsiębiorstwa w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U06
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Analiza przedsiębiorstwa w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U16
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Analiza i ocena innowacyjności
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Analiza literaturowa istniejących metod oceny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K03
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Dobór metod oceny w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: