Nazwa przedmiotu:
Lean startup
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Skala Agnieszka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia + 15h projekt + 29h praca samodzielna poza zajęciami (5h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 10h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 5h studiowanie literatury + 5h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 4h przygotowanie prezentacji końcowej) + 6h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,84 ECTS: 10h wykład + 15h ćwiczenia + 15h projekt + 6h konsultacje z prowadzącym = 46h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h projekt + 29h praca samodzielna poza zajęciami (5h projektowanie na kanwie propozycji wartości + 10h projektowanie i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami + 5h studiowanie litera-tury + 5h projektowanie na kanwie modelu biznesowego + 4h przygotowanie prezentacji końcowej) + 6h konsultacje = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
Treści kształcenia:
A.Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzę-dzi i technik tego zarządzania: 1: Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składo-we: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe; 2: Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS); 3: Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera; 4: Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu; 5: Prototypowanie, koncepcja MVP; 6: Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w pro-cesie modelowania biznesowego; 7: Zasady prawidłowego „pitchu” projektu. B.Ćwiczenia Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Cu-stomer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4: Weryfikacja hipotez biznesowych, 5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni). D.Projekt: Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Cu-stomer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4: Weryfikacja hipotez biznesowych, 5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach 2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (mi-nimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu. B. Ćwiczenia, 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pra-cy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pra-cy zbiorowej (w zespołach) (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elemen-tów wymienionych w pkt. 1. D.Projekt: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pra-cy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pra-cy zbiorowej (w zespołach) (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elemen-tów wymienionych w pkt. 1. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, projekt, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72 2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri Uzupełniająca: 1. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno 2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W15
Student zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości – odnośnie przedsięwzięć ambitnych i innowacyjnych.
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U07
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K04
Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej, a zwłaszcza prezentacji końcowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: