Nazwa przedmiotu:
Psychologia i socjologia biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Kolwas Szymon
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h wykład +15h ćwiczenia + 10h pracy indywidualnej nad projektami przygotowywanymi w zespołach: przeprowadzenie wywiadów, przygotowanie prezentacji, praca z literaturą + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 15h wykład +15h ćwiczeń +5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 ECTS 15h ćwiczenia + 10h pracy indywidualnej nad projektami przygotowywanymi w zespołach: przeprowadzenie wywiadów, przygotowanie prezentacji, praca z literaturą + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacji = 35h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych i społecznych w obszarze działalności biznesowej oraz umiejętność zastosowania jej przy analizie i ocenie zjawisk z tego obszaru w odniesieniu do konkretnych organizacji.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wpływ społeczny: • Techniki i reguły wpływu społecznego, • Prywatna akceptacja i publiczny konformizm, • Normatywny wpływ społeczny • Informacyjny wpływ społeczny • Konformizm i autorytet 2. Grupa społeczna: • Mechanizmy integracyjne, Spójność grupy, • Zadaniowe funkcjonowanie grupy – facylitacja i hamowanie społeczne • Skład grupy i struktura zadania 3. Komunikowanie się w organizacji • Komponenty procesu komunikowania się • Komunikowanie werbalne, niewerbalne, pisemne, publiczne • Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie 4. Przywództwo: • Wyłanianie przywódcy • Style kierowania • Podstawy władzy 5. Kultura organizacyjna i klimat organizacyjny • Bezpieczeństwo a kultura organizacyjna • Stres a zdrowie • Stres a kultura organizacyjna 6. Motywacja: • Popędy i podniety • Dysonans poznawczy • Atrybucje dotyczące przyczyn wyników zachowań • Teoria równowagi i teoria oczekiwań B. Ćwiczenia: Odpowiadają zakresowi merytorycznemu wykładu Zaplanowanie i przygotowanie komunikacji w organizacji przy zastosowaniu wiedzy dot. mechanizmów psychospołecznych • Plakat/poster • Materiał audiowizualny • Komunikat pisemny • Wypowiedź publiczna • Spotkanie twarzą w twarz
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Pytania i dyskusja nad zagadnieniami z wykładu 2. Ocena sumatywna: Kolokwium końcowe B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: prezentacja wykonanego zadania 2. Ocena sumatywna: zespołowe przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji podsumowującej E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z wykładu jak i ćwiczeń wynosi co najmniej 3,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa; 1. Rożnowski B., Fortuna P., 2020, Psychologia biznesu, Warszawa: PWN 2. Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław: Astrum 3. Falkowski Andrzej, Tyszka Tadeusz, 2009, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk: GWP 4. Kalat James W., 2006, Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa: PWN 5. Zimbardo P., Gerrig R., 2006, Psychologia i Życie, Gdańsk, GWP 6. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 2006, Psychologia Społeczna, Poznań: Zysk i S-ka 7. Doliński D., 2008, Techniki wpływu społecznego, Warszawa: SCHOLAR 8. Cialdini R. B., 2016, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk: GWP 9. Wojciszke B., 2017, Psychologia Społeczna, Warszawa: SCHOLAR Uzupełniająca: -
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W06
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie psychologii i socjologii biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem technik i reguł wpływu społecznego, procesów grupowych oraz zagadnienia przywództwa
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W08
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W10, Z1_W14
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U04
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii i socjologii biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów grupowych i psychologii wpływu społecznego
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K03
wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: