Nazwa przedmiotu:
Lean startup 2
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Skala Agnieszka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym + 10h praca nad projektem w zespole, w tym prototypowanie + 5h studiowanie literatury + 6h mentoring + 5h przygotowanie prezentacji końcowej =50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,96 ECTS 10h wykład + 10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym = 24h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS 10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym + 10h praca nad projektem w zespole, w tym prototypowanie + 5h studiowanie literatury + 6h mentoring + 5h przygotowanie prezentacji końcowej =40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczony przedmiot: Lean Startup
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - umiał zarządzać przedsięwzięciem typu startup posługując się metodyką Lean Startup w praktyce, - swobodnie posługiwał się fachową terminologią w zakresie zarządzania metodą Lean Startup, - potrafił zaplanować oraz przeprowadzić zespołowy proces modelowania biznesowego w zgodzie z zasadami Lean Startup. - zdobył doświadczenie w zarządzaniu startupem, poprzez udział w projekcie grupowym
Treści kształcenia:
A. Wykład: Pogłębiona i rozszerzona wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz Przedsiębiorczości Technologicznej: 1. Przedsiębiorczość technologiczna - obszary badań i zainteresowań naukowców, bieżące trendy i odkrycia, najważniejsze dyskusje i dylematy; 2. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem w opozycji do innych metodyk zarządzania; 3. Przedsiębiorczość technologiczna w Polsce i na świecie. D. Projekt: Realizacja projektu startupu metodą Lean Startup – co najmniej zakończenie etapu Minimum Viable Product - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta - poziom zaawansowany, 2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich - poziom zaawansowany, 4. Weryfikacja hipotez biznesowych modelu biznesowego - poziom zaawansowany, 5. Sesje mentoringowe 6. Prototypowanie, Minimum Viable Product 7. Prezentacja końcowa projektów (w obecności gości spoza uczelni).
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: zaliczenie pisemne lub ustne z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach. 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych na zaliczeniu (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega: aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania wyników pracy wykonywanej między zajęciami (50%), jakość pracy zespołowej (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: projekt, 20% wagi: prezentacja końcowa projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72 2. Blank, S., Dorf, B., 2013. Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Poznań: Helion 3. Osterwalder, A., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Poznań: Helion 4. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri 5. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Uzupełniająca: 1. Aulet, B., 2014. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Poznań: Helion 2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
Znać w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
Znać główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U06
Umieć identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej oraz postawa na zajęciach, w tym aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U11
Umieć analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej i systematyczność jej wykonania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
Przejawiać myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej oraz postawa na zajęciach, w tym zwłaszcza praca zespołowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
Wypełnia zobowiązania wobec organizacji oraz inspiruje i organizuje działalność na rzecz organizacji
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: