Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie wiedzą
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Katarzyna Rostek prof PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 12h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie prezentacji ćwiczeniowych + 5h przygotowanie raportu projektu +3h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,92 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia +3h konsultacje = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS 10h ćwiczenia + 12h przygotowanie się do testu + 10h przygotowanie prezentacji ćwiczeniowych + 5h przygotowanie raportu projektu +3h konsultacje = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wieloaspektowe spojrzenie na zarządzanie wiedzą w organizacji. Do celów szczegółowych należy zaliczyć: • poznanie teorii oraz ogólnych zasad zarządzania wiedzą, • wprowadzenie modelu zarządzania wiedzą w organizacji, • praktyczne poznanie i przećwiczenie różnych aspektów zarządzania wiedzą w organizacji, • poznanie znaczenia kultury organizacyjnej i komunikacji w zarządzaniu wiedzą.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1-2h: Rola wiedzy i komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Piramida wiedzy. Perspektywy postrzegania wiedzy. Taksonomia celów poznawczych Blooma. Krzywa zapominania. 3-4h: Przegląd modeli zarządzania wiedzą ze względu na perspektywy zarządzania wiedzą. Zakres stosowalności modeli zarządzania wiedzą. Praktyczne przypadki użycia. 5-6h: Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się. Model przedsiębiorstwa inteligentnego. Przedsiębiorstwa sieciowe i wirtualne. Praktyczne przypadki użycia. 7-8h: Rola kultury organizacyjnej i modelu komunikacji w zarządzaniu wiedzą. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w kontekście zarządzania wiedzą. 9-10h: Informatyczne systemy i narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą w organizacji. Systemy analityczno-raportujące, systemy eksploracyjne, systemy sztucznej inteligencji, systemy z bazą wiedzy. 11-12h: Gospodarka oparta na wiedzy. Trendy światowe i perspektywa krajowa. Organizacje klastrowe. 13-14h: Model kształcenia ustawicznego. Samokształcenie i samodoskonalenie się w modelu społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. 15h: Teoretyczny test zaliczeniowy. B. Ćwiczenia: 1h: Organizacja i regulamin ćwiczeń. Podanie zasad zaliczania oraz rejestracja zespołów projektowych. 2-3h: Wybór i charakterystyka organizacji, dla której będzie realizowany projekt. Wyznaczenie obszarów, w których istnieją zdiagnozowane potrzeby w zakresie rozwoju oraz wymiany i transferu wiedzy. Prezentacje i dyskusja. 4-5h: Charakterystyka perspektywy postrzegania wiedzy w organizacji (zasób, proces, produkt). Dobranie modelu zarządzania wiedzą adekwatny do zidentyfikowanej perspektywy postrzegania wiedzy. Prezentacje i dyskusja. 6-7h: Diagnoza obecnego stanu organizacji ze względu na kryterium organizacji uczącej się. Propozycja strategii transformacji i rozwoju w kierunku organizacji inteligentnej. Prezentacje i dyskusja. 8-9h: Koncepcja kultury organizacyjnej sprzyjającej transformacji i rozwojowi w kierunku organizacji inteligentnej. Model komunikacji wspierający organizację w zakresie wzmacniania kultury organizacyjnej. Prezentacje i dyskusja. 10-11h: Strategia informatyzacji wspomagająca opracowaną strategię transformacji i rozwoju w kierunku organizacji inteligentnej. Dobór narzędzi technologicznych wynikających z potrzeb strategii informatyzacji. Prezentacje i dyskusja. 12-13h: Projekt klastra lub organizacji sieciowej wspomagających strategię transformacji i rozwoju organizacji w kierunku organizacji inteligentnej. Podsumowanie projektu, wnioski i rekomendacje końcowe. Prezentacje i dyskusja. 14-15h: Konsultacje i opracowanie raportów końcowych. Rozliczenie ćwiczeń.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocenie polega aktywność podczas zajęć oraz indywidualne zaliczenie testu teoretycznego. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z obydwu części zaliczenia (aktywność + test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie polega zespołowa realizacja prezentacji ćwiczeniowych oraz opracowanie raportu końcowego, stanowiącego podsumowanie pracy twórczej zespołu. 2. Ocena sumatywna: Suma punktów: max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 52 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 52-61 – 3,0 62-71 – 3,5 72-81 – 4,0 82-91 – 4,5 92-100 – 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K. 2011. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer. 2. Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 3. Fazlagić, A. J. 2014. Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Brzeziński, M. 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin. 2. Olko, S. 2017. Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych. Warszawa: CeDeWu. 3. Gorzelany-Dziadkowiec, M. 2015. Organizacje uczące się: teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
- wykład i ćwiczenia powinny być realizowane równolegle, przy czym wykład powinien poprzedzać zajęcia ćwiczeniowe, - aspekty projektowe realizacji przedmiotu powinny być powiązane z kierunkiem studiów – zapewnianiem bezpieczeństwa, zarządzaniem ciągłością działania, analizą ryzyka, - w miarę możliwości podmioty organizacyjne oraz analizowane problemy powinny być rzeczywiste, a co najmniej realistyczne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B1_W01
w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Test zaliczeniowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_W10
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych i kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B1_U06
analizować i prognozować procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_K05
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Realizacja projektu i ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: