Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe – projekt zmian w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Waszkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
ZPRO_08_1, ZPRO_08_2
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 30h zajęcia projektowe + 10h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe + 13h przygotowanie projektu + 5h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS 30h zajęcia projektowe + 10h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe = 40h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 30h zajęcia projektowe + 10h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe + 13h przygotowanie projektu + 5h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw organizacji i zarządzania oraz podstaw zarządzania projektami (w tym dostępnych metodyk, metod i narzędzi)
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zakończeniu student: - opracował kompleksowy projekt wdrożenia zmian w organizacji wraz z oceną możliwości adaptacji organizacji do tych zmian, przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej w okresie studiów; - posiadał uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadania projektowego; - potrafił precyzyjnie określić problem praktyczny oraz założenia i kryteria rozwiązania problemu i jego oceny; - wykazał się umiejętnością analizy krytycznej na etapach formułowania założeń, określania celów i planowania projektu oraz oceny użyteczności zaproponowanego rozwiązania; - potrafił pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie; - potrafił dobrać i zastosować właściwe metodyki, metody, techniki (w tym w szczególności techniki komputerowe) i narzędzia do zarządzania projektami; - potrafił pokazać powiązanie wyników projektu z praktyką; - wykazał się umiejętnością prowadzenia logicznego toku wywodów; - wykazał się umiejętnością stosowania terminologii właściwej dla zarządzania projektami (np. kamienie milowe, harmonogram, zapas czasu), posługiwania się poprawnym stylistycznie i gramatycznie językiem, w którym przygotowany jest projekt.
Treści kształcenia:
Wariant 1: Projekt doboru kompetencji zespołowych do wdrożenia zmian w organizacji D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i dotyczy doboru kompetencji zespołowych niezbędnych do wdrożenia zmian w organizacji. Projekt powinien zawierać kolejne etapy stanowiące treści kształcenia w następującej kolejności: P1-2. Ustalenie tematu, celu i założeń projektu. Analiza bibliograficzno-dokumentacyjna w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu). P3. Charakterystyka wybranej organizacji. P4-6. Analiza metodyk, metod i narzędzi zarządzania projektami/portfelami/programami w wybranej organizacji. P7-9. Identyfikacja zmiany jako szansy lub zagrożenia dla wybranej organizacji. P10-14. Diagnoza stanu obecnego organizacji w zakresie zarządzania projektem/programem/portfolio: zakres, harmonogramy, zasoby, koszty, ograniczenia, ryzyka, analiza portfelowa (jeśli dotyczy). P15-20. Projekt doboru kompetencji zespołowych do wdrożenia zmian w organizacji w zakresie projektu/programu/portfolio – opis spodziewanych efektów, w tym symulacje, modele, itp. Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, budżet projektu). Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami. Ustalenie struktury zespołu projektowego. P21-22. Analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji rozwiązań. Optymalizacja zaproponowanych rozwiązań: zakres, koszty, czas. P23. Raportowanie. P24-25. Przegląd po wdrożeniu zmiany. P26. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac. P27-28. Przygotowanie redakcyjne projektu oraz przygotowanie prezentacji. P29-30. Złożenie projektu oraz prezentacja wyników. Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne in-formacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach. Wariant 2: Model cyfrowy przedsięwzięcia D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i dotyczy doboru kompetencji zespołowych niezbędnych do wdrożenia zmian w organizacji. Projekt powinien zawierać kolejne etapy stanowiące treści kształcenia w następującej kolejności: P1-2. Ustalenie tematu, celu i założeń projektu. Analiza bibliograficzno-dokumentacyjna w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu). P3. Charakterystyka wybranej organizacji. P4-6. Analiza metodyk, metod i narzędzi zarządzania projektami/portfelami/programami w wybranej organizacji. P7-9. Identyfikacja zmiany jako szansy lub zagrożenia dla wybranej organizacji. P10-14. Diagnoza stanu obecnego organizacji w zakresie zarządzania projektem/programem/portfolio: zakres, harmonogramy, zasoby, koszty, ograniczenia, ryzyka, analiza portfelowa (jeśli dotyczy). P15-20. Projekt modelu cyfrowego przedsięwzięcia (np. z wykorzystaniem modelowania w BIM). Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, budżet projektu). Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami. Ustalenie struktury zespołu projektowego. P21-22. Analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji rozwiązań. Optymalizacja zaproponowanych rozwiązań: zakres, koszty, czas. P23. Raportowanie. P24-25. Przegląd po wdrożeniu zmiany. P26. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac. P27-28. Przygotowanie redakcyjne projektu oraz przygotowanie prezentacji. P29-30. Złożenie projektu oraz prezentacja wyników. Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach. Wariant 3:Projekt wdrożenia Strategii Zarządzania Ryzykiem w organizacji D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzysta-niem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i dotyczy doboru kompetencji zespołowych niezbędnych do wdrożenia zmian w organizacji. Projekt powinien zawierać kolejne etapy stanowiące treści kształcenia w następującej kolejności: P1-2. Ustalenie tematu, celu i założeń projektu. Analiza bibliograficzno-dokumentacyjna w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu). P3. Charakterystyka wybranej organizacji. P4-6. Analiza metodyk, metod i narzędzi zarządzania projektami/portfelami/programami w wybranej organizacji. P7-9. Identyfikacja zmiany jako szansy lub zagrożenia dla wybranej organizacji. P10-14. Diagnoza stanu obecnego organizacji w zakresie zarządzania projektem/programem/portfolio: zakres, harmonogramy, zasoby, koszty, ograniczenia, ryzyka, analiza portfelowa (jeśli dotyczy). P15-20. Projekt wdrożenia Strategii Zarządzania Ryzykiem dla projektów organizacji. Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, bu-dżet projektu). Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami. Ustalenie struktury zespołu projektowego. P21-22. Analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji rozwiązań. Optymalizacja zaproponowanych rozwiązań: zakres, koszty, czas. P23. Raportowanie. P24-25. Przegląd po wdrożeniu zmiany. P26. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac. P27-28. Przygotowanie redakcyjne projektu oraz przygotowanie prezentacji. P29-30. Złożenie projektu oraz prezentacja wyników. Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
Metody oceny:
D. Projekt: Ocena formatywna: podczas konsultacji projektowych weryfikowane jest wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym: - wyniki merytoryczne, - systematyczność i terminowość pracy studenta /zespołu studentów, - samodzielność i racjonalność przyjmowanych rozwiązań projektowych, - umieszczenie tematu i celu projektu w zakresie kierunku studiów. Systematycznie kolejne etapy rozwiązania projektu są omawiane ze studentem/ zespołem studentów. Podczas zajęć kończących projekt ocenie będzie poddana finalna prezentacja wyników projektu. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, w tym użyteczność projektu, a także poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu; sposób prezentacji wyników projektu; umiejętność uzasadnienia wyboru zaproponowanego rozwiązania. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.0 (dostateczny). E. Końcowa ocena z przedmiotu: Końcowa ocena z przedmiotu jest oceną za projekt dostarczony w formie elektronicznej i papierowej oraz zaprezentowany w prezentacji finalnej w następującej skali ocen: 0-60 punktów projekt końcowy oraz 0-40 punktów prezentacja końcowa 91-100 pkt = 5; 81-90 pkt = 4,5; 71-80 pkt = 4; 61-70 pkt = 3,5; 51-60 pkt = 3; 0-50 pkt = nzal
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bukłaha, E., Trocki, M., 2017. Metodyki i standardy zarządzania projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gli-wice: Wydawnictwo HELION. 3. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE. 4. Phillips, J., 2001. Zarządzanie projektami IT. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 5. Project Management Institute, 2013. A guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK guide). Newtown Square: Project Management Institute. Uzupełniająca: 1. Kisielnicki, J., 2011. Zarządzanie projektami, Ludzie – procedury – wyniki. Warszawa: Wolters Kluwer business. 2. Frame, J.D., 2001. Zarządzanie projektami w organizacjach. Warszawa: WIG-Press. 3. Pawlak, M., 2006. Zarządzanie projektami. Warszawa: PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Projekt jest przygotowywany przez studenta/zespół studentów etapowo, co oznacza, że systematyczność jest istotnym elementem, ujętym w procesie oceny. Obrona projektu w formie prezentacji odbywa się w terminie ostatnich konsultacji, prezentacja musi zawierać istotne elementy: stronę tytułową, wprowadzenie, problem badawczy, cel projektu, opis rozwiązania, wartość ekonomiczną projektu, możliwości rozwoju/optymalizacji, wnioski, bibliografię. Wszystkie elementy graficzne umieszczone w prezentacji muszą być zatytułowane i odniesione do źródła. Raport powinien zawierać ok. 15 stron. Raport, prezentacja oraz inne materiały (modele symulacyjne, arkusze kalkulacyjne, itp.) są przekazywane prowadzącym zajęcia w wersji elektronicznej. Raport powinien być przekazany również w formie papierowej w celach archiwizacji.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_W08
Student zna i rozumie zasady identyfikacji zagrożeń oraz analizy i zarządzania ryzykiem w zakresie obowią-zujących teorii, podejść i metod
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B1_U05
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w za-kresie formułowania i rozwiązywania problemów decy-zyjnych, szczególnie w obszarach dotyczących zarzą-dzania ryzykiem
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U13
Student potrafi przy identyfikacji i formułowaniu spe-cyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu dobierać i wy-korzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagają-ce oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U15
Student potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U16
Student potrafi komunikować się z użyciem specjali-stycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: Prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wie-dzy
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_K02
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: