Nazwa przedmiotu:
Metody doskonalenia jakości
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Skroban Katarzyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia + 3x5h rozwiązywanie praktycznych problemów + 5h przygotowanie do zaliczenia testów + 5h studiowanie literatury +5h konsultacji= 55h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,09 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia +5h konsultacji = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,64 ECTS 15h ćwiczenia + 3x5h rozwiązywanie praktycznych problemów + 5h przygotowanie do zaliczenia testów + 5h studiowanie literatury +5h konsultacji= 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość Podstaw zarządzania jakością oraz statystyki
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie zastosowania metod badań i oceny jakości. Nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi i metod jakości w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów jakości. Pozyskanie wiedzy o sposobach wykorzystania metod i technik jakości w podnoszeniu sprawności i skuteczności przedsiębiorstwa.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Podstawowe pojęcia: metoda i technika organizatorska, jakość. innowacja, przedsiębiorczość, ryzyko, zmiana. 2. Nowoczesne metody i techniki organizatorskie. Klasyfikacja. Przegląd. Znaczenie człowieka jego innowacyjność i przedsiębiorczość. 3. Metody wspomagające proces zarządzania jakością w firmie. Burza mózgów i jej odmiany. 4. Siedem klasycznych narządzi zarządzania jakością: wykresy Ishikawy, wykresy Pareto, itd 5. Siedem nowych metod zarządzania jakością. 6. Metody ekonomiczne: Analiza SWOT, Analiza wartości 7. Japońskie techniki doskonalenia jakości. 8. Nowoczesne metody zarządzania jakością. 9. Statystyczna Kontrola Jakości. 10. Statystyczne sterowanie procesem (SPC - Statistical Process Control). B. Ćwiczenia: 1. Burza mózgów. 2. Karta zbiorcza. 3. Wykres Pareto. 4. Diagram podobieństwa. 5. Diagram relacji. 6.Wykres Ishikawy. 7. Poka –Yoka. 8. Analiza wartości. 9. Metoda QFD. 10. Metoda FMEA.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena znajomości zagadnień poruszanych podczas wykładu, w formie testu. 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w za-kresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć; 2. Ocena sumatywna: ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej, ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3; E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z wykonywanych ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Łuczak J., Matuszak-Flejszmar A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością, Warszawa: Quality Progress 2. Hamrol A., 2008, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: PWN 3. Klimecka-Tatar D., 2012, Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające, Warszawa: Verlag Dashofer 4. Wawak S., 2011, Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Gliwice: Helion Uzupełniająca: 5. Imaii M., 2007, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Warszawa: MT Biznes 6. Szczepańska K., 2009, Metody i techniki w TQM, , Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 7. Eckers G., 2011, Six Sigma, Warszawa: Wiedza I Praktyka 8. Huber Z., 2007, Analiza FMEA procesu, Poznań: Złote Myśli 9. Łazicki A., 2013, Lean Manufacturing - praktyczne zastosowanie metodologii – case, Warszawa: Wiedza i Praktyka
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Do ćwiczeń potrzebne arkusze papieru formatu A0, żółte karki, mazaki grubo piszące, nożyczki, taśma klejąca

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W05
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U06
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: