Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie portfelem innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h wykład + 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do zaliczenia +5h konsul-tacji = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,33 ECTS 15h wykład + 20h ćwiczenia + 5h konsultacji = 40h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do zaliczenia +5h konsultacji = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
Treści kształcenia:
A. Wykład 1. Wprowadzenie do innowacji. Kreatywność a innowacyjność, innowacja, rodzaje i typy innowacji, proces innowacyjny, portfel innowacji, potencjał innowacyjny. 2. Proces innowacyjny i jego modele (uczestnicy, elementy i cechy procesu, wieloprocesowy model innowacji, łańcuch wartości in-nowacji, poziomy zarządzania procesami innowacyjnymi). 3. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji. Portfel innowacji i jego modele. Zarządzanie portfelem projektów innowacyjnych – model Stage Gate. 4. Strategie innowacyjne przedsiębiorstw a zarządzanie portfelem innowacji - proces i jego etapy. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi. 5. Ewaluacja i akceptacja projektów innowacyjnych do realizacji. 6. Analiza doboru i podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania portfelem innowacji. Zarządzanie portfelem innowacji w korporacji a zarządzanie portfelem innowacji w małej firmie . 7. Metody i narzędzia zarządzania portfelem innowacji (techniki stymulujące kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela). 8. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Podstawowe definicje a portfel innowacji. 2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji. 3. Zarządzanie portfelem innowacji – proces i jego etapy 4. Modele zarządzania portfelem innowacji (model Stage Gate –case study). 5. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi - przykłady 6. Ewaluacja, akceptacja i dobór projektów innowacyjnych do realizacji 7. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji – przykłady technik stymulujących kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. 8. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji –metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela. 9. Prezentacje prac projektowych. 10. Prezentacje prac projektowych. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja na zadany temat), egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 2. Ocena sumatywna: • ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%) • ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):  51%-65% – ocena dostateczna,  66%-80% – ocena dostateczna plus,  81%-86% – ocena dobra,  87%-94% – ocena dobra plus, - 95%-100% – ocena bardzo dobra. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 2. Ocena sumatywna: projekt końcowy nt. zarządzania portfelem projektów innowacyjnych w wybranej organizacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i za-prezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%). E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 40% - stanowi ocena z ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Tidd, J., Bessant D., 2013. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT. Uzupełniająca: Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako na-rzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W05
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W10
główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U05
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U16
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: