Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zmianami
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krystyna Lamparska-Jasińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 10h praca własna nad projektem + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,83 ECTS: 20h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 10h praca własna nad projektem + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
wiedza z zakresu zarządzania organizacją i ZZL
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Wskazanie sposobów łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Nabycie umiejętności krytycznego myślenia i syntezy informacji. Wskazanie na właściwy dobór metod i technik zarządzania adekwatnych do bieżącego problemu, sytuacji, zjawiska w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: Wprowadzenie merytoryczne i organizacyjne do ćwiczeń. 1. Określenie czynników elastyczności dla wybranej organizacji i wynikających z nich problemów w zarządzaniu zmianą 2. Określenie rodzajów zmian w kontekście elastyczności organizacji i zidentyfikowanych jej problemów. 3. Wybór i analiza podejścia do zarządzania wybraną zmianą. 4. Kompleksowe podejście do zarządzania zmianą, analiza pola sił dla wybranej zmiany. 5. Przedstawienie procesów w wybranym modelu zarządzania zmianą. 6. Określenie: podejścia do wdrażania zmian, źródeł oporu wobec zmian i sposobów ich pokonywania. 7. Oszacowanie i analiza kosztów wprowadzenia wybranej zmiany. 8. Rozwiązanie zadania problemowego.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozwiązania ćwiczeń i zadania problemowego: • zawartości merytorycznej, • poprawności logicznej, • zgodność z wymaganiami redakcyjnymi obowiązującymi na WZ. 2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i rozwiązania zadania problemowego. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena końcowa ≥ 3.0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. E. Masłyk-Musiał, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010 2. L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Prentice Hall, Gebethner i Ska, Warszawa 1997 3. B. Kozyra, Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, czyli nie taki diabeł straszny, MT Biznes, Warszawa 2017 4. M. Kurtyka, G. Roth, Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii, CeDeWu, Warszawa 2017 Uzupełniająca: 1. K. Grzybowska, Reorganizacja przedsiębiorstw. Zarządzanie zmianą organizacyjną, Politechnika Poznańska, Poznań 2010 2. M. Bartnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998 3. M. Czerska, Organizacja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Sylabus opracowany z udziałem prof. Katarzyny Szczepańskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01, Z2_W05
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu i o innowacyjności oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania zmianami.
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W12
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń i debata na ich temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01, Z2_U05
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawi-ska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wy-korzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania i innowacyjności
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U14, Z2_U16
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań; projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Analiza poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji i podejmowania decyzji w sytuacjach wysokiego ryzyka i ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje.
Weryfikacja: Dyskusja nad projektem (jako sumy ćwiczeń), rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: