Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,89 ECTS: 20h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowa-nie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
1. Dostarczenie wiedzy w zakresie istoty i znaczenia kapitału intelektualnego we współczesnych organizacjach oraz wskazanie kluczowych czynników i barier w rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. 2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się metodami zarządzania, w zakresie analizy, oceny i tworzenia aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa. 3.Inspirowanie do systematycznego uzupełniania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym.
Treści kształcenia:
B.Ćwiczenia 1. Składowe kapitału intelektualnego. Rodzaje zasobów przedsię-biorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. 2. Kreowanie kapitału intelektualnego. Determinanty rozwoju ka-pitału intelektualnego w przedsiębiorstwie. 3. Inteligentne przedsiębiorstwo a kapitał intelektualny. Kreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna. 4. Kultura organizacyjna a kapitał intelektualny. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna. 5. Kapitał intelektualny a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. 6. Metody pomiaru kapitału intelektualnego. Wycena kapitału intelektualnego - podejście ilościowe i jakościowe. Wartościowanie i ocena.
Metody oceny:
B.Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć, interaktywna forma prowadzenia zajęć. 2. Ocena sumatywna: wynika z wartości merytorycznej przedstawionych projektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Sopińska, A. 2010, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa: Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. 2. Urbanek G. 2008 Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Warszawa: PWE. Uzupełniająca: 1. Wachowiak P. 2005 Pomiar kapitału intelektualnego, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. 2. Wiederhold, G., 2013. Valuing Intellectual Capital, Multinationals and Taxhavens. New York: Springer Verlag.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W15
zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt debata, ćwiczenia w zespołach
kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
Weryfikacja: Z2_U20
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U21
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Weryfikacja: dyskusja, planowanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K06
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: