- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,89 ECTS:
20h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowa-nie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- 1. Dostarczenie wiedzy w zakresie istoty i znaczenia kapitału intelektualnego we współczesnych organizacjach oraz wskazanie kluczowych czynników i barier  w rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.
2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się  metodami zarządzania, w zakresie analizy, oceny i tworzenia aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa.
3.Inspirowanie do systematycznego uzupełniania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym.
- Treści kształcenia:
- B.Ćwiczenia
1.	Składowe kapitału intelektualnego. Rodzaje zasobów przedsię-biorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa.
2.	Kreowanie kapitału intelektualnego. Determinanty rozwoju ka-pitału intelektualnego w przedsiębiorstwie.
3.	Inteligentne przedsiębiorstwo a kapitał intelektualny. Kreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna.
4.	Kultura organizacyjna a kapitał intelektualny. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna.
5.	Kapitał intelektualny a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa.
6.	Metody pomiaru kapitału intelektualnego. Wycena kapitału intelektualnego - podejście ilościowe i jakościowe. Wartościowanie i ocena.
- Metody oceny:
- B.Ćwiczenia
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć, interaktywna forma prowadzenia zajęć. 
2. Ocena sumatywna: wynika z wartości merytorycznej przedstawionych projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Sopińska, A. 2010, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa: Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
2.	Urbanek G. 2008 Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Warszawa: PWE.
Uzupełniająca:
1.	Wachowiak P. 2005 Pomiar kapitału intelektualnego, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
2.	Wiederhold, G., 2013. Valuing Intellectual Capital, Multinationals and Taxhavens. New York: Springer Verlag.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
 Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W15
- zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
 Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt debata, ćwiczenia w zespołach
- kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
 Weryfikacja: Z2_U20
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U21
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
 Weryfikacja: dyskusja, planowanie zadań
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
 Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K06
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
 Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: