Nazwa przedmiotu:
Architektura korporacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 42h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +3h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,92 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia +3h konsultacje = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h ćwiczenia + 42h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +3h konsultacje = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Obsługa programów MS Office
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznej wiedzy dotyczącej architektury korporacyjnej oraz praktycznych umiejętności jej projektowania, ze szczególnym uwzględnieniem struktur bazujących na systemach inteligentnych
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie i prezentacja regulaminu przedmiotu. Geneza i istota ładu korporacyjnego, procesów biznesowych wspieranych technologiami ICT i ładu architektonicznego. Kontinuum korporacyjne. Definicja architektury korporacyjnej. Zawód: architekt korporacyjny. 2. Modelowanie przedsiębiorstwa. Struktura, funkcje i powiązania po-szczególnych komponentów firmy. Ocena poziomu dojrzałości archi-tektury. Zaspokajanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa. 3. Wybrane modele i metody opisu architektury korporacyjnej. Plano-wanie i wdrażanie architektury korporacyjnej. 4. Zarządzanie strategiczne, architektura korporacyjna, zarządzanie projektami i programami. 5. Strategia biznesowa i strategia informatyzacji. Architektura korporacyjna i sztuczna inteligencja. Wyzwania ery Przemysłu 4.0 i Zarządzania 4.0. 6. Perspektywy rozwoju architektury korporacyjnej. B. Ćwiczenia: 1. Architektury korporacyjne w różnych przedsiębiorstwach. 2. Zasady projektowania architektur: biznesowych, danych, aplikacji, wiedzy i technologii. 3. Gromadzenie danych empirycznych dotyczących badanych przedsiębiorstw. Analiza i diagnoza stanu początkowego firm z uwzględnieniem przyjętej strategii oraz ich potrzeb informacyjnych. 4. Proces planowania pożądanego stanu docelowego dla badanych przedsiębiorstw. Określanie możliwych sposobów osiągnięcia stanu docelowego. 5. Prezentacje projektów studenckich. 6. Wystawianie i poprawianie ocen końcowych
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: związana z aktywności studentów podczas zajęć 2. Ocena sumatywna: sprawdzian końcowy w formie dyskusji. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: dotyczy przedstawiania prezentacji oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów. 2. Ocena sumatywna: dotyczy wartości merytorycznej przedstawionych projektów. E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Marc L. i in., 2017. Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. 2. Ross J. W., Weill P., Robertson D. C., 2010. Architektura korporacyjna jako strategia budowanie fundamentu w biznesie. Warszawa: Studio Emka. Uzupełniająca: 1. Grzeszczyk, T. A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation. Palgrave Macmil-lan/Springer International Publishing AG. 2. Skilton, M., Hovsepian, F., 2018. The 4th Industrial Revolution: Responding to the Impact of Artificial Intelligence on Business. Palgrave Macmillan/Springer International Publishing AG. 3. Stirna, J., Persson, A., 2018. Enterprise Modeling: Facilitating the Process and the People. Springer International Publishing AG.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Każdy projekt powinien być zaprezentowany na zajęciach. Ocenie podlegają zarówno wartości merytoryczne projektów, jak również sposoby ich prezentacji. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej dostatecznej oceny z ćwiczeń.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W09
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Identyfikowanie i interpretowanie podstawowych zjawisk i procesów społecznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U16
Dokonywanie krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Krytyczna ocena posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: