Nazwa przedmiotu:
Analiza i ocena ryzyka
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wiśniewski Michał
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 15h zapoznanie się z literaturą + 15h wykonanie raportów + 10h przygotowanie prezentacji + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 85h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,41 ECTS: 10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 40h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,65 ECTS: 15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 15h zapoznanie się z literaturą + 15h wykonanie raportów + 10h przygotowanie prezentacji + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 75h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Organizacja prac zespołu analizy ryzyka. Ustalanie potencjału kompetencji, Analiza interesariuszy
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student: - posiadał wiedzę teoretyczną w zakresie metod i narzędzi pomiaru ryzyka i umiejętność ich praktycznego zastosowania, - posiadał wiedzę z zakresu postępowania z ryzykiem, - potrafił dokonać analizy i oceny ryzyka przy zastosowaniu odpowiednio dobranych metod w tym BIA i foresight.
Treści kształcenia:
A. Wykład 1. Niepewność – zagrożenie – ryzyko – zakłócenie; Kontekst ryzyka 2. Pomiar ryzyka; Metody i narzędzia pomiaru ryzyka 3. Postępowanie z ryzykiem; Strategie postępowania z ryzykiem 4. Założenia BIA; Typowe kroki w BIA 5. Założenia teoretyczne foresight; Metody i techniki foresight; Procedura analizy i oceny ryzyka wg metody foresight B. Ćwiczenia 1. Identyfikacja zagrożeń dla obiektu 2. Oszacowanie ryzyka 3. Wskazanie strategii postępowania z ryzykiem 4. Dobór zabezpieczeń 5. Opracowanie modelu zależności obiektu od obiektów powiązanych C. Laboratorium 1. Implementacja modelu zależności obiektu od obiektów powiązanych w narzędziu informatycznym 2. Wygenerowanie scenariuszy przebiegu zdarzeń niekorzystnych
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: zaliczenie pisemne test pytania otwarte i zamknięte 2. Ocena sumatywna: oceniana na skali 2,0; 3,0; 3,5, 4,0; 4,5; 5,0 do zaliczenia testu wymagane jest uzyskanie oceny >=3, B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów z ćwiczeń składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami 2. Ocena sumatywna: oceniana jest poprawność wykonania ćwiczeń, ocena z raportów na skali 2,0; 3,0; 3,5, 4,0; 4,5; 5,0; do zaliczenia raportów wymagane jest uzyskanie oceny >=3, C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu końcowego przedstawianego przez studentów oraz wynik przeprowadzonej prezentacji, ocena z raportów w zakresie 2-5; do zaliczenia raportów wymagane jest uzyskanie oceny >=3, E. Końcowa ocena z przedmiotu: do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu – uzyskanie oceny >=3; ocena końcowa 20% wykład; 40% ćwiczenia, 40% laboratoria
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.) 2016. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2. Malara Z., Kroik J., Malara M., Sobol-Wojciechowska J., 2013. Ryzyko perspektywa jakościowa, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Uzupełniająca: 1. Kaszubski R., Romańczuk D., 2012. Księga dobrych praktyk zarządzania ciągłością działania, Warszawa: Wydawnictwo Związku Banków Polskich 2. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji, Kraków-Warszawa: edu-Libri
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W04
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U06
analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: krytycznej oceny odbieranych treści
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: krytycznej oceny odbieranych treści
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: