Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zespołem wirtualnym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sobolewska Olga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
ZZW
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium/projektu + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 5h konsultacje = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 25h ćwiczenia i laboratorium + 5h konsultacje = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium/projektu + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 5h konsultacje = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student zna podstawy zarządzania, jest zapoznany z tematyką zarządzania projektami
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie efektywnej współpracy i osiągania celów w pracy na odległość, poznania technik zarządzania wirtualnymi zespołami oraz narzędzi informatycznych wspierających zdalną współpracę.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Zespoły rozproszone i wirtualne organizacje jako wyznacznik zarządzania w XXI wieku. Interdyscyplinarne i ponadorganizacyjne sieci współpracy 2. Rola kierownika w pracy zespołu zdalnego, istota komunikacji 3. Specyfika pracy w zespołach wirtualnych, zarządzanie wirtualnym zespołem projektowym, zarządzanie wiedzą w zespołach wirtualnych 4. Budowanie relacji zaufania, bariery w pracy zespołowej, dysfunkcje pracy zespołowej 5. Zmiana jako problem w procesie zarządzania zespołem wirtualnym C. Laboratorium: 1. Narzędzia wspierające pracę w zespole zdalnym: komunikacja mailowa, komunikatory 2. Telekonferencje 3. Narzędzia IT wspierające zarządzanie projektami
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, dyskusja (25% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5; Ocena poprawności projektów wykonanych przez studentów podczas zajęć; oceniana jest wartość merytoryczna projektów, redakcja raportu projektowego oraz prezentacja projektu. (75% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5 2. Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (aktywność - 0,25 oraz projekt - 0,75); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: Ocena sposobu wykorzystania narzędzi informatycznych do współpracy, ocena webinarium przygotowanego przez studentów; ocena w zakresie 2-5 2. Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5; Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa liczona zgodnie z formułą 50% ocena z ćwiczeń i 50% ocena z laboratorium
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Belbin, R.M. (2009). Zespoły zarządzające. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business 2. Markowska, E. (2012). Budowa zespołu. W: R. Rutka, P. Wróbel (red.), Organizacja zachowań zespołowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 3. Puszcz, H., Dąbrowski, Ł., Zaborek, M. (2011). Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 4. Stefaniuk, T. (2014). Komunikacja w zespole wirtualnym. Warsza-wa: Difin Uzupełniająca: 1. Chemiakiotis, P., Dekonick, E.A., Panteli, N. (2013). Factors Influencing Creativity in Virtual Design Teams. Creativity and Innovation Management, 22, 3, 275. 2. DuFrene, D., Lehman, C.M. (2012). Communication Strategies for Virtual Teams. New York: Business Expert Press, LLC 3. Lee, M.R. (2014). Leading Virtual Project Team. Adapting Leader ship Theories and Communication Techniques to 21th Century Organizations. CRC Press, Taylor & Francis Group, US. 4. Miroński, J. (2014). Wyzwania zarządzania wiedzą w zespołach wirtualnych. E-mentor, 5 (57)
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierun-ki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczenio-wych i laboratoryjnych, sposób definiowania i kształ-towania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W06
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu cha-rakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych i laboratoryjnych, sposób definiowania i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu, umiejętność wyboru narzędzi wspierających realizację projektu w sposób zdalny, umiejętność doboru kooperantów i zaangażowania w realizację projektu osób spoza grupy ćwiczeniowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U06
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelo-wać złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Ocena wyboru oraz zakresu wykorzystania rozwiązań informatycznych w czasie realizacji projektu, ocena webinarium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycz-nych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz laboratorium, ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K05
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz laboratorium, ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: