- Nazwa przedmiotu:
- Strategie rozwoju
- Koordynator przedmiotu:
-  dr inż. Stanisław Dyrda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- ZROZ_I02_STRO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie raportu pisemnego + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do kolokwium pisemnego +5h konsultacje = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,83 ECTS
20h ćwiczenia  +5h konsultacje= 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie raportu pisemnego + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do kolokwium pisemnego +5h konsultacje = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych pojęć z obszaru zarządzania, inżynierii produkcji i podstaw ekonomii.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- •	Przekazanie wiedzy i rozwinięcie umiejętności z zakresu zarządzania rozwojem organizacji, w tym rozwojem dużych przedsiębiorstw w kontekście budowy i wdrażania strategii rozwoju organizacji, w szczególności strategii opartej na innowacjach.
•	Wykształcenie menedżera innowacyjnych przedsięwzięć realizowanych wewnątrz organizacji, w szczególności w dużych przedsiębiorstwach.
•	Stymulowanie rozwój zawodowego w roli menedżera rozwoju i innowacji, zwiększenie szansy na sukces na strategicznych stanowiskach kierowniczych związanych z kreowaniem rozwoju organizacji.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
W trakcie zajęć będzie praktycznie rozwijana i  implementowana wiedza na temat możliwych wariantów strategii rozwoju oraz sposobów wyboru strategii rozwoju odpowiedniej dla danej organizacji.
Zajęcia będą polegały na realizacji przez 2-3 osobowe zespoły kolejnych zadań/ćwiczeń dotyczących faz budowy strategii rozwoju dla konkretnej organizacji wybranej w konsultacji z prowadzącym zajęcia. Wyniki poszczególnych ćwiczeń zostaną zintegrowane do postaci finalnego raportu projektowego zawierającego sformułowanie - na podstawie odpowiedniej analizy -  strategii rozwoju dla podmiotu wybranego przez dany zespół. Opracowana strategia wraz z wynikami analizy i uzasadnieniem proponowanego wyboru zostanie przedstawiona w formie prezentacji i przedyskutowana.  
Poszczególne ćwiczenia (10 2-godzinnych zajęć) będą obejmować:
1.	  Wprowadzenie w tematykę  budowy strategii korporacyjnej, strategii alokacyjnych oraz strategii rozwoju i określenie celu zajęć. Różnice między pojęciami rozwoju i wzrostu.  Podział na zespoły  ćwiczeniowe.
     Wybór przedsiębiorstwa/organizacji,  dla której będzie budowana strategia rozwoju. Uzgodnienie wyboru z prowadzącym ćwiczenia.
2.	 Analiza misji i wizji oraz celów działania wybranej organizacji. 
3.	Zebranie danych, informacji i wiedzy dotyczącej wybranego podmiotu. 
       Wybór narzędzi analitycznych odpowiednich dla określenia sytuacji 
       biznesowej wybranego podmiotu.
4.	Przeprowadzenie analizy sytuacji biznesowej organizacji  i sformułowanie wniosków. Wykorzystanie takich narzędzi jak: analiza makrootoczenia (m.in. PEST/PESTLE), metody scenariuszowe, analiza „pięciu sił” Portera, analiza grup strategicznych w sektorze,  punktowa ocena atrakcyjności sektora, analiza klastrów, krzywa doświadczeń, analiza potencjału globalizacyjnego sektora, bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości, cykl życia produktu i technologii, metody portfelowe, analiza zasobów przedsiębiorstwa, analiza SWOT, modele tendencji rozwojowej i ekstrapolacji trendu, ocen ekspertów (metoda delficka), analiza reakcji konkurentów, etc.
5.	Analiza możliwych kierunków rozwoju przedsiębiorstwa/organizacji. Określenie priorytetów z uwzględnieniem interesów głównych interesariuszy.  Wybór perspektywicznych typów strategii rozwoju z uwzględnieniem zasobów oraz otoczenia rynkowego.  
6.	Analiza ryzyka. Wybór optymalnego wariantu strategii rozwoju/strategii wzrostu. 
7.	Budowa strategii rozwoju organizacji – określenie celów strategicznych (głównych i szczegółowych) oraz zasobów niezbędnych do realizacji sformułowanych celów. Określenia tempa rozwoju oraz metod realizacji strategii z uwzględnieniem badań, wprowadzania innowacji (produktowych, procesowych, strukturalnych, innowacji w zakresie organizacji i zarządzania), 
restrukturyzacji, zmian, inwestycji. 
8.	Przygotowanie raportu oraz prezentacji strategii zaproponowanej dla wybranej organizacji 
9.	Prezentacja rezultatów pracy  poszczególnych zespołów wraz z dyskusją.
10.	Prezentacja rezultatów pracy  poszczególnych zespołów wraz z dyskusją –cd.
Sprawdzian nabytej wiedzy.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy elementów projektu.
2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji  zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium w postaci testu wielokrotnego wyboru. Ocena z kolokwium 2-5.  Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 Ocena jest obliczana jako suma ważona ocen z kolokwium z wagą 20% oraz oceny z projektu z wagą 80% z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.  
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Obłój K., 2007. Strategia organizacji. Warszawa: PWE.
2.	Gierszewska G., Romanowska M., 2009. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. 
Uzupełniająca:
1.	Obłój K., 2013. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Warszawa: PARP. 
2.	Koch R., 1998. Strategia. Jak opracować i wprowadzić w życie najskuteczniejszą strategię. Przewodnik. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 
3.	Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Onepress.pl Helion SA.
4.	Brzeziński D., Golec U., Kranzberg P., Mierzejewska B., Niestrój J., Pesz vel Presz. P., Rudnik P.,Woźniak D., Zbytniewski D. i inni. 2014. 20 przykazań strategicznych. Dobre praktyki budowania i wdrażania  strategii w mikro, małych i średnich firmach. Warszawa: PARP. 
5.	Porter M. E., 2005. Czym jest strategia. Harvard Business Review Polska, lipiec – sierpień.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I2 W01
- Absolwent zna i rozumie  w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami.
 Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W09
- Absolwent zna i rozumie  główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności.
 Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi  identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządza-nia
 Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U05
- Absolwent potrafi  identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsię-biorczości .
 Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U16
- Absolwent przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz doko-nywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
 Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I2_K01
- Absolwent jest gotów do  krytycznej oceny odbieranych treści
 Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: