Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Danuta Rojek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ETCS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne + 3h x 7 przygotowanie do ćwiczeń + 7h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h opracowanie prezentacji pracy zaliczeniowej + 10h przygotowanie do egzaminu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ETCS: 15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne + 3h x 7 przygotowanie do ćwiczeń + 12h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h opracowanie prezentacji pracy zaliczeniowej + 10h przygotowanie do egzaminu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Nauczenie studentów klasyfikacji, identyfikacji i oceny zasobów, zarządzania nimi oraz monitorowania pod kątem konkurencyjności, przy uwzględnieniu uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nauczenie wykorzystywania posiadanej wiedzy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w warunkach niepewności i ryzyka.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. W 1-2: Podejście zasobowe w zarządzaniu strategicznym. Istota i klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa. 2. W 3-4: Zarządzanie zasobami materialnymi i niematerialnymi. 3. W 5-6: Zarządzanie zasobami ludzkimi. 4. W 7-8: Budowanie kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa. Rola zasobów w kształtowaniu strategii rozwojowych przedsiębiorstwa. Zasoby przedsiębiorstwa a jego konkurencyjność. 5. W 9-10: Zasoby przedsiębiorstwa jako element konstytuujący model biznesu. Transformacja zasobów w procesie tworzenia wartości. B. Ćwiczenia: 1. C 1-2: Przedsiębiorstwo jako podmiot zarządzania zasobami. 2. C 3-4: Klasyfikacja i struktura zasobów przedsiębiorstwa. 3. C 5-6: Zarządzanie zasobami materialnymi w przedsiębiorstwie. 4. C 7-8: Zarządzanie zasobami niematerialnymi w przedsiębiorstwie. Zasoby relacyjne a społeczna odpowiedzialność biznesu. 5. C 9-10: Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Współczesne trendy, analiza i ocena przypadków. 6. C 11-12: Zasoby a strategia rozwoju firmy. Zasoby strategiczne. Ocena pozycji konkurencyjnej firmy w aspekcie zasobów. 7. C 13-14: Model biznesu a struktura zasobów. Zasoby istotne z punktu widzenia przechwytywania wartości dla klienta. 8. C 15: Strategia rozwoju zasobów ludzkich wybranego przedsiębiorstwa – prezentacje projektowych prac zespołowych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: oceniany jest udział w debacie na zajęciach, prowadzonych w formie interaktywnej. 2. Ocena sumatywna: średnia ocen cząstkowych za aktywność na zajęciach i wyniku egzaminu. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania poszczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen) oraz wykonania i prezentacji projektowej pracy zaliczeniowej. 2. Ocena sumatywna: oceniane są: zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych i terminowość ich wykonania oraz zaliczenie projektowej pracy zaliczeniowej. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeżeli ocena zarówno z ćwiczeń, jak i z wykładu jest nie niższa niż 3. Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z wykładu + 0,5 x ocena z ćwiczeń. Ocena łączna w zakresie 2- 5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Marek, S. i Białasiewicz, M., 2011. Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza. Warszawa: PWE. 2. Mroziewski, M., 2008. Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin. 3. Stańczyk-Hugiet, E.I., 2013. Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Uzupełniająca: 1. Floyd, S.W. i in., 2011. Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe. Warszawa: Wolters Kluwer. 2. Gierszewska, G. i in., 2013. Zarządzanie strategiczne dla inżynierów. Warszawa: PWE. 3. Jashapara, A., 2014. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. 4. Matejun, M. i Motyka, A., 2016. Zasobowe zdolności dynamiczne w zarządzaniu firm sektora MSP. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W04
po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W12
po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie zasady zarządzania zasobami niematerialnym, w tym własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U18
po zaliczeniu przedmiotu student potrafi projektować nowe rozwiązania z zakresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: ćwiczenia, rozwiązywania problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U20
po zaliczeniu przedmiotu student potrafi prowadzić debatę w zakresie nauk o zarządzaniu i problemów zarządzania
Weryfikacja: debata, ćwiczenia w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K03
po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: