Nazwa przedmiotu:
Systemy Business Intelligence
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie do laboratorium +3h konsultacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,92 ECTS 10h ćwiczenia + 10h laboratorium +3h konsultacji= 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie do laboratorium +3h konsultacji = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Rachunek prawdopodobieństwa, Statystyka opisowa
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności projektowania analiz oraz opracowywania ich wyników w formie czytelnej dla odbiorcy. Studenci nabywają również kompetencje w zakresie formułowania potrzeb w odniesieniu do tworzenia analiz oraz sposobu ich realizacji.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1-2h. Wyznaczenie zespołów projektowych. Dobór podmiotu projektu (organizacja, proces). Wprowadzenie do tematyki systemów i narzędzi klasy Business Intelligence. 3-4h. Opracowanie założeń projektowych. Opracowanie schematu procesu oraz wskaźników efektywności procesu. 5-6h. Zaprojektowanie repozytorium danych dla wyznaczania wskaźników efektywności procesu. Zdefiniowanie zasad realizacji procesu ETL dla przygotowanego repozytorium danych. 7-8h. Opracowanie zestawu analiz w warstwie przetwarzania danych systemu, realizujących przyjęte założenia projektowe. 9-10h. Opracowanie zestawu i formy raportów wynikowych, prezentujących wyniki zaprojektowanych analiz. 11-12h. Zaproponowanie kanałów dystrybucji oraz zasad propagowania raportów wynikowych w organizacji. 13-14h. Opracowanie zestawu zasad bezpieczeństwa dla danych i informacji dostępnych w systemie Business Intelligence. 15h. Zaprojektowanie architektury technicznej systemu. Dobór technologii wykonawczych zgodnych z potrzebami użytkownika. C. Laboratorium: 1-2h. Implementacja schematu procesu opracowanego w części ćwiczeniowej. 3-4h. Implementacja repozytorium danych opracowanego w części ćwiczeniowej oraz napełnienie go danymi testowymi. 5-6h. Implementacja zestawu analiz opracowanego w części ćwiczeniowej. 7-8h. Testowanie i weryfikacja poprawności analiz. Dyskusja otrzymanych wyników. 9-10h. Implementacja zestawu raportów wynikowych opracowanych w części ćwiczeniowej. 11-12h. Testowanie i weryfikacja przejrzystości i czytelności raportów. Dyskusja nad ich użytecznością i przyjaznością dla użytkownika-odbiorcy. 13-14h. Implementacja kokpitu menedżerskiego dla wybranych raportów wynikowych. 15h. Obrona projektu (część ćwiczeniowa przedmiotu) oraz jego wersji implementacyjnej (cześć laboratoryjna przedmiotu).
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: przygotowanie wskazanych przez prowadzącego elementów projektu systemu Business Intelligence. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-50, zaliczenie min. 26 pkt. C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: implementacja wskazanych przez prowadzącego elementów projektu (przygotowanego w części ćwiczeniowej przedmiotu) systemu Business Intelligence. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-50, zaliczenie min. 26 pkt. E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyciągnięta z sumy punktów według przyjętej przez prowadzącego skali pod warunkiem, że wszystkie obowiązkowe części przedmiotu (tj. ćwiczenia i laboratorium) zostały zaliczone
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Januszewski, A. 2011. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T2. Systemy Business Intelligence. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2. Surma, J. 2009. Business Intelligence: systemy wspomagania decyzji biznesowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca: 1. Alexander, M., Decker, J., Wehbe, B. 2015. Analizy Business Intelligence : zaawansowane wykorzystanie Excela. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 2. Radziszewski, P. 2016. Business Intelligence: moda, wybawienie czy problem dla firm? Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Laboratorium jest następnikiem ćwiczeń. Sugerowana jest realizacja ćwiczeń w I połowie oraz laboratorium w II połowie semestru.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń, przygotowanie projektu systemu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W10
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń, przygotowanie projektu systemu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U12
planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U14
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: opracowanie projektu systemu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: przygotowanie projektu systemu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: