Nazwa przedmiotu:
Bazy danych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład +12h laboratorium + 8h projekt + 15h przygotowanie się do egzaminu + 12h przygotowanie projektu+ 13h przygotowanie się do laboratorium +5h konsultacji = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 10h wykład +12h laboratorium + 8h projekt +5h konsultacji = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 12h laboratorium + 8h projekt + 15h przygotowanie się do egzaminu + 12h przygotowanie projektu+ 13h przygotowanie się do laboratorium + 5h konsultacji = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium12h
  • Projekt8h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Inżynieria wymagań, Logika z podstawami algorytmów
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Poznanie metodycznego podejścia do projektowania systemów bazodanowych oraz umiejętność zaprojektowania bazy danych adekwatnej do potrzeb użytkownika.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1-2h. Podstawowe pojęcia oraz typy baz danych. System zarządzania bazą danych. 3-4h. Podejścia metodyczne do projektowania różnych typów baz danych. 5-6h. Diagramy ERD. Modelowanie związków encji. 7-8h. Normalizacja i denormalizacja baz danych. 9-10h. Podstawy języka SQL. Projektowanie zapytań i transakcji w bazach danych. 11-12h. Projektowanie zabezpieczeń danych w bazach oraz systemów bazodanowych. 13-14h. Baza danych jako komponent systemu informatycznego. Rozwój i wyzwania systemów bazodanowych. 15h. Test teoretyczny, pisemny C. Laboratorium: 1-2h. Opracowanie modelu procesu – ćwiczenia według instrukcji 3-4h. Opracowanie modelu konceptualnego bazy danych – ćwiczenia według instrukcji 5-6h. Transformacja modelu konceptualnego w model fizyczny. Zapełnienie bazy danymi – ćwiczenia według instrukcji 7-8h. Opracowanie i testowanie zapytań – ćwiczenia według instrukcji 9-10h. Opracowanie i testowanie elementów aplikacji – ćwiczenia według instrukcji 11-12h. Opracowanie modelu procesu – implementacja projektu 13-14h. Opracowanie modelu konceptualnego bazy danych - implementacja projektu 15-16h. Transformacja modelu konceptualnego w model fizyczny. Zapełnienie bazy danymi – implementacja projektu 17-18h. Opracowanie i testowanie zapytań – implementacja projektu 19-20h. Opracowanie i testowanie elementów aplikacji – implementacja projektu D. Projekt: 1-2h. Ustalenie zespołów projektowych. Wybranie miejsca realizacji projektu (organizacja oraz jej proces). Ustalenie założeń projektowych. 3-4h. Zaprojektowanie oraz przeprowadzenie analizy procesu biznesowego, który stanowi źródło danych dla bazy danych. 5-6h. Opracowanie modelu ERD, jako notacji przyjętej do konstrukcji konceptualnego modelu bazy danych. 7-8h. Opracowanie i opisanie elementów przetwarzania danych (zapytań) oraz elementów aplikacji (formularzy i raportów) z wykorzystaniem notacji UML. 9-10h. Opracowanie zbioru zabezpieczeń (fizycznych i programistycznych). Opracowanie architektury technicznej systemu (dobór technologii wykonawczej, najlepiej dopasowanej do potrzeb organizacji).
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin teoretyczny, pisemny składający się z pytań i zadań. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie projektu i laboratorium. 2. Ocena sumatywna : ocena punktowa w skali 1-30, zaliczenie min. 16 pkt. C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: implementacja i przetestowanie projektu zespołowego 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-40, zaliczenie min. 21 pkt. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: dokumentacja projektu zespołowego 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-30, zaliczenie min. 16 pkt. E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyciągnięta z sumy punktów według przyjętej przez prowadzącego skali pod warunkiem, że wszystkie trzy elementy przedmiotu (wykład, laboratorium, projekt) zostały zaliczone
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Hernandez, M. J., Getz, K., Jakóbik, I., Meryk, R., & Żarnowska, K. 2014. Projektowanie baz danych dla każdego: przewodnik krok po kroku. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 2. Garcia-Molina, H., Ullman, J. D., Widom, J., & Walczak, T. 2011. Systemy baz danych: kompletny podręcznik. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Uzupełniająca: 1. Rogulski, M. 2012. Bazy danych dla studentów. Podstawy projektowania i języka SQL. Kraków: Wydawnictwo Witkom. 2. Allen, S. 2006. Modelowanie danych. Wydawnictwo Helion. 3. Forta, B. 2017. SQL Server i T-SQL w mgnieniu oka. Wydanie II. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
1. Laboratorium jest następnikiem części projektowej przedmiotu. Sugerowana jest ich realizacja w kolejności: projekt i po jego zakończeniu - laboratorium. 2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie części projektowej i laboratoryjnej przedmiotu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: egzamin, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W10
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: egzamin, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U13
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: realizacji oraz implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: egzamin, realizacja i implementacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: