Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie sieciami komputerowymi
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Pięta Sylwester
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 7h opracowanie sprawozdań + 8h projekt + 12h opracowanie projektu + 8h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 5 studia literaturowe + 5h konsultacji = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,32 ECTS 10h wykład + 10h laboratorium + 8h projekt + 5h konsultacje = 33h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 7h opracowanie sprawozdań + 8h projekt + 12h opracowanie projektu + 8h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 5 studia literaturowe + 5h konsultacji = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium10h
  • Projekt8h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw informatyki, architektury systemów komputerowych, podstaw programowania, podstaw systemów operacyjnych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest: - opanowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu organizacji sieci komputerowych w aspekcie infrastruktury technicznej (komponenty materialne) oraz programowej (protokoły, usługi itp.), dostępnych usług oraz podstaw organizacji przesyłania danych w sieciach; - pozyskanie podstawowych wiadomości z zakresu wykorzystania sieci dla realizacji zintegrowanych systemów informatycznych; - pozyskanie wiedzy na temat kluczowej roli bezpieczeństwa sieci w infrastrukturze informatycznej organizacji, zagrożeń i technik ochrony; - nabycie umiejętności wypracowania w zespole rozwiązania realizującego określoną funkcjonalność infrastruktury informatycznej sieci komputerowej i konfiguracji systemu operacyjnego.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie do sieci komputerowych. Komunikacja a sieci komputerowe. Standardy sieciowe. Model referencyjny ISO-OSI. 2. Warstwa fizyczna. Typy i topologie sieci. Sieci bezprzewodowe. 3. Warstwa łącza danych, sieciowa i transportowa. Protokoły sieciowe. Adresacja IPv4, IPv6. 4. Routing statyczny i dynamiczny. DNS. 5. Warstwa aplikacji, prezentacji i sesji. 6. Budowa i zarządzanie siecią: lokalną i rozległą. 7. Technologie udostępniania informacji w sieciach komputerowych. 8. Budowa aplikacji sieciowych. Usługi sieciowe. 9. Struktura sieciowych systemów operacyjnych. 10. Bezpieczeństwo danych i sieci. PKI. C. Laboratorium: 1-2. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania symulatora sieci: Sieć lokalna, adresacja sieci LAN. Adresacja statyczna i dynamiczna; 3-4. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania symulatora sieci: sieci rozległe - routing statyczny i dynamiczny; 5-6. Omówienie konfiguracji środowiska informatycznego laboratorium. Konfiguracja systemów operacyjnych do pracy w sieci; 7-8. Konfiguracja nazw sieciowych. Pliki hosts, DNS; 9-10. Użytkownicy: Tworzenie użytkowników, przydział uprawnień, Udostępnianie zasobów sieciowych: plikowych i drukarek; 11-12 Usługi sieciowe: ftp, http. Monitorowanie sieci. Proxy. Firewall. 13-14. Praca zdalna: protokoły telnet, ssh, rdp. Bezpieczeństwo: Szyfrowanie danych i transmisji. VPN; 15 Odbiór i omówienie prac projektowych. D. Projekt: 1-2. Praktyczna analiza przypadków i przykłady dobrych praktyk - analiza wybranych projektów sieci; 3-4. Przykłady zastosowania najważniejszych standardów; 5-8. Konsultacje merytoryczne dot. projektu. Ustalenie tematów: „Projekt infrastruktury sieciowej dla …”. Przekazanie w ustalonych terminach kolejnych fragmentów pracy zawierających elementy takie jak: sformułowanie celu, przeprowadzenie analizy i diagnozy bieżącego stanu organizacji, identyfikacja oczekiwanej funkcjonalności, dobór i sposób wykorzystania narzędzi, sformułowanie założeń dla rozwiązania, projekt sieci, kosztorys, harmonogram wdrożenia. 9-10. Prezentacja projektów – dyskusja.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin-test wielokrotnego wyboru oraz zadanie projektowe. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (maksymalna liczba punktów Pmax=40pkt) oraz ocena liczbowa na podstawie liczby zebranych punktów: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax; C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: ćwiczenia laboratoryjne (sprawozdania) wykonywane w zespołach, kolokwia zaliczające kolejne ćwiczenia. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=40pkt) oraz ocena liczbowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: Zaliczenie w formie pisemnej i prezentacji – projekt infrastruktury sieciowej dla wybranej, funkcjonującej lub hipotetycznej organizacji (realizacja indywidualna lub zespołowa). Weryfikacja zawartości i terminowości oddania fragmentów materiału przygotowywanego przez studentów, rozmowy konsultacyjne, prezentacja końcowa. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=20pkt) oraz ocena liczbowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax. W zakres oceny wchodzą: a. realizacja i zawartość projektu (w tym sformułowanie celu, dobór i sposób wykorzystania narzędzi, analiza literaturowa, dobór i sposób wykorzystania źródeł) - 80%; b. układ i redakcja pracy (struktura formalna, przejrzystość, staranność edytorska, poprawność języka, wykorzystanie materiału ilustracyjnego) - 10%; c. prezentacja projektu końcowego - 10%. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zebranych punktów z wykładu, laboratorium i projektu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu. Wynikowa ocena liczbowa wg skali ocen: (0-50pkt - 2,0; 51-60pkt - 3,0; 61-70pkt - 3,5; 71-80pkt - 4,0; 81-90pkt - 4,5; 91-100pkt - 5,0)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Tanenbaum A. S., Wetherall D. J., 2012, Sieci komputerowe, Gliwice: Helion 2. Kurose J.F., Ross K. W., 2018, Sieci komputerowe. Ujęcie całościowe. Gliwice: Helion. 3. Stallings W., 2012, Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji, Gliwice: Helion Uzupełniająca: 1. McNab, C., 2017, Ocena bezpieczeństwa sieci, Warszawa: Promise. 2. Silberschats A., Petersen J.L., 2006, Podstawy systemów operacyjnych, Warszawa: WNT. 3. Morimoto C. R., Noel M., Droubi O., Mistry M., 2009, Windows Server 2008 PL. Księga eksperta, Gliwice: Helion.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: