- Nazwa przedmiotu:
- Wdrażanie i komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia  = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu wdrażania i komercjalizacji  innowacyjnych projektów biznesowych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: 
Wdrażanie innowacji – istota,  etapy i sposoby wdrażania innowacji. Źródła i obszary innowacji . 
Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje.  
Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych.
Krzywa S w zarządzaniu innowacjami a dyfuzja innowacji.
Komercjalizacja innowacji – istota i założenia.
Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji . 
Kanały komercjalizacji innowacji .
Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi.
Menedżer projektu i zespół projektowy.
 Finansowanie projektów wdrożeniowych .
Zarządzanie jakością i ryzykiem w działalności innowacyjnej.
Pomiar efektów realizowanych projektów wdrożeniowych.
B. Ćwiczenia:
 Wdrażanie i komercjalizacja innowacji – wprowadzenie.
Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi w przedsiębiorstwach innowacyjnych . 
Sposoby komercjalizacji innowacji.
Charakterystyka wdrożenia i  komercjalizacji  innowacji na przykładzie wybranej organizacji  - omówienie .
Prezentacja dowolnych  przykładów wdrożenia i komercjalizacji projektów innowacyjnych.
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja na zadany temat), egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 
2. Ocena sumatywna: 
•	ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%)
•	ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):  
	51%-65% – ocena dostateczna, 
	66%-80% – ocena dostateczna plus, 
	81%-86% – ocena dobra, 
	87%-94% – ocena dobra plus, 
    -     95%-100% – ocena bardzo dobra.
B. Ćwiczenia: 
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 
2. Ocena sumatywna:  projekt końcowy dot. wdrażania i komercjalizacji wybranej innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%) i ocena z ćwiczeń (40%).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin.
2.	Brzeziński M., 2015. Wdrażanie innowacji technologicznych. Warszawa: Difin.
3.	Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck. 
Uzupełniająca:
1.	Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Mo-czała A.,  2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2.	Tidd, J., Bessant D., 2015.  Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych.  War-szawa: Wolters Kluwer .
3.	Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź:  Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W14
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: test, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: