Nazwa przedmiotu:
Wdrażanie i komercjalizacja innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Jurczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe +5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania innowacjami.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych projektów biznesowych.
Treści kształcenia:
A. Wykład: Wdrażanie innowacji – istota, etapy i sposoby wdrażania innowacji. Źródła i obszary innowacji . Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje. Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych. Krzywa S w zarządzaniu innowacjami a dyfuzja innowacji. Komercjalizacja innowacji – istota i założenia. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji . Kanały komercjalizacji innowacji . Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów. Zarządzanie projektami wdrożeniowymi. Menedżer projektu i zespół projektowy. Finansowanie projektów wdrożeniowych . Zarządzanie jakością i ryzykiem w działalności innowacyjnej. Pomiar efektów realizowanych projektów wdrożeniowych. B. Ćwiczenia: Wdrażanie i komercjalizacja innowacji – wprowadzenie. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady. Zarządzanie projektami wdrożeniowymi w przedsiębiorstwach innowacyjnych . Sposoby komercjalizacji innowacji. Charakterystyka wdrożenia i komercjalizacji innowacji na przykładzie wybranej organizacji - omówienie . Prezentacja dowolnych przykładów wdrożenia i komercjalizacji projektów innowacyjnych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja na zadany temat), egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 2. Ocena sumatywna: • ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%) • ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):  51%-65% – ocena dostateczna,  66%-80% – ocena dostateczna plus,  81%-86% – ocena dobra,  87%-94% – ocena dobra plus, - 95%-100% – ocena bardzo dobra. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 2. Ocena sumatywna: projekt końcowy dot. wdrażania i komercjalizacji wybranej innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%). E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%) i ocena z ćwiczeń (40%).
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin. 2. Brzeziński M., 2015. Wdrażanie innowacji technologicznych. Warszawa: Difin. 3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck. Uzupełniająca: 1. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Mo-czała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Tidd, J., Bessant D., 2015. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. War-szawa: Wolters Kluwer . 3. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W14
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: