Nazwa przedmiotu:
Modelowanie biznesowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rojek Danuta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu + 19h przygotowanie do zaliczenia wykładu + 3h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,44 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 3h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 36h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,68 ECTS 10h ćwiczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie prezentacji i do zaliczania projektu + 19h przygotowanie do zaliczenia wykładu + 3h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 67h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma elementarną wiedzę w zakresie mikroekonomii, popytu, podaży, zachowania organizacji na rynku. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rodzajów kapitału przedsiębiorstwa, bilansu, przychodów, kosztów, wyniku finansowego, rachunku zysków i strat, metod ustalania wyniku finansowego, sprawozdawczości finansowej. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w zakresie finansowania przedsiębiorstwa do analizy i planowania finansowego. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu nauki o organizacji i jej ogólnych zasad funkcjonowania. Potrafi wykazać się skutecznością w przygotowaniu projektów o charakterze analityczno-diagnostycznym. Rozumie potrzebę kształcenia się.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: -posiadał podstawowa wiedzę z zakresu projektowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, -potrafił zaprojektować przedsięwzięcie restrukturyzacyjne dla przedsiębiorstwa działającego na rynku instytucjonalnym, -potrafił przekazać informacje w zakresie zaprojektowanego przedsięwzięcia restrukturyzacyjnego w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Informacja o organizacji i programie zajęć. Podstawowe pojęcia. Definiowanie pojęć związanych z modelowaniem biznesowym. Określenie przeznaczenie modeli biznesowych. 2. Omówienie struktury modelu biznesowego. Przedstawienie czterech podstawowych elementów na pomysł biznesowy: -oczywista wartość dla klienta, -rynek o odpowiednich rozmiarach, -wystarczający stopień innowacyjności, -wykonalność i rentowność. 3. Charakterystyka przedsiębiorstwa, ocena ekonomiczna- finansowa przedsiębiorstwa przed usprawnieniem modelu biznesowego, analiza strategiczna przedsiębiorstwa , wybór metody usprawnienia modelu biznesowego, zdefiniowanie zadania projektowego, projekt usprawnienia modelu biznesowego w przedsiębiorstwie , ocena ekonomiczna- finansowa przedsiębiorstwa po usprawnieniu modelu biznesowego. 4. Egzamin pisemny. B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Przydział zadań. 2. Omówienie zakresu opisu przedsiębiorstwa dla potrzeb realizacji ćwiczeń. 3. Omówienie na przykładach przydzielonych zadań zakresu analiz strategicznych. 4. Omówienie wyników analiz strategicznych. 5. Zdefiniowanie zdania projektowego. Określenie założeń modelu biznesowego. 6 Omówienie struktury projektu. 7) Omówienie skutków finansowych wdrożenia projektowanego modelu biznesowego dla przedsiębiorstwa. 8) Prezentacja zaprojektowanego modelu biznesowego. 9) Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca zrealizowanego projektu. C. Projekt: 1. Wprowadzenie, uzgadnianie tematów projektu, 2. Wykonywanie rozdziału: Charakterystyka przedsiębiorstwa. Ocena ekonomiczna - finansowa przedsiębiorstwa przed usprawnieniem procesu biznesowego, 3. Wykonywanie rozdziału: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Wybór metody usprawnienia procesu biznesowego. Zdefiniowanie zadania projektowego, 4. Wykonywanie rozdziału: Projekt usprawnienia procesu biznesowego, 5. Wykonywanie rozdziału: Projekt usprawnienia procesu biznesowego, 6. Wykonywanie rozdziału: Projekt usprawnienia procesu biznesowego, 7. Wykonywanie rozdziału: Ocena ekonomiczna- finansowa przedsiębiorstwa po usprawnieniu procesu biznesowego, 8. Prezentacja projektu i zaliczanie przedmiotu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna – obecność na wykładzie nieobowiązkowa, 2. Ocena sumatywna – przeprowadzenie egzaminu pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny >=3, B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna – na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń, 2. Ocena sumatywna – oceniana jest wartość merytoryczna wykonanych ćwiczeń, terminowość wykonania ćwiczeń,, ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. C.Projekt: 1. Ocena formatywna – wykonanie całości projektu, redakcja końcowa projektu. 2. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna końcowego projektu i jego możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu , jakość prezentacji projektu na zajęciach oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia dotyczącej zrealizowanego projektu, ocena projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu, ćwiczeń i projektu jest >=3. Ocena końcowa z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x z egzaminu + 0,3 x ocena z ćwiczeń + 0,3 x ocena z projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gąsiorkiewicz L., 2011, Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstw, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2. Gierszewska G., Romanowska M., 2009, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,Warszawa, PWE, 3. Pacholski L., Cempel W., Pawlewski P., 2009, Reengineering, reformowanie procesów biznesowych i produkcyjnych w przedsiębiorstwie, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Uzupełniająca: 1. Christoper E., Michael J. 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Gliwice, Onepress, 2. Rostek K., 2015, Benchmarking Collaborative Networks. A Key to SME Competitiveness, New York, London, Springer International Publishing, Heidelberg, 3. Trocki M., 2001, Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, Warszawa, PWE, 4. Zawiła- Niedźwiecki J.,2013, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji, Kraków, edu-Libri.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania.
Weryfikacja: Projekt modelu biznesowego, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W03
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów przy zastosowaniu metod twórczego myślenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U04
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu ekonomii, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki rynku przedsiębiorstw produkcyjnych.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U14
Absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego.
Weryfikacja: Ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.
Weryfikacja: Dyskusja po prezentacji projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Dyskusja po prezentacji projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: