Nazwa przedmiotu:
Rachunek kosztów
Koordynator przedmiotu:
dr Sobczak Lidia
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 8h wykład + 8h ćwiczenia + 1h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 12h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 7h zapoznanie się z literaturą = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,76 ECTS: 8h wykład + 8h ćwiczenia + 1h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne = 19h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,68 ECTS: 8h ćwiczenia + 1h kons. grupowe + 2h kons. indywidualne + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 12h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 7h zapoznanie się z literaturą = 42h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia8h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu mikroekonomii
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy z zakresu metod przetwarzania informacji o kosztach, wykształcenie umiejętności jej stosowania oraz wzbudzenie potrzeby ciągłego jej uzupełniania i aktualizowania.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie do rachunku kosztów 2. Rachunek kosztów pełnych i zmiennych 3. Rachunek kosztów normalnych 4. Rachunek kosztów standardowych 5. Nowoczesne rachunki kosztów B. Ćwiczenia: 1. Wycena zużycia czynników produkcji 2. Metody kalkulacji kosztów 3. Analiza kosztów
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna:: ocena udziału w pracy zbiorowej 2. Ocena sumatywna : sprawdzian pisemny; forma: test; ocena w zakresie 2 – 5; zaliczenie: uzyskanie oceny >=3 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena udziału w pracy zbiorowej, jednostkowej i grupowej 2. Ocena sumatywna: forma: sprawdzian pisemny; problemy do rozwiązania; ocena w zakresie 2 – 5; zaliczenie: uzyskanie oceny >=3 E. Końcowa ocena z przedmiotu: warunek zaliczenia przedmiotu: zaliczenie obu jednostek dydaktycznych; formuła obliczeniowa oceny końcowej: 0,4 ∙ ocena z wykładu + 0,6 ∙ ocena z ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Nowak E., 2010, Rachunek kosztów przedsiębiorstwa. Wrocław: Ekspert Wydawnictwo i Doradztwo 2. Nowak E., Wierzbiński M., 2010, Rachunek kosztów. Modele i zastosowania. Warszawa: PWE 3. Sojak S., 2010, Rachunek kosztów. Podstawowe aspekty sprawozdawcze i decyzyjne. Warszawa: Wydawnictwo SKwP Uzupełniająca: 1. Nowak E., Kowalak R i Chmielowiec-Lewczuk M, 2015. Rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza i controlling. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu 2. Świderski J., 2011, Rachunek kosztów. Warszawa: Wydawnictwo WSEiZ 3. Świderska G., red., 2011. Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza. Warszawa: Difin
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01, I1_W04
Student zna nowoczesne systemy rachunku kosztów
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01, I1_U03, I1_U06, I1_U09
Student potrafi wykorzystać nowoczesne systemy rachunku kosztów do pomiaru kosztów i efektywności obiektów kosztowych, analizy i zarządzania kosztami
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Student ma świadomość braków w wiedzy własnej i/lub zdolności do jej zastosowania i ma potrzebę ich uzupełniania
Weryfikacja: Ocena udziału w pracy zbiorowej i grupowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
Student rozumie konieczność współpracy z innymi w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji o kosztach
Weryfikacja: Ocena udziału w pracy zbiorowej i grupowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: